שתף קטע נבחר

הילד "מורח את הזמן?" יש מה לעשות

אתם כועסים על הילדים שהם לא מספיקים לעשות משימות בסיסיות כמו שיעורי בית וסידור החדר, שלא לדבר על לקום בזמן לבית ספר, אבל אולי הם פשוט לא מבינים איך לפעול אחרת. 5 עצות שיעזרו להם במשימה ויפחיתו את מדד הלחץ בבית

לילד קשה להתארגן בבוקר? החדר שלו תמיד מבולגן? שלא נדבר על שיעורי הבית - הוא "מורח את הזמן". אתם מוצאים את עצמכם כועסים, צועקים ואולי מענישים את הילד על חוסר סדר ועמידה במטלות בסיסיות ויום יומיות.

 

תחושת התסכול שלכם עולה ואתם חושבים שהילד לא "שם עליכם". במקום לכעוס על הילד, נסו להבין אותו. הוא נמצא בעולם עשיר בגירויים ורוצה להספיק לעשות הכול. לפעמים הרצון שלו לא מצליח להתחלק נכון בזמן והילד שלעיתים בוחר ומתעדף משימות פחות חשובות כמו צפייה בסרט למשל על פני הכנת שיעורי בית אותם הוא דוחה לשעות הערב אך כשמגיעה השעה להתיישב ולהכין שיעוריםהוא כבר עייף.

 

אחר כך שיעורים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אחר כך שיעורים(צילום: shutterstock)

בינינו, גם לנו לעיתים קשה לנהל את הזמן. תשאלו את עצמכם כמה פעמים רציתם להתאמן או לבלות זמן איכות עם אחד הילדים ופשוט לא מצאתם את הזמן לכך. זה לא שאין זמן אלא ניהול הזמן לא תמיד נכון. אני רוצה להציע לכם זוית ראייה אחרת והבנה שהוא לא עושה לכם דוקא אלא מתקשה לנהל את הזמן יכולה לסייע לכם להבין אותו ובעיקר ללמד אותו.

 

בתור התחלה כדאי להכיר בקושי של הילד לנהל את הזמן ולהבין שקשיי התארגנות כוללים בתוכם קושי בהפנמת סדר יום, קושי בסיום מטלה ותפעול מספר מטלות בו זמניות, כמו למשל הכנת שיעורי בית במספר מקצועות. אפשר ללמד אותו לפתח כישורי סדר וארגון . איך עושים זאת?

 

1. שיח משותף

שוחחו עם הילד בזמן רגוע ושתפו אותו בקושי שאתם רואים. תנו לו דוגמאות מהימים האחרונים כדי שיבין שיש בעיה ולא יחשוב שזו רק בעיה שלכם.

 

קראו עד:

כמה זמן נטו הורים נמצאים עם ילדיהם?

"אימא טובה היא אימא אשמה"

הילד שלי פראייר - מה עושים?

 

2. כתיבת מטלות משותפות

בחרו עם הילד את הרוטינות בהן תרצו לראות שינוי, למשל התארגנות בוקר או הכנת שיעורי בית. בתוך הרוטינה הגדירו מה מצופה מהילד לעשות, למשל ברוטינת הבוקר עליו להתלבש, לצחצח שיניים, לשטוף פנים ולאכול ארוחת בוקר. על מנת שהילד ירגיש שותף ושולט בהתנהלות הזמן אפשרו לו לבחור את סדר הפעולות המועדף עליו, כך שהוא יבחר למשל אם הוא בוחר להתלבש ולצחצח שיניים ולא להפך. אל תסמכו על הזיכרון שלו, רשמו יחד את הפעולות המצופות.

 

בתקופה של בחינות כדאי לעשות לוח חודשי ולתכנן מתי מתחילים להתכונן לכל בחינה. רצוי גם לחלק את החומר לנושאים ולכתוב איזה נושא צריך ללמוד בכל יום.

 

הגדירו לילדים מה מצופה מהם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הגדירו לילדים מה מצופה מהם(צילום: shutterstock)

3. ביצוע משימה

בקשו מהילד שבסיום כל אחת מהפעולות הוא יסמן וי (V). המטרה היא לעקוב אחר כל פעולה שהוגדרה ובנוסף סימון הוי בסיום המטלה מסייע לילד להרגיש שהוא הצליח לעמוד במשימה והנה הוא מתקרב אל היעד (סיום הרוטינה). חשוב שהילד יסמן לעצמו, כך הוא ייקח אחראיות על ביצוע המשימה ובעיקר ירגיש שהוא שולט בזמן. מומלץ לתלות את טבלת ההתארגנות במקום בולט למשל על הדלת או ליד שולחן הכתיבה.

 

4. תפיסת זמן

מומלץ לצייד את הילד בשעון ובכך לסייע לו להתארגן. אם הוא מתקשה לקרוא שעון ניתן להיעזר בטיימר בנייד שיצלצל בתחילת כל רוטינה וישמש כסימן עבור הילד להתחיל ולבצע את ההתארגנות.

 

אם יש שעון קיר בבית אפשר לבחור עם הילד מספר צבעים ולצבוע את השעות כך שבין השעות שתיים לארבע יהיה צבע תכלת והוא יסמן את זמן הלמידה והכנת שיעורי בית ובין ארבע לשש אחר הצהריים למשל יהיה צבע כתום והוא מסמל זמן משחק או זמן לחברים. חשוב לסייע לילד על מנת שיצליח וחיווה תחושת הצלחה.

 

5. סיכום שבועי

בסיום השבוע שוחחו עם הילד ותשאלו אותו אם הוא מרוצה. תבחנו יחד את מידת ההצלחה שלו במילוי המשימות וניהול הזמן. התבוננות על סדר היום שהכנתם וסימון הוי בטבלאות יכול לסייע לכם לדון האם הבחירה למשל להכין שיעורי בית לאחר צפייה בטלוויזיה הייתה רעיון טוב או אולי לא כדאי לנסות בשבוע הקרוב להחליף את הסדר ולבחון את מידת ההצלחה. הילד שוב מרגיש שותף ולומד תוך ניסוי וטעיה מה נכון עבורו.

 

לאורך כל התהליך חשוב שהילד יהיה פעיל ויקח חלק בתכנון הזמן וכך תשיגו שיתוף פעולה וילד שיודע לנהל את הזמן בצורה יעילה.

 

הכותבת היא מנתחת התנהגות ומדריכת הורים וצוותי חינוך 

 

משפטים שילדים אומרים בבוקר:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לוקח את הזמן
צילום: shutterstock
מומלצים