שתף קטע נבחר

"זהב בשווי 133 מיליארד דולר" בבטן אונייה שטבעה

צוללנים איתרו את שרידי אוניית המלחמה הרוסית "דמיטרי דונסקוי", שהוטבעה ב-1905 על ידי צוותה סמוך לחופי אי השייך כיום לדרום קוריאה - כדי למנוע ממנה ליפול בידי היפנים. מכונת הירייה נמצאה בשלמותה. אם האוצר אכן קיים - הכספים יושקעו בבניית רכבת בין רוסיה לקוריאה

 

 

חברת חילוץ הריסות דרום-קוריאנית איתרה שרידים של אוניית מלחמה של צי האימפריה הרוסית שהוטבעה לפני 113 שנים - ולפי הערכתה, ייתכן שנשאה זהב בשווי של 133 מיליארד דולרים. האונייה, "דמיטרי דונסקוי", הוטבעה על ידי צוותה בשנת 1905 סמוך לחופי האי הדרום-קוריאני אולאונגדו, במטרה למנוע ממנה ליפול לידי הצי היפני לאחר שנמלטה מקרב צושימה במלחמת רוסיה-יפן.

 

לפי ה"טיימס" הבריטי, צוללנים של חברת החילוץ "קבוצת שנילי" תרו אחר הספינה במשך שנים, ולפי הודעתה הם הצליחו למצוא אותה סוף-סוף ביום ראשון האחרון - בעומק של 434 מטרים וכקילומטר וחצי מחופי האי אולאונגדו. לפי הערכות החברה, ייתכן שהאונייה הטרופה נשאה עד כ-200 טונות של זהב - האספקה של כלל השייטת השנייה של הצי הרוסי באוקיינוס השקט.

 

הקבוצה פועלת כעת עם כמה חברות מסין, קנדה ובריטניה כדי לתכנן מבצע לחילוץ ההריסות מקרקעית הים. דווח כי המבצע ייערך באוקטובר ובנובמבר, וממצאיו ייחשפו בדצמבר.

 

שרידי אוניית המלחמה הרוסית
שרידיה של ה"דמיטרי דונסקוי" בקרקעית הים(צילום: EPA)

 

הצוותים העריכו תחילה כי השרידים משתייכים ל"דונסקוי" בעקבות התאמתם למבנה שלה - שכלל שלושה מפרשים ושתי ארובות. הספינה, שהושקה בשנת 1883, נעזרה הן ברוח והן בפחם כדי לנוע. צוות מחקר שני שבחן למחרת את השרידים זיהה בוודאות כי אכן מדובר באונייה - לאחר שזיהה את שמה באותיות קיריליות המוטבעות על ירכתיה.

 

לפי קבוצת המחקר, גוף האונייה שבור באופן חלקי, אך הסיפון העשוי מעץ שלם ברובו. עוד נמסר כי התותחים, מכונות הירייה וההגה נותרו כולם במקומם. החברה ציינה כי איתרה "כמות גדולה" של קופסאות ברזל וכי היא "תנקוט את הצעדים הנדרשים כדי לשמרן". לא נמסר מהי תכולתן. ב"דיילי מייל" דווח כי הצוללנים לא הצליחו עדיין לפתוח את הקופסאות.

 

 

אוניית המלחמה הרוסית
ה"דמיטרי דונסקוי"(צילום: EPA)

 

אם הערכות הקבוצה נכונות, והאונייה אכן מכילה את הזהב הנחשק, היא הבטיחה לתרום 10% מהסכום לפיתוח האי אולאונגדו, שברובו אינו מיושב אך נחשב לאתר תיירותי חשוב עבור דרום קוריאה. עוד 10% הבטיחה הקבוצה להעניק לרוסיה כבעלת האונייה המקורית. נמסר כי הכספים יושקעו בפרויקט לבניית מסילת רכבת שתחבר את רוסיה לדרום קוריאה דרך צפון קוריאה.

 

למרות הודעת הקבוצה, ברוסיה נשמעו קריאות להחזיר את כלל הממצאים לידי מוסקבה. יארוסלב ליבנסקי, פקיד בתנועה הרוסית "להנצחת אלו שמתו למען המולדת", אמר ל"דיילי מייל" כי "האונייה הזאת היא יקרת ערך לרוסיה, שריד חשוב ביותר, סמל לעבר טרגי והרואי וחלק מההיסטוריה הצבאית של רוסיה".

שרידי אוניית המלחמה הרוסית
(צילום: EPA)
 

ה"דונסקוי" בילתה את רוב חייה במזרח הרחוק או בים התיכון. בשנת 1904 הועברה לשייטת השנייה של הצי הרוסי באוקיינוס השקט, לאחר שרבים מכוחות הצי הרוסי הושמדו בידי היפנים במלחמה שפרצה בין שתי המדינות.

 

תפקידה של הספינה היה לשמור על ספינות תעבורה במאסף, שנשלח ככוח תגבורת לצי הרוסי במזרח הרחוק. השייטת הותקפה בידי ספינות הצי היפני בחודש מאי 1905. בקרב, שזכה לשם קרב צושימה, נחלה רוסיה תבוסה מוחצת: 21 מתוך 38 מספינותיה טבעו ו-4,500 מאנשיה נהרגו. יפן, לעומת זאת, איבדה רק שלוש ספינות וספגה 117 אבידות בנפש.

 

ה"דונסקוי" הצליחה להימלט מהקרב, אך נפגעה קשות והחלה לעשות את דרכה לנמל ולדיווסטוק שבמזרח הרחוק של רוסיה - אולם אותרה בידי הצי היפני, שפתח עליה באש. כ-60 מאנשי הצוות נהרגו ויותר מ-120 נפצעו. קפטן הספינה, שנפצע גם הוא ומת מאוחר יותר מפצעיו, הורה לצוות להתפנות לאי אולאונגדו - שם הטביעו אותה כדי למנוע ממנה ליפול לידי היפנים. קבוצת שנילי הודיעה כי כדי להוכיח מעבר לכל ספק כי אכן מדובר ב"דונסקוי", היא תפעל להשיב חלק מחפציו האישיים של הקפטן, איבאן לבדב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים