שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אמא, אבא, פייסבוק: "הורים רוצים לתת גישה לטכנולוגיה, אבל הם חוששים"
    אנטיגונה דייוויס, ראש מחלקת הבטיחות העולמית בפייסבוק, מדברת על המאמצים של הרשת החברתית לשמירה על בטיחות נשים וילדים בפלטפורמה, וגם על הפיתוח השנוי במחלוקת - מסנג'ר לילדים

    במהלך ביקור קצרצר של יומיים בלבד בישראל, הספיקה אנטיגונה דייוויס, ראש מחלקת הבטיחות העולמית בפייסבוק, די הרבה: היא לקחה חלק בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות בכנסת, השתתפה בכנס הקיץ של עמותת אשנ"ב לשימוש נבון ברשת וקיבלה הצצה לפעילותה של יחידה 105 החדשה לעבריינות רשת. במידה רבה, לוח הזמנים העמוס הזה הוא מהות התפקיד שלה: לחבר בין גופים ממשלתיים ולא-ממשלתיים, ארגונים, מחוקקים ואוכפים, וכמובן משתמשי פייסבוק, לבין הרשת החברתית הפופולרית בעולם, כדי לוודא שהנושאים שמעסיקים משתמשים בכל העולם יטופלו כהלכה.

     

    מרחב דיגיטלי בטוח (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מרחב דיגיטלי בטוח(צילום: shutterstock)

     

    "המומחיות שלנו היא בניית פלטפורמה שבה אנשים יכולים להתכנס, לשתף וליצור קהילה", מסבירה דייוויס. "אנחנו לא מומחים בבריונות רשת, מניעת התאבדויות או סחר בנשים. בשביל זה אנחנו שוכרים מומחים חיצוניים ועובדים בשיתוף פעולה עם ארגונים אחרים". היא משפטנית שעשתה הסבה לחינוך, ועבדה במשך עשור בפקליטות המדינה במרילנד שבארצות הברית, כיועצת בכירה לענייני בטיחות ופרטיות ברשת. בארבע השנים האחרונות היא עובדת עבור הרשת החברתית בניסיון לאפשר פלטפורמה בטוחה יותר עבור כולם, בדגש על נשים וילדים. "יש לי פרספקטיבה ייחודית, של הורה, של מחנך ושל מחוקק - וזה אחד הדברים שמאפשרים לי לעשות את העבודה שלי בצורה הטובה ביותר".

     

    ניסוי כלים

    נושאים כמו בריונות רשת, מניעת התאבדויות, סחר בנשים ובילדים או "פורנוגרפיית נקמה" - נופלים כולם תחת מטריית העיסוק הרחבה של דייוויס. ובכל זאת, שניים מהמאמצים הבולטים של מחלקת הבטיחות בפייסבוק באחרונה, גררו הרבה מאוד ביקורת: הראשון, השקת כלי למניעת הפצה של תמונות עירום ללא הסכמת המצולמות, "פורנו נקמה" בשפת העם. אלא שהדרך של פייסבוק למנוע הפצה של התמונות הללו היא באמצעות בקשה לשתף אותן עם הרשת החברתית עצמה, שיוצרת עבורן מעין מזהה דיגיטלי שיאפשר לאתר את התמונות. מחלוקת נוספת התעוררה עם השקת אפליקציית מסנג'ר לילדים בחודש דצמבר האחרון. בשבועות האחרונים הפכה האפליקציה זמינה במספר מדינות מחוץ לארצות הברית, אולם בפייסבוק עוד לא יודעים לומר מתי היא תגיע גם למשתמשים בישראל.

     

    נראה שפעם אחר פעם פייסבוק משיקה כלי שאמור להיטיב עם המשתמשים, אבל זה יוצא קצת עקום.

    "הנושא של פרטיות ובטיחות הוא בראש סדר העדיפויות מבחינת פייסבוק. הטכנולוגיה השתנתה עם הזמן, וגם האופן שבו אנחנו מנהלים מידע של אנשים השתנה. עכשיו, כמו שאת רואה, אם יש לנו אפליקציות שמפרות את המדיניות הזו אנחנו נוקטים בגישה הרבה יותר אגרסיבית. אנחנו מקפידים על שקיפות מלאה, כדי לוודא שאנשים מבינים שאנחנו לוקחים ברצינות ובאחריות את המחויבות שלנו לקהילה".

     

    ובכל זאת, למה ילדים צריכים מסנג'ר?

    "הורים רוצים גישה לטכנולוגיה אבל הם חוששים ממנה, הם רוצים יותר שליטה. הורים מדברים על זה שהם כן רוצים לאפשר לילדים שלהם כישורים דיגיטליים, אבל יותר מזה - חשובה להם היכולת לתקשר עם בני המשפחה ועם רשת קרובה של חברים. הורים שלא נמצאים בבית כשהילדים חוזרים מבית הספר, או שהסבים והסבתות שלהם גרים רחוק, הם צריכים דרך טובה לשמור על תקשורת ולא מרגישים נוח לאפשר לילדים גישה למרחב המקוון כולו. אז הרגשנו שיש כאן הזדמנות לפייסבוק לספק חוויה בטוחה יותר".

     

    כמו פליידייט ()
    כמו פליידייט

     

    דייוויס משווה את מסנג'ר לילדים ל"פליידייט", מפגש ייעודי ומתואם לילדים בשעות אחר הצהריים, בו ההורים נוכחים בעצמם. "ההורים יודעים בדיוק עם מי הילד שלהם משחק, הם נוכחים בסיטואציה ומגדירים את הגבולות שלה. ככה בדיוק עובדת האפליקציה".

     

    את גרסת המסנג'ר לילדים מתחת לגיל 13 (הגיל בו מותר לפתוח חשבון פייסבוק), פיתחו בעקבות שולחנות עגולים עם הורים, ייעוץ של פסיכולוגים לילדים, רופאי ילדים ומחנכים. תהליך הדיווח באפליקציה עבר התאמה לאופן שבו ילדים מדברים על נושאים שונים. מדובר באפליקציה מובחנת שעומדת בפני עצמה, ושההתנהלות בה נעשית באמצעות חשבון ההורים בפייסבוק. ההורים הם שמגדירים חשבון עבור הילדים, מאשרים את אנשי הקשר שלהם וכל חיבור שנוצר על גבי הפלטפורמה מותנה באישור ההורים בשני הצדדים. אין רכישות בתוך האפליקציה וכן, בפייסבוק מבטיחים שמדובר במרחב נקי מפרסום, וכי גם ההורים יכולים להיות רגועים: לא יצוצו להם פרסומות של צעצועים שהילדים דיברו עליהם עם החברים בפיד.

     

    אז מסנג'ר לילדים תמיד יהיה נקי מפרסומות?

    "תמיד".

     

    אנחנו צריכים לצפות גם לאינסטגרם לילדים? אולי לוואטסאפ לילדים?

    "אין תוכניות כאלה. ויותר מזה, במסנג'ר לילדים אנחנו לא שואלים לגבי הגיל של הילד, כך שאין לנו תוכניות 'להעביר' אותו לפייסבוק ברגע שיגיע לגיל 13".

     

    דייוויס מגדירה את הפלטפורמה כהזדמנות להורים לשבת עם ילדהים ולדון בנושאים שונים - למשל, בגבולות או בחברויות. אבל מסנג'ר לילדים עושה קצת יותר מזה: אם ילד דיווח למשל על תוכן לא ראוי בפלטפורמה, ההורה מקבל התראה על כך, בתוספת המלצה - כדאי לדבר עם הילד על מה שאירע ועל מהות הדיווח.

     

    יכול להיות שפייסבוק קצת מנסה לחנך הורים איך להיות הורים?

    "בתור אמא הרבה אנשים הרגישו בנוח להגיד לי איך להיות הורה, אפילו בסופרמרקט מישהי ניגשה אלי להגיד לי שאני לא מחזיקה את הבת שלי נכון. לכן לעולם לא אעשה את זה להורים אחרים. אנחנו כן רוצים לתת להורים הזדמנות להיות ההורים שהם רוצים. הם מפחדים מטכנולוגיה ומרגישים באופן טבעי שהילדים יודעים עליה הרבה יותר מהם. אנחנו רוצים להעצים אותם".  

     

    מסנג'ר לילדים. בקרוב אצלנו?

    מסנג'ר לילדים. בקרוב אצלנו?

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "אמא, אבא, פייסבוק: "הורים רוצים לתת גישה לטכנולוגיה, אבל הם חוששים""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים