שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך לזהות בסופר את המוצרים הבריאים באמת
    לכולנו חשוב מה בני המשפחה שלנו אוכלים, אבל האם אנחנו באמת יודעים לקנות בריא? התזונאית טלי נחום לוקחת אותנו לסיבוב בסופר, ונותנת חמישה טיפים שיעזרו לכם לרתום שעה שבועית אחת של קניות לשיפור התזונה המשפחתית

    תמר, בת 37 ואמא לשניים, שיתפה אותי שלמרות שחשוב לה לקנות את המוצרים הבריאים והמזינים, היא מרגישה מבולבלת אל מול שלל התוויות ולא יודעת במה לבחור. קנייה נבונה מאפשרת לדעת בדיוק על מה להסתכל ואיך לבחור, לגלות מוצרים חדשים, להשפיע לטובה על תזונת המשפחה ואפילו לחסוך כסף.

     

    הגורמים העיקריים שמשפיעים עלינו בבחירת מוצרים במהלך הקניות בסופר הם המחיר, הטעם, הנוחות והבריאות. למרות זאת, כשאנחנו עומדים מול המדף בחנות, רבים מאיתנו מתקשים לשפוט איזה מוצר הוא באמת הבריא ביותר.

     

    5 טיפים לקניות בריאות יותר:

    1. נעים להכיר – מוצרים חוסכי זמן

    אחד הגורמים המשפיעים על הבחירה שלנו במוצר זה או אחר הוא הנוחות. לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו במהלך יום עמוס צריכים להכין ארוחה למשפחה ומחפשים רעיון מהיר ובריא, שלא דורש התעסקות והכנה מרובה. היצרנים בהחלט לוקחים זאת בחשבון, וכך נולדו מגוון של מוצרים שנועדו לעשות לנו חיים קלים ובריאים.

     

    כולם רוצים לקנות יותר בריא (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    כולם רוצים לקנות יותר בריא(צילום: shutterstock)

    משל, במחלקת הקפואים נוכל למצוא קטניות שכבר עברו השריה ובישול, ירקות שכבר נשטפו, קולפו ונחתכו, ועוד. במחלקת הירקות נוכל למצוא נוכל למצוא ירקות טריים חתוכים בשקית, שתוך שנייה אפשר להכין מהם סלט (כמו למשל סלט כרוב וגזר), עלים שטופים, וירקות קטנים כמו עגבניות שרי, מלפפונים ופלפלים בייבי, חטיפוני גזר ועוד.

     

    2. זהירות - הבטחות שווא לפניכם

    יצרני המזון כבר הבינו שעבור רבים מאיתנו, ערך הבריאות במוצר ישפיע על הבחירה בו. על כן תוכלו למצוא על האריזות שלל הצהרות, כולן נכונות, אך חלקן מטעות. הנה כמה דוגמאות:

     

    • ללא תוספת סוכר – אולי לא הוסיפו סוכר למוצר, אך אין זה אומר שאין בו כמות גדולה של סוכר מראש.

    • מכיל דגנים מלאים – וכאן נשאלת השאלה: באיזו כמות? ומה עוד המוצר מכיל פרט לדגנים מלאים?

    • טחינה משומשום טהור - טהור נשמע נפלא. שימו לב שבמקרה הזה, לרוב הכוונה לטחינה שהיא לא משומשום מלא.

     

    3. קראו תוויות מזון

    נכון, עבור רובנו זה יאריך את משך הקניות, אבל בואו נזכור שמדובר בחוויה חד פעמית, וברגע שבחרנו את המוצר המתאים לנו, נוכל לחזור ולבחור בו.

     

    על מה כדאי להסתכל?

     

    1. רשימת הרכיבים - הראשון ברשימה הוא זה שנמצא במוצר בכמות הגדולה ביותר, וכך הלאה. בתור כלל אצבע – ככל שיש יותר רכיבים ברשימה, כך המוצר יותר מעובד. כדאי לבדוק אם המוצר מכיל סוכר. שימו לב שלסוכר שמות רבים (גלוקוז, סירופ תירס עתיר פרוקטוזה, דבש, סוכר חום ועוד), ולפעמים הוא יופיע יותר מפעם אחת.

     

    2. טבלת הערכים התזונתיים - השוו בין מוצרים דומים ובחרו את המועדף. חפשו את המוצר שמכיל פחות נתרן ויותר סיבים תזונתיים. העדיפו מוצרים עם תכולת שומן רווי ושומן טרנס נמוכה. מומלץ לבדוק את הערכים לפי מנה נאכלת, ולא לפי 100 גרם. למשל אם מדובר בגביע יוגורט, או בחטיף אנרגיה – בדקו כמה יש באריזה אחת.

     

    מי אמר שבריא זה יקר? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מי אמר שבריא זה יקר?(צילום: shutterstock)
     

    4. קנו משהו חדש

    אחד מכללי המפתח של תזונה נכונה ומאוזנת הוא גיוון. זה יכול להיות ירק שעד היום התעלמנו מנוכחותו על המדף, קטניות שטעמנו במסעדה או אצל חברים ועוד לא התנסינו בבישולן, או אולי תבלין חדש שיכול לגוון את הטעמים במטבח. חפשו מוצר חדש ומעניין מדי פעם והוסיפו אותו לעגלה. תופתעו לגלות כמה אפשרויות חדשות קיימות.

     

     

     

    5. חסכו כסף

    רבים חושבים שבריא יותר משמעו יקר יותר, אך לרוב דווקא ההיפך הוא הנכון. איך? ככה:


    • העדיפו מזונות גולמיים על פני מזונות מעובדים -
    זה יותר זול ויותר בריא כי אנחנו מכינים את האוכל ושולטים בכמויות של כל רכיב. מוצרים מעובדים מכילים לרוב יותר מלח, סוכר ושומן.

    • קנו בכמות המתאימה - משפחה ישראלית זורקת בחודש ממוצע אוכל בשווי של כ-300 שקלים, כך מצא מחקר שהתבצע לאחרונה באוניברסיטת חיפה. שימו לב מה אתם זורקים, והעריכו מחדש כמה באמת צריך לקנות.

    • אל תתפתו למבצעים - במקרים של מזונות יבשים שנשמרים לאורך זמן, שווה לקנות במבצע. אבל בדברי מתיקה למשל, עבור חלקינו הכמות שנקנה היא הכמות שנאכל עד הקניות הבאות. ולכן עדיף לקנות במבה אחת, למשל, מאשר 3 ב-10. כך נחסוך לא רק בכסף, אלא גם בקלוריות.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית, המעבירה סדנאות לקניות נכונות בסופר. לפרטים נוספים לחצו כאן

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים