שתף קטע נבחר

בתקווה שכל הזכויות שמורות

העליתם תמונה מסרט לפייסבוק, או סרטון שמצאתם ליוטיוב? זהירות. מחר צפוי האיחוד האירופי לאמץ תקנות זכויות יוצרים חדשות, שיגבילו אפילו משלוח קישור עם תמונה, או העלאת קליפ לרשת

רשת האינטרנט הפכה בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מחיינו, אבל במקביל גדל הפער בין המציאות המקוונת לבין חוקי זכויות היוצרים ברחבי העולם: העתקה של תכנים דיגיטליים הפכה קלה וזמינה מאי פעם. התרגלנו שלא רק יחידי סגולה יכולים להעלות תכנים לרשת ולהפיץ אותם ברבים - כולנו יכולים לעשות זאת בלחיצת כפתור, בלי לשלם. ואז הגיעה גם תרבות ה"רמיקס": לוקחים יצירה של מישהו אחר, משנים קצת — ומעלים אותה לרשת כאילו היא שלנו.

 

זכויות יוצרים ()
זכויות היוצרים על סדר היום
 

 

מדינות רבות אמנם ניסו לעדכן את החוקים שלהן בהתאם לאיום החדש של הרשת על זכותו של אדם על יצירתו, אך החקיקה העיקרית שהנחתה עד כה את חברות הענק - רובן אמריקאיות או כאלה שרואת בארה"ב שוק חשוב - הייתה זו המכונה DMCA: "חוק זכויות היוצרים של המילניום הדיגיטלי". זה נחקק בארה"ב ב־1998, וניסה לחזות את התפתחות הרשת ולאזן בין רשת חופשית לבין השמירה על זכויות יוצרים. החוק היה רחוק מלהיות מושלם, אך איפשר את צמיחתם של כמה מהאתרים הפופולריים כיום — ובהם פייסבוק וגוגל — בלי חשש שהפרות חוק של גולשים יגרמו לסגירת השירות כולו.

 

מי אחראי?

איך זה עובד? כל עוד השירותים החברתיים הגדולים מוכנים לקבל תלונות על הפרה ולסלק תוכן מפר, ה־DMCA לא מטיל עליהן את האחריות. יש אתרים שמסתפקים בכך. אחרים משתפים פעולה אקטיבית עם בעלי זכויות יוצרים.

 

ליהיא ()
ביוטיוב נאבקים במפרי הזכויות

 

יוטיוב, למשל, מנסה לזהות בעצמה האם תוכן שעולה בשרתיה כולל הפרת זכויות, ואז היא פועלת לפי רצונו של בעל הזכויות — שלפעמים דורש הסרה אוטומטית, ולפעמים פשוט מבקש כסף מהפרסומות המצורפות לסרטון.

 

בפייסבוק התמונה שונה: כאן תמצאו, למשל, מיליוני צילומי מסך מסרטים, שאליהם צורפו כיתובים מצחיקים. הפרת זכויות יוצרים? התשובה מסובכת, ומשתנה ממדינה למדינה, כמו גם מתמונה לתמונה. יש מדינות שבהן זכויות היוצרים מקיפות וקפדניות יותר מאחרות.

 

 

למה ספוטיפיי יכולה?

אלא שממחר כל זה עומד להשתנות: האיחוד האירופי יצביע על תקנות זכויות יוצרים חדשות שעשויות לשנות את מאזן הכוחות. חוקי האיחוד משפיעים על הרשת, מאחר שהתעלמות מהם סוגרת את השוק האירופי בפני המתעלם — ומדובר בשוק גדול ורווחי מאוד.

 

ספוטיפיי בישראל (צילום מסך)
ספוטיפיי שומרת על זכויות היוצרים(צילום מסך)

 

שתי תקנות עומדות במרכז הסערה. הראשונה, שקיבלה את הכינוי "מס קישור", תחייב פלטפורמות של שיתוף תכנים (רשתות חברתיות למיניהן) לקבל רישיון מגופי תוכן, ואולי אף לשלם להם, כדי להציג תקצירים כחלק מקישור. דמיינו קישור מפייסבוק או מגוגל לאתר חדשות: כיום הוא כולל בדרך כלל תמונה וכמה שורות של טקסט — והוא דורש רישיון. ספרד וגרמניה כבר העבירו חוקים דומים כדי להילחם בגוגל, שמציגה קישורים מהסוג הזה בדף החדשות וכן בתוצאות החיפוש. החוק הגרמני איפשר לגופי התוכן לספק לגוגל רישיון בחינם, ואלה שלא עשו זאת פשוט הועלמו מדף החדשות שלה. החוק הספרדי דרש תשלום, והוביל לסגירת דף החדשות של "גוגל ספרד".

 

איך מס הקישור ייראה אם יעבור הפעם? אי־אפשר לדעת בוודאות, מאחר שהתקנות של האיחוד האירופי נאכפות כחוקים נפרדים בכל אחת ממדינות האיחוד, והתקנה המדוברת לא מפרטת את הדרך שבה יש להגן על הזכות הזו.

 

התקנה השנייה תכריח פלטפורמות להעלאת תוכן גולשים לבדוק אותו, ואם מדובר בתוכן מוגן בזכויות — לשלם עליו או לחסום אותו. מי שמובילים את המאבק לאימוץ התקנה הם ארגוני אמנים, שרואים איך "ספוטיפיי" משלמת על כל שיר שעולה אליה ולא מבינים למה שגם יוטיוב לא תשלם כשאותו קליפ מועלה אצלה.

 

 

מי יבנה מערכת סינון?

תחשבו על צירוף בין תמונה מסרט לבין כיתוב מעורר מחשבה, או פארודיות (שהן חוקיות בחלק ממדינות האיחוד ולא חוקיות באחרות). אם תהיה מערכת סינון אחידה — תכנים כאלה עלולים להיחסם באירופה, או להיעלם כליל מהרשת בשם ההגנה על זכויות יוצרים.

 

הדבר עלול גם לפגוע בכל מתחרה קטנה ועצמאית שתקום לענקיות השיתוף הקיימות. האחרונות אולי יוכלו לבנות מערכות סינון יחסית בקלות, אבל אתרים קטנים המסתמכים על תוכן יוצרים יידרשו להשקיע מאמצים רבים כדי לעמוד בחוקים החדשים. בכל מקרה, גם אם בהצבעה הקרובה תאשר מליאת האיחוד האירופי את התקנות, מדובר בהליך ביורוקרטי ארוך, שבמהלכו עוד הרבה עשוי להשתנות. ההמלצה שלנו: אם התמונות עם הכיתובים המצחיקים ויצירות גבוליות אחרות יקרות לליבכם — עדיף שתשמרו כבר עכשיו עותק שלהן על המחשב האישי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים