שתף קטע נבחר

חינוך זה לא משחק ילדים

עידן הידע דורש פדגוגיה חדשנית ושיטות הערכה חלופיות. התואר .B.A בחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת מספק את התשובות

העולם משתנה לנגד עינינו במהירות. טכנולוגיות התקשורת והמידע עוברות מהפיכות, לצד שינויים חברתיים וגלובליזציה של ההשכלה. בהתאם, גם מערכת החינוך משתנה כך שתוכל לסייע לסטודנטים להשתלב בשוק התעסוקה העתידי ולתרום באופן פעיל לפיתוח כלכלי במערכות שבהן הידע הוא הנכס העיקרי. נגישות למידע וניהול ידע, יכולת אינטגרציה של המידע וניתוחו, קריאה ביקורתית של מידע ושיתוף חברתי המבוסס על עבודה ברשת - כל אלה דורשים סביבות למידה חדשניות מצד אחד, וכלי הערכה ומשוב עדכניים מצד שני. במקביל, הם דורשים את פיתוחן של פדגוגיות המתמקדות בטיפוח מיומנויות למידה, במגוון הקשרים הנעים על הציר המחבר בין הפרט לחברה.

 

בנושאים אלה עסק הכנס "למידה לאורך החיים": פדגוגיה אחרת והערכה חלופית בהשכלה הגבוהה - היבטים בינלאומיים, שהתקיים ב-17 ביוני במכללה האקדמית כנרת, כחלק משיתופי פעולה בינלאומיים שמובילה המחלקה לחינוך וקהילה שבמכללה עם האיחוד האירופי בנושא זה.

 

  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

במסגרת תוכנית Erasmus+, העוסקת בהטמעת ההתפתחויות העדכניות בתחום ההשכלה הגבוהה, יעמוד במרכז הכנס פרויקט Assessment Tools for new learning environments in higher education institutions (ASSET). מטרתו: פיתוח כלים להערכת תהליכים ותוצרים של פעילות לימודית, המבקשת לפתח בלומד יכולות קוגניטיביות, תוך-אישיות ובין-אישיות, הנחוצות לו בעידן הנוכחי. כחלק מפיתוח שיטות הערכה וכלים איכותיים ועדכניים המתאימים להשכלה הגבוהה בישראל, הכוונה היא להגביר את המודעות להערכה מעצבת לצד הערכה מסכמת, לפתח מיומנויות של תכנון, הכנה ויישום של כלי הערכה ולספק תמיכה לאורך תהליך הלמידה. זאת תוך התאמתן של שיטות ההערכה הקשורות ללמידה לאורך החיים, כגון הערכה עצמית של הלומד והערכת עמיתים.

 

אחד הנושאים המרתקים שיידונו בכנס הוא פיתוח סביבות חדשניות לצורך התמודדות עם אתגר ניהול הידע העדכני. בין היתר, באמצעות שימוש במשחקים מקוונים בעלי מטרה חינוכית ("מישחוק"), העתידים לעשות שימוש בגרפיקה ממוחשבת ולמידה מבוססת משחק דיגיטלי.

 

לדברי ד"ר דורית אלט, ראש המחלקה לחינוך וקהילה במכללת כנרת, "בדרך זו הסטודנטים לומדים כיצד לבנות שיעור שמבוסס על משחק רב-משתתפים ולהעריך את עבודתם באמצעות כלי הערכה מגוונים. הדבר מסייע להם להשיג מהמורה ומהעמיתים משובים על תהליך הלמידה לצורך שיפורו. בה בעת, המורה מקבל מידע בנוגע לאיכות ההוראה וליעילותה בקידום תהליך הלמידה, מה שמטיל עליו אחריות להוביל למידה ולא רק להגיב עליה".

 

ברוח התוכנית שהתווה האיחוד האירופי, ייבחנו בכנס גם אפשרויות לשותפות עתידית בין המוסדות להשכלה גבוהה בארץ כדי לקדם מודרניזציה ולעדכן תוכניות לימוד, שיטות הוראה ודרכי הערכה.

 

הכתבה נכתבה בסיועה של ד"ר דורית אלט - ראש המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת

 

לפרטים על המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת:

טלפון: 1-800-20-90-20

www.Kinneret.ac.il

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים