קיה סטוניק בנהיגה ראשונה - לא שובר שוק, כן מיישר קו
רכב הפנאי החדש של קיה נכנס לאחת מהקטגוריות הצומחות בשוק הרכב הישראלי, ומנסה לייצר בה מהפיכה בדומה לזו שגרמו דגמי המותג פיקנטו וספורטאז'. נהגנו בו לראשונה
מתחרים עיקריים: סיאט ארונה, אופל קרוסלנד
מתי אצלנו: עכשיו
מחיר רכב מבחן (בסיס): 119 אלף שקל (114 אלף שקל)
בעד: עיצוב, אבזור, בטיחות
נגד: ביצועים, תא מטען
בגדול: הסטוניק הוא הקטן במשפחת דגמי הפנאי של קיה ומשתלב כעת באחת הקטגוריות החשובות בתעשיית הרכב כיום. מלבד חדירה לסגמנט חדש הכולל מתחרים וותיקים, ביבואנית - שכבר שנים לא ממש מצליחה לכבוש קטגוריות חדשות - מדגישים כי הסטוניק עשוי לאפשר לה להצטרף לפיקנטו (מיני) והספורטאז' (ופנאי-קומפקטי) שממוקמים דרך קבע בפסגת הקטגוריות הרלוונטיות. האם זה צפוי להצליח, או שמא יצטרף הסטוניק לריו, סיד או פורטה המחממים במקרה הטוב את ספסל המחליפים?
עיצוב ותא נוסעים: הסטוניק נראה מצוין, כוחני, ומאפשר - בשונה מחלק ממתחריו - בידול מספק מהריו עליה הוא מבוסס. לרושם החיובי תורמים גם צביעה דו-גונית ושאר חלקי איפור מקובלים בקטגוריה לרבות פסי גגון ויריעות פלסטיק שחור סביב המרכב.
תא הנוסעים מוכר מדגמים אחרים של היצרנית עם הגה שלוש צלעות בשרני (מתגי שליטה קטנים מדי) ומסך מגע מקורי באזור פתחי המיזוג. איכות החומרים טובה ברוב המקומות (למעט דיפוני דלתות עם פלסטיק קשיח מדי) והתחושה נעימה תודות למגוון צבעי דיפון ותפרי מושב בחלק מהגרסאות.
המושבים עצמם נוחים ומציעים תמיכה טובה בזמן שמשטחי חלונות גדולים וקורה A צרה מקנים שדה ראיה טוב. יש מגוון תאי אחסון שימושיים אך פתחי המיזוג מקררים בעיקר את ידי הנהג.
המושב האחורי מציע מרחב מחייה סביר לנוסעים בזכות בסיס גלגלים ראוי (258 ס"מ), והוא נוח לרגליים, טוב לראש אך מעט צפוף לרוחב. לצער רוכשיו, אין פתחי מיזוג לנוסעים מאחור. מאכזב לגלות כי נפח תא המטען (322 ליטר) קטן בכ-100 עד 200 ליטר ממתחריו. סף הטענה גבוה וצר וגלגל חלופי זמני אינם משפרים את המצב.
רשימת האבזור עשירה וכולל כבר בגרסת הבסיס מסך מגע מקורי בגודל "7 עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto), מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים דיגיטאלית, מראות מתקפלות חשמלית, בקרת שיוט וחישוקי "17 קלים. רכב המבחן הוסיף מפתח חכם, תאורה עוקבת פניה וחיישן גשם.
אבזור הבטיחות כולל שש כריות אוויר ואת מערכות הבטיחות המתקדמות בקטגוריה כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, התראה לערנות נהג ותאורה דינמית (מעבר אוטומטי בין אור גבוה לנמוך).
יחידות הנעה וביצועים: הסטוניק מוצע עם שני מנועי בנזין - 1.4 ליטר הוותיק (100 כ"ס) עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית ותג מחיר זול יותר, או 1.0 ליטר מוגדש (שלושה צילינדרים) עם 120 כ"ס, תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד ותג מחיר גבוה יחסית, שהייתה גם הגרסה היחידה בהשקה המקומית.
המנוע המודרני חלק ושקט, כמעט נטול רעידות ורעשים (קיימים בעיקר בסל"ד גבוה וכשהמנוע קר) המאפיינים מנועי שלושה צילינדרים ונעזר בתיבת הילוכים רהוטה וחלקה יחסית לכפולות-מצמד. הביצועים סבירים בלבד ואינם מאיימים על בכירי הקטגוריה במקרה של זינוק מהמקום - (10.6 שניות ל-100 קמ"ש) - או תאוצות ביניים המדמות עקיפה. תגובות איטיות של תיבת ההילוכים והיעדר מצב "ספורט", לא מסייעים בכך.
נוחות והתנהגות: כיול המיתלים של הסטוניק מוצק יחסית, במטרה לתמוך טוב יותר במרכז כובד גבוה ביחס למכונית הסופר-מיני עליה הוא מבוסס. בהתאם, נוחות הנסיעה בינונית וספיגת שיבושים קטנים במהירות נמוכה אינה מעודדת, גם עקב צמיגים נמוכי חתך (שלא לצורך). בזמן שיוט חודרים לתא רעשי רוח ( בגלל הגגון) ודרך (עקב צמיגים רחבים).
התנהגות הכביש בטוחה וצפויה עם אחיזת כביש טובה, והסטוניק מצליח להמנע מהתחושה המגושמת-מסורבלת של חלק מהמתחרים בקטגוריה. ההגה מדויק ובעל משקל טבעי אך הבלמים דעכו מוקדם מהצפוי.
מנוע | 3 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 998 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 120 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 17.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 414 ס"מ |
רוחב | 176 ס"מ |
גובה | 152 ס"מ |
בסיס גלגלים | 258 ס"מ |
משקל | 1,220 ק"ג |
נפח תא מטען | 332 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.6 שניות |
מהירות מרבית | 185 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 120 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 119 אלף שקל (114 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |