שתף קטע נבחר

דאצ'יה דאסטר 4wd במבחן בזק - שטח בזול

גרסת ההנעה הכפולה המעודכנת של דא'ציה דאסטר מבטיחה לשפר את נימוסי הכביש המפוקפקים ולשמר יכולת שטח מפתיעה לטובה. נהגנו בו לראשונה

 

 

בשונה ממרבית רכבי הפנאי שמציעים פוזה מסוקסת ללא כיסוי אמיתי, לדאצ'יה דאסטר הלא יומרני - בעיקר בגרסת ההנעה הכפולה - תמיד הייתה יכולת שטח יוצאת דופן ומפתיעה, בעיקר לרכב מסוגו המבוסס על פלטפורמה של מכונית נוסעים. בידיים נכונות, הדאסטר המאוד צנוע מסוגל לבייש גם רכבי שטח אמיתיים. ספקניים? ערכו חיפוש זריז ביוטיוב.
 

אלא שהמחיר לכל הטוב הזה בדור היוצא התבטא בתא נוסעים ספרטני, נימוסי כביש של טרקטור חקלאי וציון בטיחות מביך. הדאסטר החדש שנחת כאן מבטיח לשפר אל כל הטעון שיפור, תוך שהוא משמר את יכולת השטח.

דאצ'יה דאסטר 4WD (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

מה שונה: את מרבית השינויים שעברו על הגרסה העדכנית לעומת זו היוצאת גילינו כבר בדאסטר האוטומטי הנוכחי בו נהגנו לפני מספר שבועות. העיצוב החיצוני שומר על הקווים המוכרים אם כי הוא נראה מודרני ומרשים יותר. עם זאת, הפגוש הקדמי פגיע כעת יותר בנסיעת שטח (למרות זווית גישה זהה, 30 מעלות) בעוד האחורי מצמצם אף הוא את מרווח הביטחון (בשתי מעלות, 33 מעלות). הבידול לעומת גרסת ההנעה הקדמית צנוע ומסתכם בכיתוב 4wd צנוע על מגני פלסטיק שחור בבתי הגלגלים הקדמיים.

 

דאצ'יה דאסטר 4WD (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

תא הנוסעים מציע כעת חומרים איכותיים ומגוונים מבעבר והנדסת האנוש טובה יותר עם מיקום גבוה וראוי למסך המגע, מתג כיוון מראות משמאל להגה (במקום מתחת לבלם היד) ולוח מחוונים עדכני עם צג מידע גדול הכולל כעת גם מד חום מנוע - חשוב ברכב שטח. מנגד הוא מוותר על תאים שימושיים שהיו בדגם היוצא, כמו בחלקה העליון של הקונסולה ומתחת למשענת היד.


דאצ'יה דאסטר 4WD ()

ההגה מתכוון סוף סוף גם לעומק (אבל לא מספיק) ולמושב הנהג מנופים נוחים יותר לכיוון גובה וזווית מסעד. הוא גם תומך טוב יותר בגוף אך נוקשה מבעבר. עדיין, אין כיוון גובה חגורות בטיחות הנחוץ כל כך לנהגים נמוכי קומה, אך החיסרון המשמעותי ביותר הוא שדה ראייה מצומצם יותר, הקרבה על מזבח העיצוב עקב שמשה קדמית בזווית חדה מבעבר ומכסה מנוע מוגבה. נפח תא המטען הצטמצם ב-32 ליטר (376 ליטר) אך הוא עדיין מכיל גלגל רזרבי בגודל מלא.

 

האבזור עשיר מבעבר וכולל כבר בגרסת הבסיס מסך מגע מקורי ("7) עם תפריט בעברית, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה, בקרת שיוט וחלונות אחוריים כהים. חבל רק שבשונה מהגרסה האוטומטית, ההנעה הכפולה משווקת רק בגרסה בסיסית ללא מערכת מצלמות היקפיות המסייעת בנהיגת שטח, ומערכת התרעה על רכב בשטח מת המסייעת מאוד לבטיחות.

דאצ'יה דאסטר 4WD (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

כיול המיתלים נוקשה מבעבר ופוגע ביכולת השיכוך ובנוחות הנסיעה, הן בכביש עירוני ובעיקר בנסיעה בשביל משובש. עם זאת, המצב משופר לעומת דגמי ההנעה הקדמית תודות למתלה אחורי שונה (רב-חיבורי לעומת קורת מתח). אותו כיול נוקשה מביא עמו שיפור משמעותי ביכולת הדינמית הלא מבריקה בעבר, עם זוויות גלגול צנועות יותר ואחיזת כביש גבוהה יחסית למוכר.

 

ההגה כעת מתוגבר חשמלית (הידראולי בעבר), מדויק יותר וקל בתמרוני חניה ומצליח להעביר פחות רעידות לידי הנהג. גם בידוד הרעשים טוב משמעותית. בגרסה זו נוספה גם בקרת ירידה במורד, אך היא אינה אפקטיבית במיוחד.

ציון בטיחות דאצ'יה דאסטר 4WD ()

מה נשאר: יחידת ההנעה עברה בירושה מהדגם היוצא עם מנוע 1.5 ליטר טורבו דיזל (110 כ"ס) ותיבת שישה הילוכים ידנית, ועל כן אין שינוי בביצועים או בצריכת הדלק. חבל, אך תיבה אוטומטית המשודכת להנעה כפולה לא צפויה להגיע בעתיד הקרוב. יחסי ההעברה זהים לאלה של הדגם היוצא, וקצרים מאלה של גרסת ההנעה הקדמית. הילוך ראשון קצר מאוד מהווה מעין תחליף להילוך כוח.

דאצ'יה דאסטר 4WD (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

כבעבר יש שלושה מצבים למערכת ההנעה (בבורר שממוקם כעת בסמוך לבלם היד) - קדמית לכביש יבש, אוטומטית (העברת כוח לציר האחורי לפי דרישה) לכביש רטוב או מושלג ונעילה מלאה עם חלוקת כוח שווה לפנים-אחור. בקרת המשיכה אפקטיבית מאפשרת הורדה יעילה של הכוח לגלגלים האוחזים במצב של הצלבת צירים, כך שיכולת הנסיעה בשטח זהה לדגם היוצא וגבוהה מהמקובל ברכבי פנאי - קרובה יותר לאלה של רכבי שטח אמיתיים.


דאצ'יה דאסטר 4WD (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

איך בסוף: כמו הדאסטר האוטומטי, גם גרסת ההנעה הכפולה משפרת כעת את תנאי השירות. הן בתא נוסעים מודרני מבעבר והן באיכות נסיעה טובה יותר - למרות פגיעה קלה בנוחות במהירות נמוכה. כל זאת מבלי להקריב את יכולת השטח הייחודית שלו.

 

עם זאת, זה המקום להזכיר כי נושא הבטיחות נזנח כמעט לחלוטין, למרות שמדובר בעקב אכילס של הדגם. שש כריות אוויר במקום ארבע בעבר הן שינוי מבורך, אך ב-2018 אינו שינוי מספק כלל ועיקר לרכב עם יומרה משפחתית שעדיין מסתפק בשלושה כוכבי בטיחות. כל זאת בזמן שגם מכוניות מיני עירוניות - וזולות משמעותית - מצוידות במערכות בטיחות מתקדמות יותר.

 

כך או אחרת, הדאסטר 4wd נותר דגם ייחודי ללא מתחרים ישירים של ממש ועם תג-מחיר של 120 אלף שקלים, מהווה אופציה זולה במיוחד למשפחה המטיילת בשטח.

 


דאציה דאסטר dCi110 4WD

דאצ'יה דאסטר dCi110 4WD
מנוע 4 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,461 סמ"ק / דיזל
הספק מרבי 110 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מרבי 26.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / ידנית, 6 הילוכים
אורך 434.1 ס"מ
רוחב 180.4 ס"מ
גובה 168.2 ס"מ
בסיס גלגלים

267.6 ס"מ

משקל 1,395 ק"ג
נפח תא מטען 376 ליטר
100-0 קמ"ש 12.4 שניות
מהירות מרבית 169 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 21.3 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 123 גרם לק"מ
מחיר 120 אלף שקל
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 3 כוכבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן טופלברג
דאצ'יה דאסטר 4WD
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים