שתף קטע נבחר

אחרי שהשופטים נתנו הזדמנות: התחדשה העבודה בנמלים

בתום דיון לילי, קבע בית הדין לעבודה כי הנהלות הנמלים ידווחו על התייצבות העובדים לעבודה, וההחלטה בעניין ביזיון בית המשפט והקנסות תפורסם בהמשך. השופט: "האירוע שקרה כאן הוא בלתי אפשרי במדינת חוק"

בתום דיון של למעלה מ-4 שעות שנערך עד לשעות הבוקר (א') המוקדמות, קבע הרכב שופטים מבית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה השופט אילן איטח, להמתין עם פרסום ההחלטות בעניין ביזיון בית המשפט ובעניין הצווים בנמלי הים אשדוד וחיפה. הבוקר דיווחו הנהלות נמלי חיפה ואשדוד כי העבודה התחדשה במלואה.

 

לידיעות קודמות בנושא
השביתה הסתיימה: ראשי הוועדים הורו על חזרה לעבודה

המשטרה לא מוצאת את ראשי הוועדים: העובדים לא חזרו לעבודה

בית המשפט הורה לעובדי הנמלים לחזור לעבודה 

 

לפי החלטת בית המשפט, היום בשעה 10:00 נדרשות הנהלות הנמלים לעדכן בכתב את בית הדין לגבי התייצבות העובדים לעבודה. מחר בשעה 10:00 יעדכנו ההנהלות בנוגע להתייצבות העובדים והתפוקות שלהם.

 

החלטה בעניין הביזיון והקנסות שיוטלו על מנת שהביזיון יופסק - תישלח לצדדים בהמשך. לגבי הוצאות המשפט עבור הדיון ביום שישי - בסכומים שבין 20,000 ל-80,000 שקלים, ובגין הדיון שהתקיים במוצאי שבת - בית הדין ישמע את טיעוני העובדים בדיון שיתקיים ביום שלישי (15 במאי) בשעה 18:00.

נמל חיפה (צילום: דוברות נמל חיפה) (צילום: דוברות נמל חיפה)
נמל חיפה(צילום: דוברות נמל חיפה)
 

השופט איטח אמר אתמול: "האירוע שקרה כאן הוא בלתי אפשרי במדינת חוק. זו בעיה ברמת המאקרו זו בעיה ברמת יחסי העבודה במשק והיא לא קשורה לנמל אשדוד או לנמל חיפה. מה שקרה כאן הוא דבר שבית המשפט לא יכול לעבור עליו בשתיקה.

 

"דיון ההמשך ייקבע על ידי בית הדין ליום שלישי אחר הצהריים ועד אז אנחנו נקבל החלטה בעניין הבקשות של שני הנמלים לביזיון בית המשפט. אני אומר לכל ראשי הוועדים, בית המשפט הזה לא יוכל להשלים ולא יהיה מוכן לקבל הפרות עתידיות מצדכם בנמלים".

 

בכך באה ככל הנראה לסיומה השביתה הפרועה שנמשכה מאז יום רביעי אחר הצהרים בתיאום מושלם בין ועדי הנמלים. השביתה המשיכה למרות הוראות בית הדין הארצי לעבודה אשר קבע כי על העובדים לחזור לעבודה במתכונת רגילה, הטיל על ראשי הוועדים קנסות אישיים ושלח אחריהם את המשטרה. הנזק הכספי הוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים לכל יום שביתה, כאשר מכולות עם סחורה טרייה נותרו בנמל ובעלי עסקים שפנו לוועדת החריגים לא קיבלו מענה.

 

בוועד נמל חיפה טענו כי הסיבה לשביתה היא התכחשות המדינה להבטחותיה בנוגע לרפורמה בנמלים: "ברגע ששר התחבורה, אשר הבטיח והצהיר בכתב על תחרות שווה ותשתיות שוות בין הנמלים, קובע שהשקעה בתשתיות תהיה מכספי הנמל ולא מהמדינה כפי שסוכם, אז אין טעם במו"מ ושמירה על שקט תעשייתי. נילחם עד הסוף על עתיד העובדים". עובדי נמל אשדוד הצטרפו לשביתת העובדים בחיפה כ"שביתת אהדה".

 

יו"ר הוועד באשדוד לעובדים: "עוד נדבר" על הקנס

אמש כתבו לעובדים ראשי הוועדים החיפאים שהתייצבו לדיון שנקבע בבית הדין הארצי לעבודה: "מזכירי הוועדים הגיעו לסיכום כי העבודה חוזרת לסדרה במשמרת ג' הלילה. אתם מתבקשים להתייצב בעמדות העבודה שלכם כרגיל". ראשי הוועדים באשדוד הוציאו הודעה לעובדים גם הם: "לציבור העובדים שלום רב, בהוראת הוועדים: מנהל, תפעול, צ"מ, בתי מלאכה ומנ"ע תפעול יש לחזור לעבודה מיידית".

 

לפני כניסת השבת התייצבו ראשי הוועדים בנמל אשדוד בתחנת המשטרה והפקידו ערבות של 20 אלף שקל, לאחר שבית הדין הארצי לעבודה הטיל עליהם קנס אישי של 80,000 שקל, וקנס של 20,000 שקל על כל אחד מראשי הוועדים בנמל חיפה. הקנס הגבוה יותר הוטל על ראשי הוועדים בנמל אשדוד עקב העובדה שהמשטרה חיפשה אחריהם כמעט יומיים. לפי הפסיקה של בית הדין הם ישלמו הוצאות אישיות לקופת המדינה בסך 50,000 שקל ועוד 30,000 אלף שקל להנהלת נמל אשדוד.

 

עם זאת, כאשר הסגירה עצמה למשטרה יו"ר ועד מינהל בנמל אשדוד, מיכל לוגסי, היא פנתה בהודעה קולית לעובדים ובקולה אמרה כי היא הפקידה את הערבות על סך 20 אלף שקל "באהבה", אך לגבי הקנס האישי על סך 80 אלף שקל "עוד נדבר", כיוון שלראייתה העלמותה של ראשי הוועדים הוא מהלך שנועד "לשמור על הנמל שהעובדים בנו".

 

ביום חמישי הוציא שופט בית הדין הארצי לעבודה, אילן איטח, צווי זימון לראשי הוועדים בנמל אשדוד שביזו את החלטות בית המשפט בנוגע לשביתה בנמלים, והמשטרה לא הצליחה לאתרם. ביום שישי הוציא בית הדין צווי הבאה גם לראשי הוועד מחיפה, שלא התייצבו גם הם לדיון. הוא קבע כי אם ייתפסו, ישוחררו רק בהפקדת עירבון של 20,000 שקל, וזאת בנוסף לקנסות האישיים שהוטלו עליהם.

 

בהחלטתם הדגישו השופטים את ההתנהלות החמורה של ראשי הוועדים וההסתדרות ש"התנהלותם חותרת תחת סדרי השלטון במדינה, ומהווה עבירה פלילית של כל העובדים בנמלים, שלא שבו לעבודה וגורמים לנזקי עתק למשק".

 

"מסר חריף כנגד הפרת צווים שיפוטיים"

החלטת בית הדין התקבלה לאחר שהנהלת נמל חיפה פנתה לבית הדין בבקשה להליך ביזיון בית הדין כנגד ראשי הוועדים החיפאים, באמצעות עו"ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות', ועו"ד מאור וייס ממשרדו. הנהלת הנמל דרשה לזמן גם את בכירי ההסתדרות שאחראים על ענף התחבורה, כולל יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.

 

עו"ד גלעדי אמר בסוף השבוע כי "החלטת בית הדין הארצי לעבודה משדרת מסר חריף כנגד הפרת צווים שיפוטיים ופגיעה במשק. חבל שהדברים הגיעו לכדי כך שלא היה מנוס מלבקש צווים כאלה".

 

ביום חמישי שלחה ההסתדרות הודעה לכלל עובדי הנמלים בה הפצירה בהם לחזור לעבודה: "עובדים יקרים, בהוראת בית הדין הארצי לעבודה, אנו שבים ומבהירים: בנמל חלים צווים שיפוטיים המורים על חזרה לעבודה סדירה ומלאה. המשך השביתה והפרת הצווים היא הפרת חוק, העלולה לשאת משמעויות אישיות לעובד המפר, לרבות פליליות. דרכנו אינה בהפרת חוק וצווי בית משפט! אנו קוראים לכם לשוב מיידית לעבודה!".

 

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, אשר עד יום שישי סירב להגיב בנושא, מסר כי הוא רואה בחומרה רבה את התנהגות ועדי עובדי הנמלים. "הימים בהם הוועדים הכוחניים בנמלים סחטו הטבות חריגות ושכר מופרז תוך איומים לפגוע בשירותים חיוניים חלפו ללא שוב", אמר, "הרפורמה בנמלים נמצאת בעיצומה ותביא בתוך שנים ספורות להקמת נמלים חדשים ולתחרות, ביטול המונופול והוזלת יוקר המחיה לכלל אזרחי ישראל.

 

"מתוך השקפתי ותפיסת עולמי התחייבתי שהנמלים הקיימים ישודרגו כדי לאפשר תחרות הוגנת, וכך אכן קורה. הנחתי לזרז את העבודות להקמת הנמלים החדשים ולנקוט בכל האמצעים כדי להפסיק את הפגיעה החמורה במשתמשי התובלה הימית ובכלל אזרחי ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות נמל חיפה
נמל חיפה
צילום: דוברות נמל חיפה
מומלצים