שתף קטע נבחר

העתיד בדרכים

בין המדע הבדיוני למציאות של היום. איך דמיינו את מכונית העתיד ומה באמת קרה מאז? ומה זה אומר על החזון של היום?

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

זוכרים את שנות השבעים ושנות השמונים? אולי אפילו את שנות השישים? אם כן, אתם בטח זוכרים את המכוניות שעליהן דיברו, אלה שאמרו שבטוח ייסעו אבל כנראה יטוסו מעל לכבישים בשנת 2018.

 

בחזרה לעתיד (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

מישהו זוכר את מכונית הדה-לוריאן המעופפת מהסרט בחזרה לעתיד? שירים את ידו. ובכל מקרה, בשנות השמונים והתשעים כבר חזו לא מעט שינויים שאנו עדים להם כיום במכוניות – וגם לא מעט שינויים שעליהם אף אחד לא חשב. למשל, כבר בשנות השמונים היו מי שסברו שמכוניות יוכלו לנהוג בעצמן.

 

המונח נהיגה אוטונומית קיים למעשה מאז שנות השבעים – רק שאז אף אחד לא ידע באמת כיצד יוכלו ליישם זאת. למעשה, אפילו בעשור הקודם כבר חזו מכוניות אוטונומיות, למשל בסרט I ROBOT. עובדתית, כיום נוסעות מכוניות אוטונומיות ברחובות ירושלים ויש חברות המפתחות במקביל מכונית שתייתר את מקצוע נהגי המוניות.

 

תחום אחר שנכנס בקלות להגדרה של "עתידני" נוגע לרכב החשמלי – כבר בשנות השבעים מכוניות חשמליות הופיעו בסרטי מדע בדיוני – והנה, כיום ניתן לרכוש אפילו בישראל מכוניות חשמליות של רנו, של ניסאן ואפילו יגואר. מכוניות חשמליות אחרות של יונדאי כבר עושות ניסויים בכבישי הארץ, וגם של חברת MG.

 

גם תחום הבטיחות זכה לאיזכורים רבים, אפילו בסרטים. למי שזוכר את הסרט "איש ההרס" משנות התשעים בטח זכורה הסצנה שבה מכונית מתרסקת ומתמלאת בקצף. דרך אגב, בשנות השישים גם כריות אוויר נחשבו למשהו עתידני לחלוטין, אז יצרני הרכב, גם המחמירים ביותר, נהג להתקין פגושי בטיחות עבים ולטעון שזה מספיק והכל יהיה בסדר.

 

פעם, למי שזוכר, גם לא באמת האמינו שמכוניות יפאניות יוכלו להימכר בעולם. למעשה בשנות השישים בעולם המערבי לא ממש רצו לגעת במכוניות מתוצרת טויוטה או מאזדה. סובארו התקשתה למכור מכוניות בארצות הברית ועל השוק האירופאי בכלל לא היה מה לדבר. היום המצב כמובן התהפך, סובארו, טויוטה, מאזדה וכל האחרות  שמגיעות מיפן זמינות לרכישה בכל סוכנות. ונהנות היום מסטאטוס נחשב יותר מאלו היוצאות כיום מסין ואפילו קוריאה.

 

כיום אפשר לומר שתעשיית הרכב העולמית הרבה יותר מאוזנת ושקולה בכל מה שקשור בתכניות לעתיד, בין היתר בגלל שזה עולה המון כסף. למען האמת אפשר ליישם הרבה דברים, כל עוד הם באמת רצויים בקרב הצרכנים ובעיקר אם הם נותנים יתרון יחסי ועוזרים למכור.

 

בוודאות בעוד כמה עשרות שנים המכוניות יהיו אוטונומיות. אבל לא כל המכוניות. בכבישים יצטרכו עדיין לנסוע מכוניות רגילות לחלוטין עם הגה, שיחיו לצד מכוניות אוטונומיות. ולמעשה גם המכוניות האוטונומיות לא יהיו אוטונומיות לחלוטין. תהיה להן עדיין אפשרות לנסוע בצורה בה נהג אנושי ישלוט בהן.

 

המכוניות בעשורים הקרובים בהחלט יהיו חשמליות, והסיבה לכך נוגעת לעובדה שתקני זיהום האוויר בעולם הופכים חמורים יותר מדי יום מחד גיסא – וגם הטכנולוגיה לאחסון של חשמל (מצברים) וליצור מנועים חשמליים חזקים הופכת לזמינה יותר מאידך גיסא. משמע למכוניות החשמליות יהיה בעתיד הקרוב טווח נסיעה גדול יותר.

 

עוד נקודה חשובה אשר נוגעת לעתיד הקרוב מתייחסת לנושא הבעלות על המכונית. כיום הדעה הרווחת במדינות רבות היא שמכונית צריך לקנות, כלומר לשים על השולחן כסף רב ולצאת מהסוכנות עם מכונית. אך בעתיד המצב הזה הולך להשתנות – ומדובר כבר כיום על העתיד הקרוב.

 

בארצות הברית למשל, חלק ניכר מאוד מן המכוניות כבר אינן שייכות ללקוח עצמו אלא לחברות ליסינג שמבצעות עבור הלקוח עסקת חכירה שכוללת בתוכה גם תחזוקה מלאה של הרכב. בעתיד הקרוב התופעות האלה יתרחבו גם לתחום הקאר שייר, כלומר מכוניות שיהיו זמינות לשימוש של מנויים - שלא יצטרכו לרכוש אותן. כבר כיום כמה יצרני רכב, למשל וולוו, יוזמים תכניות כאלה באירופה ובארה"ב, כשהמטרה היא לאפשר ללקוחות למעשה להמשיך ולנהוג במכונית חדשה, בלי לשים עליה תשלום ניכר.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים