שתף קטע נבחר

גדר מפלצתית ותרני מודיעין: הגנת נמל התעופה רמון מטילי נ"ט

לקראת פתיחת נמל התעופה הבינלאומי החדש בערבה ב-2019, מושלמת הקמת מכשול פיזי ומודיעיני לאורך 34 קילומטרים. לוחות פלדה, גדר בגובה 26 מטרים, אתרי תקשורת ותיאום מלא עם השכנה ירדן יסייעו לצה"ל למנוע מגורמים עוינים לפגוע במטוסים ממריאים. "הגדר מכסה כל זווית של ירי נ"ט"

 

 

מטרים בודדים מפרידים בין נמל התעופה הבינלאומי החדש רמון בערבה לגבול עם ירדן - מה שהופך אותו לאחד מנמלי התעופה המאובטחים בעולם: בימים אלה משלימים במנהלת הגדרות של מערכת הביטחון, בראשות תת-אלוף ערן אופיר, הקמת 34 קילומטרים של מכשול פיזי ומודיעיני בין אילת לקיבוץ סמר בדרום הערבה, כחלק מתוכנית האבטחה הצבאית לשמירה על הנמל, שייפתח ככל הנראה בחודש מרץ 2019.

 

ביקור בשולי נמל התעופה, שממנו יופעלו מאות טיסות בינלאומיות בשנה עם יכולת לקלוט גם מטוסים גדולים ורחבי גוף, חושף עד כמה סמוכים מסלולי הנחיתה וההמראה לגבול עם ירדן - מרחק של צרור יריות או שיגור טיל נ"ט.

הגדר החדשה בגבול ירדן (צילום: דובר צה
הגדר החדשה ליד נמל התעופה רמון(צילום: דובר צה"ל)

הנמל ממוקם למעשה בין כביש הערבה (90) לגבול עם הממלכה ההאשמית, וישרת מאות אלפי ישראלים ותיירים בשנה. מיקומו הרגיש חייב את מערכת הביטחון להיערך בהתאם. למרות חוזקו של הצבא הירדני בצדו השני של הגבול, התיאום הטוב עמו והסיכון הביטחוני הנמוך ביחס למתחולל בגבול עם סיני שבו פועלים יותר מ-1,000 פעילי דאעש, בצה"ל לא לקחו סיכון.

 

בניגוד לגדר בגובה של חמישה מטרים בגבול עם מצרים, באזור הוקמה חדר חזקה שמתנשאת לגובה של שישה מטרים. הגדר כוללת לוחות פלדה בעובי של 35 מילימטרים - בלתי ניתנים לקריעה - ולוחות נוספים שהוטמנו מתחת לאדמה כדי למנוע משיכה של הגדר על ידי רכב. עמודי הגדר שוקעו שישה מטרים לתוך האדמה בתוך יציקות בטון, בשל סוג האדמה בערבה שחייבה את חיזוק יסודות המכשול. עובי הגדר, 35 מיקרון, הוא פי שלושה מעובי הגדר בגבול מצרים ועשוי מחומר אל-חלד.

 

מחשש לירי טילי נ"ט מתקדמים מסוג קורנט לעבר המטוסים שימריאו מהנמל, הוקמה בין הגבול עצמו למסלולים גדר נוספת, עצומת ממדים. אורכה ארבעה קילומטרים וחצי, גובהה 26 מטרים, היא מכילה 186 עמודים ושלושה מיליון ברגים ושוקלת 6,500 טונות של פלדה.

 

"גם נגמ"ש לא יוכל לפרוץ אותה"

"זו הגדר הגבוהה בארץ וממה שבדקנו היא גם הגבוהה בעולם. עשינו ניסוי ירי לוודא שהיא מכסה כל זווית של ירי נ"ט. חיל האוויר נותן מענה אחר לאיום טילי הכתף נגד מטוסים. ביתר הגדר החדשה בגבול עם ירדן נגמ"ש שינגח אותה לא יוכל לפרוץ אותה", ציין גורם בכיר שמעורה בהקמת המכשול. "בתוך שלושה חודשים נשים גדר כזו גם מול רצועת עזה. בנקודות מסוימות, כמו בנחל הבשור בדרום הרצועה, כבר הקמנו קטע מהגדר הזו".

 

במסגרת הפרויקט הוקמו שלושה אתרי תקשורת, עם תרנים גבוהים המתנשאים ל-64 מטרים ומשמשים את המשטרה, השב"כ, צה"ל, וגופים ונוספים, ועליהם נפרסו מכ"מים ומצלמות שסורקות לעומק השטח הירדני אך גם סורקות את השטח הישראלי ב-360 מעלות.

הגדר החדשה בגבול ירדן (צילום: דובר צה
בצה"ל לא לקחו סיכון למרות חוזקו של צבא ירדן(צילום: דובר צה"ל)

עלות פרויקט המכשול מול ירדן היא 288 מיליון שקלים, וכרגע אין תוכנית להמשיכה צפונה, עד למצדה - שם מתחילה גדר מערכת ישנה מול הירדנים שמגיעה עד למשולש הגבולות עם סוריה בחמת גדר. באזור זה, ישראל בונה מכשול דומה בתוך השטח הירדני, אל מול שלוחת דאעש השולטת בדרום הגולן הסורי, שמהווה איום פוטנציאלי על הירדנים ועל הישראלים כאחד.

 

ביתר חלקי הגבול עם ירדן בערבה תימשך המציאות של גבול ללא גדר. באזור לא נרשמו זה שנים ניסיונות לפיגוע חבלני, אך כן נרשמות מעת לעת נסיונות חצייה, בעיקר פליליים, או לצורך הגירת עבודה.

הגדר החדשה בגבול ירדן (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

צילום אוירי שדה התעופה רמון (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

לאורך 17.5 קילומטרים של גבול בדרום הערבה פונו אלפי מוקשים ישנים, רובם "נגד אדם", ועל מנת למנוע את הריסת הגדר החדשה או פריצתה כתוצאה משיטפונות, הוקמו 56 מעברים אירים וסבכות בתחתית הגדר שנפתחות ידנית בימים סוערים, ודרכן עוברים מי הגשמים.

 

מלבד המכשול החדש, פועלים כוחות חי"ר סדירים באופן קבוע בגזרה, מהגדוד המעורב ברדלס, וצוותי כוננות קבועים מיחידות מובחרות. שיתוף הפעולה עם הירדנים נחשב לאסטרטגי ולפי צה"ל הם יעילים מאוד מול מיעוט האירועים שיש בגזרה איתם.

 

"הקמת נמל רמון לוותה גם בתיאום איתם, וראינו מה קרה לנמל התעופה בשארם שנשאר דומם אחרי הפלת המטוס הרוסי. רק נHסיון לירות לעבר מטוס שימריא מרמון, אפילו ללא פגיעה בו, תוריד את כל ההשקעה הגדולה לטמיון. יצרנו תעודת ביטוח מול החברות הזרות שינחתו פה", אמר קצין בכיר בפיקוד דרום.

 (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
(צילום: דני שדה)

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
(צילום: דני שדה)

שיתוף הפעולה הוא בינלאומי כדי לאפשר את הבטחת השקט באזור המתויר משני צדי הגבול: בינואר האחרון תרגלו כוחות הביטחון הישראלים תרחיש של מסע הרג עם מחבלים שמגיעים מהים לאילת, ובאירועים בשנה האחרונה של ירי רקטות לעבר מפרץ אילת, סוללת כיפת ברזל יירטה רקטות שהיו אמורות להתפוצץ בעקבה.

 

אמש חשף שירות הביטחון הכללי כי נעצרו והואשמו שמונה מבריחי סמים בדואים מהנגב, שהיו מעורבים לפני כחודש בניסיון הברחה גדול ליד ניצנה. במהלך ניסיון ההברחה השחיתו המעורבים תשתית ביטחונית רגישה, שגרמה להחשכת הגדרה מתצפיות למשך שעות. בצה"ל ציינו כי מאז תוקנה התקלה ויושם מצעי חדש ומתוחכם שימנע את הישנות המקרה החמור.

 

לאורך הגבול עם סיני פועלות כ-100 תצפיתניות בארבעה חמ"לי איסוף, מה שחוסך כוח אדם לוחם ומאפשר לצה"ל להתכונן ולהתאמן למלחמה הבאה.

 

החשש מדאעש 

החשש בערבה נקשר יותר כאמור לפיגוע של דאעש, שממשיך להטריד את הצבא המצרי בסיני, לעתים קילומטרים בודדים מהגבול עם ישראל. בצה"ל נערכים לתרחיש של חדירה רב-מוקדית, ללא מודיעין מוקדם, עם עשרות חמושי דאעש שמפוזרים לחוליות ועליהם נשק קל, מקלעים, טילי נ"ט, טילי נ"מ, מעטפת מרגמות, מתעדים מבצעיים עם מצלמות ועוד.

 

הצעד עלול להיעשות במתווה של  פשיטה צבאית סדורה כפי שכבר נעשה על ידי ארגון הטרור בחודשים האחרונים בבסיסים מצריים, שבהם  ההרגו עשרות לוחמים מקומיים, בהם קצינים בכירים.

 

במקביל, ההברחות הפליליות בגבול נמשכות. לעתים הן מתרחשות בתדירות של פעמיים עד שלוש בשבוע. צה"ל ומג"ב מגיבים לכל ניסיון הברחה במטרה לסכלו, אך לפי הגישה בצבא, בכל מקום שבו פועלים אותם מבריחים פליליים - פעילי דאעש לא יתקרבו אליו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
הגדר החדשה ליד נמל התעופה רמון
צילום: דובר צה"ל
מומלצים