שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר בדק: האם אפשר להשלים מחסור שעות שינה בסופ"ש?
    מחקרים רבים כבר הראו כי מחסור בשעות שינה מקצר את תוחלת החיים. כעת בדקו חוקרים האם יש תועלת בהשלמת שעות שינה במהלך סופי השבוע. התשובות מפתיעות

    השינה היא חלק בלתי נפרד מהחיים: כשליש מהיממה אמור להיות מוקדש לשינה, אלא שבעולם המודרני רובנו לא מצליחים להגיע למספר שעות השינה המומלץ. מחקרים רבים בעבר כבר הראו כי המחסור בשעות שינה פוגע בבריאות. כעת מצאו חוקרים האם יש תועלת להשלמת שעות השינה בסוף השבוע.

     

    אינספור מחקרים כבר הראו את החשיבות בשינה תקינה: היא מסייעת לנו לעיבוד תהליכי חשיבה, לאיזון חילוף חומרים, היא חשובה לפעילות הורמונלית תקינה וגם על שמירת לחץ הדם ופעילות תקינה של הלב.

     

    בעבר הייתה מחלוקת בעולם המדע, האם ניתן לתקן את החוסר בשעות שינה האופייני לעולם המודרני. חלק מהמומחים טענו כי אין טעם להשלים שעות שינה, כיוון שהמחסור אינו "מתוקן", אחרים טענו דווקא כי הגוף מחשב כל דקת שינה, וכי השלמת חסר שעות שינה הוא בעל תרומה בריאותית.

     

    כעת ביקשו חוקרים לפתור לפחות חלק מהתעלומה. במחקר שפורסם בגיליון החדש של כתב העת Journal of Sleep Research, נבדקו מעל 38 אלף מבוגרים שוודים שמילאו שאלונים על הרגלי הבריאות שלהם, ההיסטוריה הרפואית, שעות השינה במהלך השבוע ובסופו.

     

    הקשר בין סיכון לתמותה ושעות שינה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הקשר בין סיכון לתמותה ושעות שינה(צילום: shutterstock)

     

    החוקרים ניתחו את הממצאים של הנתונים שנפרסו על פני 13 שנים, ומצאו כי אלה שישנו 5 שעות או פחות בכל לילה, היו בסיכון גבוה ב-65% לתמותה מוקדמת, בהשוואה לאלה שישנו שש או שבע שעות בלילה.

     

    אולם כשנבחנו השפעות השלמת שעות שינה בסוף השבוע, נתגלו ממצאים מעניינים: אלה שסבלו מחסר בשעות שינה במהלך השבוע והשלימו את החסר בסוף השבוע, לא היו בסיכון תמותה מוקדמת גבוה יותר.

     

    "ניתן לפצות על חסר שעות שינה במהלך השבוע, בסופי השבוע כדי להפחית את הסיכון לתמותה מוקדמת", אמרו החוקרים, אך הבהירו כי הממצאים מבוססים על דיווחים עצמיים של הנבדקים, וכי נדרשים מחקרים נוספים כדי לאמת את הממצאים.

     

    ההמלצות: כמה שעות צריך לישון בכל גיל?

    על פי ההנחיות החדשות של האיגודים האמריקניים לגריאטריה, רפואת ריאות, פסיכיאטריה ונוירולוגיה, קובעים המומחים שמרביתנו ישנים פחות מהמומלץ ואינם מתייחסים ברצינות הראויה לחשיבות השינה בחיינו.

     

    אצל תינוקות שזה עתה נולדו, ההנחיות ממליצות על 14 עד 17 שעות תנומה ביממה. תינוקות בגילאי 3 חודשים ומעלה זקוקים ל-12 עד 15 שעות שינה ביממה.

     

     ( ) ( )

    בגיל שנה יורד הצורך בשינה ל-11 עד 14 שעות. ילדי הגן הפעילים יותר, זקוקים ל-10 עד 13 שעות. אצל ילדי בית הספר היסודי, יש צורך ב-9 עד 11 שעות שינה. בני נוער זקוקים ל-8 עד 10 שעות, ומבוגרים זקוקים ל-7 שעות שינה לפחות.

     

    ישראלים ישנים פחות מהממוצע

    אף שכשליש מחיינו אנו מבלים בשינה, והיא נחוצה לא רק למנוחה אלא גם לעיבוד המידע מהיממה שעברה עלינו, הרי על פי סקרים שנערכו בשנים האחרונות בישראל, שעות השינה של הישראלי הממוצע נמוכות בהרבה מההמלצות.

     

    מהסקרים עולה כי גברים ישנים לרוב פחות מנשים, וכי הישראלי הממוצע ישן 6 שעות ו-55 דקות בממוצע. עם הגיל קיימת ירידה בשעות השינה בשני המינים, למעט עלייה קלה אחרי גיל 65.

     

    בני 21-34 ישנים ביממה כ-7 שעות לעומת בני 45-54 הישנים 6 שעות ו-50 דקות. בני 65 ומעלה ישנים 6 שעות ו-50 דקות. אגב, על-פי מחקר שנעשה על-ידי האיחוד האירופי בשנים 1998-2002, במרבית המדינות באירופה ישנים בממוצע כ-8 שעות ביממה.

     

    ואם אתם מחסידי ה"סייסטה" או ה"שלפשטונדה", אתם לא לבד: כשליש מהישראלים ישנים בצהריים, וזמן השינה הממוצע בשעות אלה עומד על כשעה ורבע.

      

    ועל שנ"צ קפה שמעתם? כך תוכלו להתגבר על עייפות הצהריים בעבודה:

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים