שתף קטע נבחר

האם הפרטת הטסטים תידחה שוב?

מורי הנהיגה עתרו לבג"ץ נגד החובה להתקין ברכבם מצלמות תיעוד שישמשו רק לטסטים, ויתוחזקו על חשבונם * 3 שבועות לפני ההפרטה, הותקנו המצלמות רק בשליש מרכבי לימוד הנהיגה

פחות מחודש לפני שהיא אמורה לצאת לפועל, רפורמת הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים חוזרת לבג"ץ. מורי הנהיגה עתרו ביום חמישי נגד משרד התחבורה נגד חובת התקנת ציוד התיעוד לטסטים ברכבי המורים. את העתירה הגישו קבוצת מורים בראשות עירית זינגר, יו"ר האיגוד המקצועי של מורי הנהיגה, אחד משני ארגוני מורי הנהיגה בישראל.

 

רפורמה במבחני הנהיגה? לא רואים את הסוף (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
רפורמה במבחני הנהיגה? לא רואים את הסוף(צילום: הרצל יוסף)
 

 

העותרים מבהירים כי אינם מתנגדים לעצם הפרטת הטסטים, ולמעבר לביצועם בידי שתי חברות פרטיות שזכו במכרז משרד התחבורה. אך לדבריהם, דרישת המשרד כי המורים יתקינו את מצלמות הטסטים ברכבם מהווה פגיעה בחופש בעיסוק ובזכות הקניין שלהם. הם מבקשים צו ביניים נגד חובת ההתקנה עד אמצע יולי ושינוי התקנות בנושא.

 

העותרים טוענים כי המהלך מנוגד לחופש העיסוק ולזכות הקניין. הם מבהירים כי אינם מתנגדים לעצם התיעוד של מבחני הנהיגה, אך מתנגדים לכך שזה יתבצע באמצעות ציוד שחייב להיות מותקן דרך קבע ברכבם, ומחייב התקנה הכולל קידוח ברכב שעלולה לגרום לתקלות, להסרת אחריות היבואן, ולפגיעה בערך הרכב.

 

מורים או תלמידים שיבקשו להשתמש בציוד לתיעוד שיעורי נהיגה לצורך תחקור ושיפור, לא יוכלו לעשות זאת, שכן המצלמות נועדו לפעול רק בצמוד למחשב שיישאו הבוחנים. החוק מחייב את המורים להתקין גם אביזרים נוספים כמו דוושות כפולות, אך אלה משמשים אותם ללימודי הנהיגה, ולא רק לביצוע הטסטים. לדבריהם יכול היה המשרד להשתמש במצלמות ניידות, שהבוחנים היו מתקינים בתחילת כל טסט, ללא נזקי ההתקנה הקבועה.

 

המורים גם מתנגדים גם לכך שלמעט ההתקנה והרכישה הראשונה של המערכות, כל העלויות שלהן יהיו מוטלות על המורים: תיקון תקלות, העברתן מרכב לרכב בעת החלפה, ורכישתן מחדש במקרה של גניבה או תאונה קשה לרכב הלימוד. המערכת עולה 1,872 שקל, פירוק והרכבה שלה בעת החלפת רכב הנהג יעלו 600 שקל, ומחיר התיקונים יכול להגיע עד ל-1,560 שקל. משרד התחבורה קבע כי רכב שבו המערכת אינה תקינה יביא לביטול זכאות התלמידים לטסט, ואובדן 140 השקלים ששילמו עבורו – למרות שלמורים לא תהיה דרך לדעת האם המערכת תקינה.

 

בישראל פועלים 6,000 מורי נהיגה. להגשת העתירה קדמו ניסיונות של המורים לקבל מידע ממשרד התחבורה ולהעביר לו את הקשיים ברפורמה שהציג. אולם רק בשבוע שעבר פירסם המשרד את התקנות לפיהן תפעל השיטה החדשה, וטרם קיים הדרכות ומפגשים להסברת המהלך לכל המורים.

 

יצוין כי הרפורמה הייתה אמורה לצאת לפועל כבר בתחילת שנת 2017, אך מאז התעכבה בשל שביתת בוחנים ארוכה, והתערבות בית הדין לעבודה בעקבות עתירה שהגישו הבוחנים. כפי שנחשף ב"ממון", רק לאחרונה נדחה הביצוע שלה בחודש נוסף, ל-15 ביולי, והוחרף המחסור בטסטים בגלל פרישת בוחנים וותיקים וההכנות למעבר לשיטה החדשה. משך ההמתנה כיום למבחן נהיגה עומד על חמישה חודשים. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר זהב, יונתן ברמן ואורי אדלשטיין ממשרד ד"ר הר זהב אדלשטיין ברמן.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המהפכה במערך מבחני הנהיגה המעשיים נועדה לקצר דרמטית את זמני ההמתנה לטסטים ולשפר משמעותית את השירות לנבחנים וכוללת בין השאר שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי. התקנת המערכת הטכנולוגית והמצלמות בכלי הרכב של מורי הנהיגה נמצאת בעיצומה ובתוך כשבועיים הן הותקנו כבר ב- 2,100 כלי רכב של מורים, במימון משרד התחבורה. המערכת החדשה תאפשר בין השאר לנהל את מערך המבחנים המעשיים ולשמור על טוהר הבחינות".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי קואנקס
כמה אפשר לדחות?
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים