שתף קטע נבחר

הקץ ל"מעצרי הבית" לצרכנים: הרחבת חוק הטכנאים אושרה בוועדה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הגנת הצרכן, המחייב חברות לפצות צרכנים על איחור בהגעת טכנאי גם במקרים של הובלה והתקנה של מוצר או החזרתו וכן בבדיקות תקופתיות. התיקון נועד לסגור את הפרצות בחוק הקיים, שאפשרו לחברות רבות להתחמק ממנו

ועדת הכלכלה שמה היום (ב') קץ לתופעת "מעצרי הבית" של צרכנים הנאלצים להמתין בבתיהם שעות לבואם של טכנאי שירות. ה"חנינה" הגיעה בתיקון חוק הגנת הצרכן שמרחיב אותו, ומחייב חברות לפצות צרכנים על איחור בהגעת טכנאי  גם במקרים בהם מדובר בהתקנה או החזרה של מוצר או שירות, הובלה של מוצרים שנרכשו, בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי, וכן ביקור טכנאי או נותן שירות בתקופת אחריות בתשלום.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הביא לאישור החוק לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית, למרות התנגדות נציגי החברות הרבות, בהן חברות הגז וההובלה, שהזהירו מפגיעה בבטיחות או עליית מחירים לצרכן. ח"כ כבל דחה את כל הטענות: "לא ברור מה כל כך מסובך לעמוד בסיכום עם הצרכן? מי שלא עומד בזמן שישלם. לא הלקוח חייב לשלם בזמנו היקר על מחדל בשירות המגיע לו עם המוצר שרכש במיטב כספו".

ח"כ איתן כבל (צילום: יואב דודקביץ') (צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ איתן כבל(צילום: יואב דודקביץ')


התיקון סוגר פרצה בחוק הגנת הצרכן ומחייב את החברות לפצות את הצרכנים על האיחור הממושך בהגעת טכנאי, בין אם מדובר בהתקנה או הסרת מוצר, ועל כל מחדל דומה במסגרת תנאי השירות. החוק ייכנס לתוקף 60 יום לאחר אישורו במליאת הכנסת ופרסומו ברשומות. לנותני השירותים בענף הגז ניתנה לבקשתם אורכה ממושכת יותר, עד ל-1 בפברואר 2019, עקב היערכות ממושכת יותר להפעלת החוק.

 

היו"ר כבל ציין כי איחור הטכנאים כבר טופל בתיקון אחר בחוק ואמר: "נמצאו חברות שעשו 'הבה נתחכמה לו' ופירשו את החוק המתוקן באופן שהוא לא יחול עליהם בכל הנוגע להתקנה והסרה או מתן שירות של מוצר חדש. אנחנו מבקשים לשים סוף לכל ההתחכמויות האלה ולסגור את הפרצה - כך שיהיה ברור שמרגע שנחתם החוזה, הצרכן הופך ללקוח עד לרגע ההסרה". הוא הסביר כי לא מדובר ברגולציה אלא בדרישה בסיסית מהעסקים לנהוג ביושרה מול הלקוחות ולהפסיק להחזיק את הצרכנים במעצר בית בהמתנה למוצר או השירות שהזמינו.

 

במצב הקיים חברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי בטווח של שעתיים, ואם הוא מאחר בשעתיים נוספות או יותר הצרכן זכאי לפיצוי של 300-600 שקלים.

 

בפועל התברר כי חברות רבות מסרבות לפצות את הצרכנים בטענה שאינם לקוחות החברה ולכן החוק לא חל עליהם. בתיקון החדש נסגרת הפרצה, ומצוין במפורש כי הסדר הפיצוי יחול גם על אותן חברות שהתחמקו עד כה מהסנקציה הזאת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים