שתף קטע נבחר

איך ישראל כץ חגג? בהטלת רפש

שר התחבורה והבטיחות בדרכים מצא דרך מעניינת לציין את הירידה במספר ההרוגים בכבישים: הוא עקץ עמותה פרטית שעוסקת בכך יומם ולילה

 

ישראל כץ (צילום: אלכס קולומויסקי)
השר ישראל כץ(צילום: אלכס קולומויסקי)

החציון הראשון של 2018 הסתיים בירידה של כ-20% במספר ההרוגים בתאונות דרכים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתון מבורך זה גרם לשר לבטיחות בדרכים ישראל כץ לחגוג את הירידה באופן לא ברור: כתיבת פוסט המשמיץ את עמותת "אור ירוק" ומתנדביה כאילו הגוף שנאבק בתאונות הדרכים שם לו למטרה לנגח אותו אישית ממניעים פוליטיים. זאת באמת הדרך לסכם חציון שהסתכם בירידה? בהטלת רפש על עמותה פרטית שפועלת מבוקר עד לילה, במסירות ובנחישות, על מנת לצמצם את מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים?

 

לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות ב-ynet

 

זה 20 שנה משקיע אבי נאור, אח שכול ואב שכול, חתן פרס ישראל, מכספו ומרצו כדי להביא לצמצום ההרוגים בתאונות דרכים. הוא המייסד של "אור ירוק", עמותה פרטית שלא מקבלת כסף ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים במטרה לשמור על עצמאותה המקצועית.

 

חלק מהמקצועיות היא ביקורת לגיטימית על כשליו של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והעומד בראשו בכישלון צמצום מספר ההרוגים מתאונות דרכים. תפקיד העמותה הוא תמיד להסתכל על חצי הכוס הריקה ולדרוש מהממשלה למלא אותה.

 

במשך שש שנים כשל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בצמצום תאונות הדרכים. לצערנו, כבישי מדינת ישראל הם מהמסוכנים בעולם לילדים, לקשישים ולהולכי הרגל. 2017 הייתה שנת שיא במותם של רוכבי אופנועים וקטנועים, כמו גם שנת שפל בשיעור הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונת דרכים. לכן אל לנו להתבשם בנתון החצי שנתי. המלאכה עוד רבה והעבודה לא הסתיימה.

 

מה השתנה בחודשים האחרונים והביא לנתונים האלה? ניתן לזהות שתי מגמות ברורות. הראשונה היא פעילותו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לחיזוק אגף התנועה. ארדן התחייב מעל בימת הכנס השנתי של עמותת "אור ירוק" שיגדיל את מספר ניידות התנועה מ-100 ליותר מ-200. הוא עמד במילתו ואף יותר מכך. בסופו של יום אין תחליף לנוכחות משטרתית בכבישים. השר ארדן הבין זאת והתוצאות בהתאם - ירידה הדרגתית בהרוגים בכבישים בינעירוניים.

ציוץ טוויטר ישראל כץ ()
ציוץ טוויטר ישראל כץ

מגמה שנייה היא הטיפול היסודי והמעמיק של "נתיבי ישראל", חברה תחת משרד התחבורה, בשיפור התשתית בקטעי כבישים מסוכנים וצמתים אדומים. בחברת נתיבי ישראל לקחו את נושא הצלת החיים באופן אישי ושמו אותו בראש סדר העדיפויות. גם במקרה זה ניתן לראות פירות לעמל הקשה והסיזיפי, כזה שמתבטא בשיפור התשתית והפיכתה לסלחנית לטעויות הנהג. לשר כץ יש מניות בפעילות של נתיבי ישראל: משרדו תיקן עוול של שנים והחזיר חלק מהכסף שקוצץ לטובת טיפול באותם מוקדי סיכון.

 

אבל גם לאחר המגמה המעודדת של מחצית השנה הראשונה ב-2018, מדינת ישראל עדיין מפגרת אחרי המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים. יעדי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים קבעו כי ב-2015 ירד מספר ההרוגים אל מתחת ל-300 בני אדם. היעד לא הושג ובשנים שבאו לאחר מכן טיפס כל שנה עד שהתייצב על 365 הרוגים ב-2017 – אדם אחד בממוצע בכל יום.

 

גם אם תימשך המגמה החיובית (כולי תקווה שהיא תגבר) יתייצב רף ההרוגים בסוף השנה על כ-300, זהה לזה שהמשרד היה צריך להגיע אליו לפני ארבע שנים. הצלחה גדולה בוודאי שאין כאן, רק מזעור הנזק.

 

ובכל זאת, הירידה במספר ההרוגים השנה מוכיחה שתאונות דרכים הן לא גורל משמים וניתן לנצח במאבק הזה. הנתונים מוכיחים שכשהמדינה לוקחת אחריות ומשפרת את האכיפה המשטרתית ואת התשתיות, הנהג הישראלי טוב ואיכותי לא פחות מנהגים אירופאים.

 

מתחילת השנה נוספו יותר מ-150 משפחות חדשות למשפחת השכול הגדולה. כל אדם שנהרג הוא עולם ומלואו ועבור משפחות היקירים החיים לא ישובו עוד להיות כפי שהיו. אנו בעמותת אור ירוק משתתפים בכאבן ובצערן ועושים כל שביכולתנו על מנת שמעגל השכול ימשיך להצטמצם.

 

  • ארז קיטה הוא מנכ"ל עמותת "אור ירוק"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אור ירוק
ארז קיטה
צילום: באדיבות אור ירוק
מומלצים