שתף קטע נבחר

שמן הזית מהטובים בעולם, תוצרת כחול לבן

בסינדיאנת הגליל, עמותה חברתית שמפגישה נשים ערביות וישראליות בגליל, מייצרים שמן זית שנכלל ברשימה הבינלאומית היוקרתית של השמנים הטובים בעולם. ב"פסטיבל ישראל" שהרשת האמריקאית FAIRWAY חוגגת, יככב שמן הזית שמייצרת העמותה יחד עם עוד מוצרים ישראליים רבים. סיפור הצלחה ישראל

באגן הים התיכון מייצרים שמני זית שמבוקשים בכל העולם. גם מקומם של הישראלים לא נפקד מרשימת המדינות המבוקשות ביותר. 

 

אך כשאחד השמנים הישראלים זוכה בהצטיינות מתחרות יוקרתית בספרד, העניין ראוי לציון מיוחד, בעיקר כשמאחורי השמן המדובר עומדת עמותה חברתית, 'סינדיאנת הגליל', שספק אם עוד שמן זית ברשימה מחזיק בסיפור כל כך יוצא דופן.

 

בתחרות EVOOLEUM היוקרתית בספרד (אחת מחמש החשובות בעולם) שנערכה לאחרונה, קיבל מותג שמן הזית Extra Peaceful של סינדיאנה את מדליית הכסף על עיצוב מצטיין של מוצרי צריכה Best Design in Retail. זאת לאחר שבמהלך אפריל האחרון באותה תחרות בספרד, נבחר שמן הזית של המותג לאחד ממאה השמנים הטובים בעולם.

 

עסק חברתי לתעסוקה עבור נשים

ובקרוב 'סינדיאנת הגליל' גם תככב בארה"ב. הרשת האמריקאית FAIRWAY חוגגת בספטמבר "פסטיבל ישראל", ביוזמת מכון היצוא והנספחות המסחרית של משרד הכלכלה בניו יורק, במסגרתו ימכרו מוצרי מזון נבחרים של 20 חברות ישראליות - מה שמעיד על יתרונות המוצרים הישראלים - האתניות, הבריאות, החדשנות, המסורתיות והלוקאליות. כמו כן ההתאמה לחו"ל מוכיחה שהמוצרים הישראליים יכולים להיות משווקים ברחבי העולם, למרות התחרות והמחיר שלעיתים גבוה יותר ממדינות אחרות בעולם.

 

בין החברות והמוצרים הישראליים ב"פסטיבל ישראל" יהיה גם שמן הזית של 'סינדיאנת הגליל'. "סינדיאנת הגליל מייצגת את ענף המזון הישראלי במיטבו", אומרת אורלי מלינבוים, מנהלת ענף מזון ומשקאות במכון היצוא.


סינדיאנת הגליל מכון היצוא  (צילום: אתי לילטי)
סינדיאנת הגליל. מתעסוקה לנשים לאחד משמני הזית הטובים בעולם. (צילום: אתי לילטי)

 

"התפקיד שלנו", מציינת מלינבוים, "הוא לסייע בחשיפת החברות הישראליות בפני קניינים ולמפיצים באזורי הסחר השונים, ופסטיבל ישראל ברשת האמריקאית Fairway הוא דרך מצוינת להגיע למדף הכללי בארה"ב ולתודעת הצרכן האמריקאי. שמן הזית הוא אחת הקטגוריות הצומחות בענף, ויחד עם הסיפור היפה שעומד מאחורי סינדיאנת הגליל יש פוטנציאל גדול למכירות של החברה בארה"ב".

  

יצירת תעסוקה לנשים ערביות

עמותת 'סינדיאנת הגליל' הוקמה ב-1996 במג'דל כרום, הסמוכה לכרמיאל, במטרה לקדם הזדמנויות כלכליות ומקומות תעסוקה לנשים ערביות, והיא מחויבת לערכים של שלום, שוויון ורווחה. יש לציין כי מייסדיה הגיעו כולם מרקע ועשייה בתחום החברתי, חלקם עם רקע באגרונומיה, ואלה חברו לחקלאים בצפון, שעסקו ביצור שמן זית.

 

הצוות בעמותה, מקו היצור ועד ניהול המפעל, מורכב מנשים ערביות ויהודיות אשר מאמינות בעתיד משותף לשני העמים, מתן שיוויון הזדמנויות לנשים וקידום מעמד האשה הערביה.

 

"ההבדל בין ענף הזית היהודי והערבי גדול", אומרת הדס להב, מנכ"לית העמותה. "אלה שני ענפים שונים; אצל הערבים מדובר בגידולי בעל, ללא השקיה, להבדיל מגידולים אצל היהודים, של תשתיות חקלאיות והשקיות בגידולי שלחין. התוצר בשני המקרים הוא שמן הזית, אבל השיטה אחרת".

 

"המשימה הראשונה שלנו היתה לעורר את המודעות של החקלאי הערבי לתכונות של סוגי השמן השונים. השמן הערבי באותן שנים לא הגיע כלל לשווקים. השוק הישראלי נפתח לשמן הזית דווקא מיבוא מספרד ואיטליה. רק בהמשך נפתח השוק לשמן זית מקומי והענף גדל. עד היום אנחנו נלחמים לקדם את שמן הזית לשווקים. אנחנו רוצים להפוך את שמן הזית למוצר סחיר".

 

סינדיאנת הגליל מכון היצוא  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

"כשהתחלנו 17% מהנשים הערביות היו בשוק העבודה, היום יש 34%", מספרת להב. "נשים ערביות רוצות לעבוד אבל הן עומדות בפני חסמים של חוסר הזדמנויות וחוסר מודעות. זה השדה בו אנחנו פועלים".

 

בהתחלה קנו בעמותה שמן זית מהמגדלים הערבים והביאו אותו אל המגזר היהודי. "מכרנו אז את השמן למסעדות תל אביב אבל ב-2000 היה משבר כלכלי וגם האינתיפדה הפריעה למכירה של תוצרת מהמגזר הערבי. הבנו שאם לא נמצא שווקים חדשים, מחוץ לישראל, לא נוכל להתפתח. ב-2003 התקבלנו לארגון הסחר ההוגן העולמי. היינו הגוף הישראלי היצרני היחיד בארגון. אנחנו שם עד עכשיו ומדי שנה הם בודקים אותנו לפי סטנדרט קפדני במיוחד", מספרת להב. "נפתחה בפנינו נישת הסחר ההוגן והיום אנחנו מייצאים לאוסטרליה, יפן, אנגליה, שוויץ, אוסטריה, איטליה, קנדה וארה"ב, פולין ושבדיה. במשך השנים ייצאנו גם לניגריה, דרום קוריאה ועוד".

 

'סינדיאנת הגליל' מחזיקה מפעל מזון לאריזת שמן זית בכפר כנא. עם השנים נוספו גם מוצרים כמו זעתר וסבונים, לפי ביקוש שהגיע מהלקוחות. הצוות והמפעל עומדים ומתנהלים בכל סטנדרט של עסקים בשוק. "המוטיבציה שלנו היא מוטיבציה חברתית, זה הייחוד שלנו", אומרת להב. "החברתיות שלנו מתבטאת בקשרים עם הספקים איתם אנחנו עובדים - מי הספקים, מה איכות הקשרים איתם, מי הצוות שעובד במפעל, מה הערכים של העסק והעובדים ועוד. ההנהלה מקבלת הכנסה שאינה רחוקה מהעובדים, כדי שנוכל להעסיק כוח אדם איכותי ונוכל לשמור על הסטנדרטים וערכי העמותה".

 

לצד המפעל הוקם במשך השנים מרכז מבקרים לסחר הוגן. "זה חלון הראווה שלנו, דרכו מוצג החזון שלנו ומוצגים העקרונות והערכים שלנו", אומרת להב. "זו בועה יוצאת דופן והרבה קבוצות מגיעות אלינו, מכל המגזרים ומכל העולם. בין השאר הם עוברים הדרכות, סדנאות ליצירת זעתר ולקליעת סלים".

 

יש הרבה ניסיונות לשילוב נשים ערביות בשוק העבודה אבל בסינדיאנת הגליל זו הפעם הראשונה לחלקן לפגוש נשים יהודיות. "החששות היו גדולים, משני הצדדים אבל בפועל נוצרו כאן חברויות ממש מרגשות. זה מאד אופטימי בסביבה העוינת וחסרת הסובלנות מסביב. אנחנו גם מביאים אנשים לכפר כנא, זה כבר הישג", אומרת להב.

 

הגדרת השווקים הפוטנציאליים

בישראל אין חוק לעסקים חברתיים. לכן גם עסק חברתי כמו סינדיאנת הגליל, עסק יצרני עם מחזור עסקי של יותר ממיליון דולר בשנה, חייב להירשם כעמותה.

 

עד 2013 עבדה העמותה בחממה של ארגון הסחר ההוגן העולמי, שפועל במדינות עניות יותר לקידום סחר הוגן. בשלב מסוים, אחרי שהוקם מרכז המבקרים, שקם עבור השוק הישראלי, הרגישו בעמותה שמיצו את הפוטנציאל המסחרי של נישת הסחר ההוגן.

 

"היה לנו חשוב ששמן הזית שלנו, עם עקרונות הסחר ההוגן, יגיע לשווקים הפתוחים ויתחרה בכל השווקים הקיימים בעולם של שמני הזית. החלטנו לעשות שינוי כלכלי משמעותי אבל לא היו לנו כלים לשוק הרגיל. כאן מכון היצוא נכנס לתמונה", מספרת להב.

 

סינדיאנת הגליל מכון היצוא  (צילום: יורם רון)
(צילום: יורם רון)

 

"השתתפנו בתערוכה בינלאומית אנוגה בגרמניה, תחת הביתן הישראלי של מכון היצוא ומנהל סחר חוץ. בסיוע המכון עברנו מיתוג מחדש, בנינו אתר וכל מה שכרוך בלהיות חברה מסחרית בשוק תחרותי. נכנסנו לתכנית "תבל" (לקידום עסקים במגזר הערבי) למרות שהיום אנחנו כבר לא שם, אלא בין היצואנים הרגילים והתקבלנו לתכנית "כסף חכם" של משרד הכלכלה". לדבריה, מאד מרגש, שמשרד הכלכלה חשב מחוץ לקופסה ביחס אליהם . "בגלל שאנחנו עמותה ולא יכולים לקבל את כסף כעסק, במשרד הכלכלה 'הגדילו ראש' ואישרו אותנו בכל זאת לתכנית". יש לציין כי זו העמותה הראשונה שמקבלת כרטיס כניסה לתכנית כסף חכם.

 

בשנתיים האחרונות עושה העמותה מאמצים להיכנס לארה"ב. כיום המוצרים נמכרים ב-WholeFood ובאמזון ולאחרונה נבחרה להשתתף בקמפיין של רשת Fairway Market, רשת מזון בחוף המזרחי. "הם יקבלו את השמן שזכה בתחרות הספרדית", מספרת להב.

 

חשיבותה של תחרות

מ-2011 משתתפת העמותה בתחרויות שונות בארץ ובעולם וכבר זכתה בשלל מדליות ותארים. תחרות EVOOLEUM, שמתקיימת בספרד, נחשבת לאחת משלוש התחרויות החשובות בעולם ומגיעים אליה מאות יצרני שמן זית מכל העולם. באפריל, השתתפה סינדיאנת הגליל בתחרות וזכתה להיכלל כאמור בין 100 השמנים הטובים בעולם, יחד עם עוד 2 חברות ישראליות. על עיצוב אריזת השמן זכתה העמותה במקום השני.

 

"הזכייה מכניסה אותנו לקטלוג מאד יוקרתי שמופץ בעולם. Fairway Market, שתציג אותנו אצלה, תקבל את השמן שזכה בתחרות בסדרה של 1000 בקבוקים ממוספרים. חשוב לדעת, השמן הישראלי יקר יחסית למתחריו והזכייה הזו יוצרת יחוד בשוק לשמן שלנו", אומרת להב ומוסיפה: "אנחנו מניחים שזה יחזק את הנוכחות שלנו בשווקים בארץ ובחו"ל. הרבה שנים לא היינו בשוק הישראלי ועכשיו אנחנו נכנסים אליו יותר. יש לנו מוצר טוב עם סיפור מאד מיוחד וככל שתהיה יותר חשיפה לאנרגיות של סינדיאנה נוכל לעשות דברים יפים מאד. חיבור בין יהודים וערבים זו סינרגיה, יכול לצאת מזה רק טוב".

 

אורלי מלינבוים, מנהלת ענף מזון ומשקאות במכון היצוא מוסיפה שהמכון עוזר ליצואנים במגוון דרכים ובחשיפה לשווקים חדשים. "אני חושבת שבסינדיאנה עושים עבודה מדהימה ומייצגת ליצרנים נוספים בגודלה. חברות לא גדולות צריכות להכיר את הסיוע שהמכון נותן - הנגשה לשירותים המקצועיים ומגוונים וסיוע מתחילת הדרך, בכל מוצר מזון, תוך ליווי, מידע עסקי, שילוב בחברות פיתוח עסקי, בלי קשר למגזר ולאזור הגאוגרפי ממנו מגיעה החברה". לדבריה, הענף עוזר לחברות בנבכי הרגולציה ובמינוף מול כל הנספחים הכלכליים ואזורי הסחר בעולם. "יש כתובת מקצועית אצלנו לחברות מכל הגדלים, שמעוניינות לייצא. אנחנו נותנים שירותים גם לתחום המוסדי בעולם. הרבה מהמוצרים שנכללים במותגים הפרטיים של רשתות בעולם הם ישראליים ויש שם מקום לעוד", מסכמת מלינבוים.

 

"סינדיאנה נתמכת ע"י תוכני הסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה "כסף חכם"", אומר ינון אלרועי, ראש הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בניו-יורק. "במסגרת זו, החברה זכתה וזוכה לליווי צמוד ע"י הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בניו יורק אותה הגדירה כשוק יעד. הליווי כולל טיפול ומעקב צמוד של עובד מהנציגות אשר בין היתר חיבר אותם למגוון גורמים לרבות מפיצים ישירים העובדים מול רשתות מזון הגדולות. שמחנו ללמוד על הזכייה בפרס היוקרתי, המהווה הוקרה לייחודם ולאיכות המוצר ואנו בטוחים שהוא יסייע לחברה בהרחבת עסקיה למקומות נוספים. אנחנו כמובן נמשיך לעמוד לשירותם ונשמח לסייע גם בהמשך".

 

בשיתוף מכון היצוא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים