שתף קטע נבחר

ג'יפ קומפאס במבחן ראשון - גם לא בעזרת השם

דור חדש ועדכני לרכב הפנאי הקומפקטי הראשון של ג'יפ נוחת בישראל. עם עיצוב בהשראת הגרנד-צ'ירוקי, יחידות הנעה מודרנית והבטחה ליכולת שטח משובחת. מבחן מקומי ראשון ועימות בין יומרה ומציאות

 

 

בעוד ש"ג'יפ" הפך כבר לפני עשרות שנים שם גנרי לכל רכב שטח, המילה "ג'יפון" מתארת כיום כל מכונית אפילו היא נטולת בדל יכולת שטח אלא מציגה רק מראה של-כאילו. בפועל, הדגם הראשון שבאמת זכאי לכינוי הזה הוא הקומפאס, רכב הפנאי של מותג רכבי השטח האמריקאי הוותיק ג'יפ, שהושק באמצע העשור הקודם במטרה לנגוס בנתח שוק הולך וגדל.

 

אבל הניסיון לא ממש הצליח. בתחילה היה זה עיצוב עגלגל ורך מדי (בניסיון לקלוע לטעם נשי) ובהמשך - לאחר מתיחת פנים עבר - איכות נסיעה רחוקה מלשכנע, פועל יוצא של פלטפורמה נושנה (שפותחה בשיתוף מיצובישי) ויחידות הנעה זקנות שהקשו עליו להתמודד בהצלחה מול מתחרים מודרניים.

ג'יפ קומפאס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

וכעת, באיחור לחלוטין לא אופנתי של שנתיים מיום השקתו, נוחת כאן קומפאס חדש, עם עיצוב בהשראת גרנד-צ'ירוקי, יחידות הנעה מודרניות והרבה יותר יומרות.

 

מחיר רכב מבחן (בסיס): 230 אלף שקל (210 אלף שקל)

מתחרים: פולקסווגן טיגואן, מאזדה CX5

ג'יפ קומפאס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בעד: עיצוב, תדמית, אבזור

בסדר: מרווח פנים, ביצועים

טעון שיפור: נוחות נסיעה, יכולת שטח, התנהגות כביש

ציון:

איך נראה

עיצוב הוא הקלף החזק ביותר של הקומפאס, המרשים יותר במציאות ופחות בתמונות. החזית כוחנית ושרירית, בתי הגלגלים בולטים, הגחון גבוה מהקרקע ויש צביעה שחורה לגג המוסיפה אופי.


ג'יפ קומפאס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אלא שתא הנוסעים פחות מרשים, ובשונה מרנגייד למשל, הוא שבלוני ונטול מקוריות. הקונסולה המרכזית כוללת מסך מגע קטן ("7, יש גם "8.4 אך היבואנית לא בחרה בו) שדוחס אינסוף נתונים ואינו נוח לקריאה. תאי האחסון קטנים ומעטים ביחס למקובל בקטגוריה ומתגי השליטה מההגה (עם אפשרות בחירה מפתיעה בין בקרת שיוט רגילה לאדפטיבית) רבים ומבלבלים.

 

המושבים מציעים נוחות ותמיכה סבירים לבעלי מידות קטנות, אבל מתגלים כקטנים מדי עבור גבוהים ורחבים. שדה הראיה טוב לפנים אך מוגבל לצדדים עקב קורה A רחבה ושטחי חלונות-צד קטנים הפוגעים בתחושת הישיבה השולטת על המרחב.

ג'יפ קומפאס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בסיס הגלגלים נותר זהה לדגם היוצא (263.5 ס"מ) ולמרות שיש מעט יותר מרחב מחייה לנוסעים תודות לתכנון טוב יותר של התא, מול המתחרים זה פחות משכנע, בעיקר בממד הגובה המוגבל. הנוסעים מאחור זוכים לפתחי מיזוג, שקע USB ושקע חשמל נפרדים ואילו תא המטען מציע נפח סביר של 438 ליטר (כ-20 ליטר יותר מבעבר) ומכיל גלגל חלופי בגודל מלא. אלא שסף ההטענה גבוה בשל כך ומגביל את נוחות השימוש בו.

 

רשימת האבזור בגרסת לימיטיד הבסיסית (210 אלף שקל) כוללת ריפודי עור, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים למושב האחורי, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, חיישני חניה אחוריים וחישוקי "17 קלים. באופן תמוה, מצלמת נסיעה לאחור אינה חלק מהציוד התקני.

 

אבזור הבטיחות כולל שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם אפשרות זחילה בפקקים והתראת סטייה מנתיב. רכב המבחן בגרסת לימיטיד-פלוס (230 אלף שקל) מוסיף חלון שמש, צביעת דו-גונית למרכב, תאורת קסנון עם מעבר אוטומטי בין אור גבוה לנמוך וחישוקי "19 קלים.

ציון בטיחות ג'יפ קומפאס ()

איך נוסע

הקומפאס מצויד במנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין המוכר של קונצרן פיאט, עם 170 כ"ס ושידוך לתיבת תשעה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה. אלא שלמרות נתוני הפתיחה המרשימים, הביצועים סבירים בלבד – 9.5 שניות ל-100 קמ"ש, איטי במעט אפילו מגרסת הבסיס של פולקסווגן טיגואן החלש ב-20 כ"ס וזול משמעותית.

 

ג'יפ קומפאס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תאוצות הביניים מרשימות עוד פחות שכן שיא המומנט (25.5 קג"מ) מתקבל בסל"ד גבוה יחסית למנועים מוגדשים, ובעיקר מכיוון שלתיבת ההילוכים לוקח יותר מדי זמן להחליט באיזה הילוך לבחור. למעשה, התיבה עושה במרבית הזמן שימוש רק בשבעה הילוכים, מזנקת בשני ואת התשיעי שומרת בעיקר לירידות ארוכות. צריכת הדלק: רק 8 ק"מ מאכזבים לליטר בממוצע המבחן.

 

מיתלי הקומפאס נוקשים יחסית ויחד עם צמיגים נמוכי חתך של רכב המבחן, נוחות הנסיעה במהירות נמוכה בינונית לכל היותר. במהירות גבוהה העסק לא משתפר, שכן הם מתקשים לרסן כראוי את המרכב המתנדנד שלא לצורך. בידוד הרעשים סביר בלבד, עם רעש ורוח וצמיגים נוכח. התנהגות הכביש זכאית לציון "סביר" בלבד, שכן הקומפאס מרגיש מגושם וסובל מזויות גלגול מוגזמות והגה חסר תחושה.

ג'יפ קומפאס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

הקומפאס מצויד בהילוך ראשון קצר יחסית המשמש תחליף להילוך כוח (ולכן מזנק בשני), נעילת דיפרנציאל מרכזי ובורר מצבי נהיגה (אוטומטי, שלג, חול ובוץ) המתאימים את המערכות השונות (מנוע, גיר, בקרת משיכה ויציבות) למצב הנבחר. אלא שבמבחן השטח גילינו כי המערכת מתקשה לרסן אובדן אחיזה אפילו בהצלבת צירים קלה, וחייבה מהירות גבוהה מהרצוי לצורך מעבר מכשולים קלים יחסית.

 

עוד בשטח, נתון מרווח הגחון אומנם נדיב (21.5 ס"מ, בחצי ס"מ פחות מסובארו פורסטר), אבל הפגוש הקדמי נמוך על מנת לשפר את מקדם הגרר ולכן הוא פוגע קשות בזווית הגישה (16.3 מעלות) הצנועה מאוד, ועלול להתחכך אפילו בטיפוס צפוי על מדרכה מזדמנת.

ג'יפ קומפאס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

סיכום

ג'יפ קומפאס החדש מציג מראה מרשים וייחודי, יחד עם תדמית של מותג אלמותי נחשק ורשימת אבזור ראויה. ומול הדגם היוצא הוא ללא ספק מציג שיפור ניכר. אלא שמעבר לכך, הוא סובל מחולשה במספר נקודות חשובות ואף מפתיעות. על הכביש הוא מאכזב עם נוחות נסיעה לא משכנעת, ביצועים סבירים בלבד והתנהגות כביש בינונית. העניין הוא שאפילו יכולת השטח שמבטיח כמעט כל דגם של היצרנית, אינה גבוהה כאן כמצופה ונמוכה מדגמים מתחרים. לכך יש להוסיף תג-מחיר מקומי מאוד יומרני. חבל.

 


גיפ קומפאס

ג'יפ קומפאס
מנוע 4 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,368 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 170 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט מרבי 25.5 קג"מ ב-2,500 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / אוטומטית, 9 הילוכים
אורך 439.4 ס"מ
רוחב 181.9 ס"מ
גובה 164.4 ס"מ
בסיס גלגלים

263.6 ס"מ

משקל 1,615 ק"ג
נפח תא מטען 438 ליטר
100-0 קמ"ש 9.5 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 14.5 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 160 גרם לק"מ
מחיר רכב מבחן (בסיס) 230 אלף שקל (210 אלף שקל)
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים


פורסם לראשונה 05/06/2018 22:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
ג'יפ קומפאס
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים