שתף קטע נבחר

המשטרה לא מוצאת את ראשי הוועדים: עובדי נמל אשדוד וחיפה לא חזרו לעבודה

הפארסה של הנמלים: העובדים לא חזרו לעבודה בניגוד להוראת בית המשפט ונמלי הים של ישראל עדיין מושבתים. בית הדין הארצי לעבודה הוציא צווי הבאה אישיים לראשי הוועדים אך המשטרה לא מוצאת אותם. בינתיים: ועדת החריגים לא מתפקדת ומכולות עם סחורה טרייה לא משוחררות

השביתה שהחלה אתמול אחה"צ (ד') בנמל חיפה ובנמל אשדוד המשיכה גם היום, למרות צו בית הדין הארצי לעבודה אשר קבע כי על העובדים לחזור לעבודה במתכונת רגילה . הנזק הכספי מוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים לכל יום שביתה, כאשר מכולות עם סחורה טרייה נותרות בנמל ובעלי עסקים שפונים לוועדת החריגים לא מקבלים מענה. 

 

לאחר שראשי הוועדים מנמל אשדוד לא התייצבו לדיון הבוקר בבית הדין לעבודה, הוציא להם השופט אילן איטח צווי הבאה באמצעות משטרת אשדוד, אך בערב דיווחה המשטרה כי לא הצליחה לאתר אותם מהבוקר.

 

עד לדיון הנוסף בבקשה לביזיון בית המשפט, שנקבע למחר בבוקר, תמשיך המשטרה לנסות ולאתר את ראשי הוועדים. ההסתדרות תתבקש להגיש עד לדיון תצהיר המפרט את הצעדים שננקטו על ידה בנושא.

 

בהודעת ההסתדרות מאתמול נאמר כי "ההסתדרות והוועדים שומרי חוק ומכבדים כל הנחיה של בתי הדין", אך אין ספק היום כי לא כך הדבר. בהסתדרות לא הגיבו הבוקר לשאלה מדוע העובדים אינם חוזרים לעבודה למרות צו בית המשפט.

נמל חיפה (צילום: דוברות נמל חיפה)
נמל חיפה היום. הרציפים ריקים(צילום: דוברות נמל חיפה)

בעליה של חברה לשיווק ויבוא של ירקות ופירות פנתה היום לחדר המצב של ההסתדרות בבקשה לעזרה בשחרור מכולה של פטריות טריות, שאם לא תשוחרר בהקדם, הסחורה בה תתקלקל ולא תוכל להגיע לחנויות.

 

בעלי החברה, מירה וייסברג, אמרה ל-ynet כי: "יש לנו מכולה של פטריות טריות שמבחינת הניירת כבר שוחררה, אבל אנחנו לא יכולים להוציא אותה. הגשנו בקשות לוועדת החריגים אבל אין מענה. היא לא מתפקדת בגלל שזו שביתה פראית.

 

"אם לא נצליח להוציא את המכולה ומכולות נוספות שנמצאות בדרך, לא נצליח להביא את הסחורה לחנויות לפני שבועות. בתקופה כזאת מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים ליום רק לנו, וברור שזה לא רק לנו". באיגוד לשכות המסחר מנסים לסייע לוייסברג לשחרר את המכולה, ואף אוספים נתונים מעסקים נוספים כדי לבחון הגשת תביעות נזיקין נגד ועדי העובדים בנמלי הים.

 

סמנכ"ל משאבים בנמל אשדוד הוציא הבוקר הודעה לעובדים בה הם נקראים לשוב לעבודה באופן מיידי: "לאור השביתה הפראית שפרצה, פנה הנמל לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה לקבלת צווים המונעים את השביתה. בית הדין הארצי הוציא צו המורה על עובדי הנמל לשוב לאלתר לעבודה סדירה ולהימנע מנקיטת שיבושי עבודה ומהפרעה לעבודה סדירה. הנכם נדרשים לשוב לעבודה סדירה ומלאה לאלתר".

 

בוועד נמל חיפה טענו כי "ברגע ששר התחבורה, אשר הבטיח והצהיר בכתב על תחרות שווה ותשתיות שוות בין הנמלים, קובע שהשקעה בתשתיות תהיה מכספי הנמל ולא מהמדינה כפי שסוכם, אז אין טעם במו"מ ושמירה על שקט תעשייתי. נילחם עד הסוף על עתיד העובדים". עובדי נמל אשדוד הצטרפו לשביתת העובדים בחיפה כ"שביתת אהדה".

 

בחברת נמל חיפה פנו יחד עם התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר לבית הדין הארצי לעבודה כדי שיעצור את השביתה, ובית הדין אכן קבע כי מדובר בשביתה לא חוקית: "מקובלת עלינו טענת התאחדות התעשיינים, חברות הנמל ולשכת המסחר כי השביתה שפרצה היום מנוגדת להחלטות בית הדין והסכמות הצדדים לנהל מו"מ אינטנסיבי עד 21.6.2018, כאשר בתקופה זו לא יינקטו שיבושי עבודה".

 

"אין לקבל מצב של נקיטת שיבושי עבודה 'מהרגע להרגע', ללא מתן הודעה על כך וכאמור בניגוד להחלטות בית הדין. שיבושי העובדים גורמים לנזקים כבדים ביותר למשתמשים בשירותי הנמל, למשק ולחברות הנמל". כאמור, בשלב זה העובדים אינם מכבדים את צו בית המשפט.

 

נמל אשדוד בימים פסטורליים יותר (צילום: שבתאי טל) (צילום: שבתאי טל)
נמל אשדוד בימים פסטורליים יותר(צילום: שבתאי טל)

בנוסף, הנהלת חברת נמל אשדוד פנתה הלילה לבית הדין הארצי לעבודה, באמצעות בא כוחה עו"ד חיה ארמן ממשרד הרצוג פוקס נאמן, בבקשה להוציא כנגד ההסתדרות וראשי הוועדים צווים אישיים על ביזיון בית המשפט. זאת, לאחר ש"העבודה בנמל לא חזרה לסדרה והעובדים לא התייצבו למשמרת ג' בכפוף לצווים שהוציא בית הדין הארצי לעבודה אמש", כך לפי הבבקשה.

 

הנהלת נמל חיפה הגיבה בכך שהיא רואה בחומרה רבה את התנהלות העובדים. והודיעה שעל מנת שלא להסלים בשלב זה, לא הגישה בקשה להטלת סנקציות אישיות על ראשי ההסתדרות והוועדים, אולם היא מצפה שיבינו את חומרת מעשיהם וישובו לעבודה. את הנהלת נמל חיפה מייצג עו"ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות׳ ועו״ד מאור וייס ממשרדו.

 

מנמל אשדוד נמסר כי "החלטנו לפנות בבקשה להוציא צווים אישיים על ביזיון בית המשפט לאחר שהעבודה בנמל לא חזרה למתכונתה הרגילה והסדירה, והרציפים נותרו ללא עובדים, וכך גם יתר עמדות העבודה שיש לאיישן, להוציא את העובדים בסקטור תפזורת ובמחלקת ים. בכך למעשה, מבזים ההסתדרות וראשי הוועדים באופן חמור ומקומם את ההחלטה והצווים שהוציא בית המשפט".

 

 

צים מאיימים להעביר פעילות

מנכ"ל חברת צים, אלי גליקמן פנה הבוקר לשר התחבורה ישראל כץ ואיים כי החברה תאלץ להעביר את פעילותה לנמלים אחרים: "הנזקים אשר נגרמו ונגרמים מידי יום לחברתנו מטילים עלינו נטל בלתי מתקבל על הדעת ומייקרים את עלות התפעול שלנו מעבר לכל קנה מידה סביר, בודאי בהשוואה לעלויות מקבילות בנמלים דומים".

 

במקביל לדרישתנו מחברת נמל אשדוד לפיצוי הנזקים האמורים, הרי שאי מציאת פתרון דרסטי בהובלת משרד התחבורה, ימשיך לפגוע פגיעה אנושה בספנות הישראלית וכפועל יוצא בסחר הישראלי". לשון המכתב.

 

באיגוד לשכות המסחר העריכו אתמול כי הנזק ליום שביתה נאמד בעשרות מיליוני שקלים, וכי הנזק המיידי נגזר בעיקרו מסחורה שפג תוקפה, אשר נתקעת בנמלי הים (יצוא ויבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד לרפואי לבתי חולים ועוד). "ככל שתימשך השביתה יתרחבו גם היקפי הנזק למגזר העסקי, כאשר הנזק לשבוע שביתה יגיע לכ-350 מיליון שקל". 

 

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי "מזה זמן רב שהפעילות בנמלים מקרטעת ופוגעת באופן קריטי בפעילות המשק. הפסקת הפעילות בנמלים באופן פתאומי, מביאה למצב בו התעשייה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העולם מצד אחד ולא מקבלת חומרי גלם מצד שני. אני קורא למדינה ולעובדים שלא לנהל את מאבקיהם על גבה של הכלכלה והתעשייה הישראלית. ולפתור את המשבר בהידברות".

  

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין מחה גם הוא על ההפסדים הנגרמים למגזר העסקי כתוצאה מהשביתה: "לא יתכן שהמגזר העסקי יצטרך לשאת בהפסדים כבדים בנוסף על כל העול הרגולטורי המוטל עליו, על שום שהממשלה מגלה אוזלת יד בהבטחת השירותים החיוניים ביותר לכלכלת המדינה שהם פעילות תקינה ושוטפת של נמלי הים, שהם כידוע בבעלות המדינה."


פורסם לראשונה 10/05/2018 08:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ונציאן ורהפטיג
נמל חיפה
צילום: ונציאן ורהפטיג
מומלצים