שתף קטע נבחר

"את תשתי אם אני אומר לך לשתות, אני הלקוח"

מונולוגים מהצלחת: תוך כדי שהם נלחמים על השכר שלהם ונותנים את כל מה שיש להם בשביל לנסות לקבל טיפ נאה, הם צריכים להתמודד גם עם הערות סקסיסטיות והשפלות מצד לקוחות - ארבעה מלצרים מדברים למצלמה בגילוי לב, וחושפים את הקושי הגדול בלהיות נותני שירות בישראל: "קרה לי כמה פעמים שחיבקו אותי קצת יותר מדי"

 

בימוי: הדר גיל-עד

תחקיר והפקה: שני שדמה

עריכת וידיאו: אסף אושי

צילום: אורי דוידוביץ' וטל שמעוני

לוקיישן לצילומי ויזואליה: מסעדת "יוליה" בנמל אביב

 

תחום נותני השירות בענף המסעדנות מורכב בעיקרו מצעירים לפני או אחרי שירות צבאי שרואים בו עבודה זמנית. ב-1.1.2019 ייכנס לתוקף חוק שאמור להסדיר חלקית את השכר והתנאים של המלצרים בישראל. כמו כל נותני השירות בארץ, גם המלצרים סופגים יחס פוגעני ולפעמים אף אלים, ונאלצים להעמיד במבחן את הקווים האדומים שלהם כדי לקבל טיפ גבוה. פגשנו ארבעה מלצרים לשיחה פתוחה.

מלצרית בעבודה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

"אם תורידי את החולצה תקבלי טיפ גדול יותר" / אלה ויינר, 23, תל אביב

"להיות מלצר זה לשים את כל מה שעובר עליך באופן אישי בצד. להיות מאוד סבלני ולספוג מצד אחד יחס לא נעים מלקוחות, ומצד שני מהצוות של המסעדה, כי אתה במין עמדה שאתה תקוע בין כולם. המטבח בא אליך בטענות, הבר בא אליך בטענות, האחמ"ש בא אליך בטענות, המלצרים האחרים, הלקוחות. היו מקומות שעבדתי בהם שדרשו ממני טיפה לפלרטט, לאפשר כל מיני דברים שאולי אני באופן אישי לא הייתי מאפשרת.

 

"עבדתי בתל אביב בבר של אנשים עשירים, והייתה שם אווירה שכל אחד שנכנס לבר, בגלל שיש לו כסף, מתנהג כאילו הוא קנה את כל המקום כולל את המלצרים. קרה לי כמה פעמים שחיבקו אותי קצת יותר מדי, הניחו יד במקום נמוך מדי, מביטים לא בהכרח בעיניים. פעם אחת לקוח החמיא לי על החולצה המגניבה שלי, ואמר שאם אני אוריד אותה אני אקבל אפילו טיפ יותר גדול. לקוחות היו מזמינים אותי לשתות צ'ייסר, ואם הייתי מסרבת אז היו אומרים לי: 'את תשתי אם אני אומר לך לשתות, אני הלקוח'.

 

"בתור אישה זה מקומם שאת מרגישה שמנסים לקנות אותך. שבגלל שאת אישה ואת מלצרית אז את צריכה לעשות דברים שאת מרגישה איתם לא בנוח. הלקוח הישראלי חושב שמגיע לו הכל, ושברגע שהוא יושב במסעדה והוא יודע שהכסף שלך תלוי בו אז הוא יכול לדרוש כל דבר. לא מוכן לקבל לא, הרבה פעמים מקבלים יחס מאוד לא יפה מלקוחות וזלזול או אפילו גסות רוח".

מלצרית בעבודה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

"להיות מלצרית זה להיות קצת משרתת וקצת שחקנית" / עדי ברמן, 24, מודיעין

"הלכתי להיות מלצרית כי סיימתי את הצבא ורציתי עבודה מכניסה, שתאפשר לי לקום מתי שבא לי ולעשות מה שבא לי מעבר לשעות העבודה. הקהל הישראלי הוא קהל קשה, בלשון המעטה, ופשוט שנאתי את זה. אני זוכרת שהגעתי לאיזו משמרת עם ג'ינס עד הברך, משמרת רגילה. אחרי איזה שעה האחמ"ש בא אליי ואמר לי: 'עדי, המכנסיים האלה, לא מקובל עלי שאת לובשת אותם, את נראית כמו צופיפניקית. תגיעי למשמרת או עם מכנסון קצר או עם טייץ צמוד, אין יותר מכנסיים עד הברך'. וזה כל כך עצבן אותי. מן הסתם הוא ביקש את זה ממני כדי שאני אקבל יותר טיפים, כי טייץ צמוד שמבליט את התחת מביא יותר טיפים וזה באמת מורגש.

 

"בשביל לקבל טיפים צריך תמיד להיות עם חיוך ולהתחנף. הרבה פעמים כשגברים הזמינו אותי לדרינק שתיתי איתם למרות שאני לא אוהבת צ'ייסרים כדי לא להעליב אותם, וכדי שהחשבון שלהם יגדל ואני אקבל טיפ גדול יותר. לא אכפת להם אם אני מלצרית תותחית ואם אני עושה את הכל כמו שצריך, אם אני לא מספיק יפה או לא מספיק רזה אז אני לא אקבל טיפ".

 

"אני בטוח שהלקוחות יודעים שהטיפ הוא חלק מהמשכורת שלי" / פיראס ג'חלב, 25, יפו

"מלצרות היא עבודה מאוד אינטנסיבית. זה גם לשנן בעל פה את המנות שמזמינים, להרים את הכל יחד ולשים על השולחן. זה מתיש לפעמים כל הזמן לרצות, במיוחד כשעובר עליך יום רע, כשאתה כועס, כשאתה עצבני, אתה צריך פשוט לסבול ולהסתיר את מה שפוגע בך ולהמשיך לעבוד כמו שצריך, ולתת את היחס ואת השירות כראוי.

המלצר פיראס ג'חלב, יפו
המלצר פיראס ג'חלב, יפו
 

"אני בטוח שהלקוחות יודעים שהטיפ הוא חלק מהמשכורת שלי, גם יש את הכוס של הטיפים מול העיניים שלהם, והם פשוט לא מתייחסים אליה. גם אם זה משהו סמלי מאוד, חמישה שקלים, עשרה שקלים, זה לא משהו שיפגע בהם, זה לא שאנחנו מבקשים משהו מעבר. אם הם לא משאירים טיפ אז זה פוגע.

 

"הלקוח הישראלי מודע לזה שמגיע לו הכל, ובעצם הוא משלם עכשיו על משהו והוא יודע שהוא צריך לקבל את הטופ".

 

"מכעיס אותי שאנשים לא משאירים טיפ ראוי על שירות ראוי" / ארטור דוכובני, 23, רחובות

"אני בן 23 וממלצר כבר קרוב לשנה. בגיל הזה עכשיו, איפה שאני נמצא כרגע עם המטרות שלי בחיים, זה מאוד מתאים לי. תחום המלצרות בארץ לא כל כך מושקע. מכעיס אותי שאנשים לא משאירים טיפ ראוי על שירות לקוחות ראוי. אני יודע איפה שירות הלקוחות שלי עומד, באיזו רמה, ואני יודע שאני מגיש שירות לקוחות מעולה. ברגע שאני מגיש את שירות הלקוחות הטוב הזה, אני מצפה גם לקבל טיפ טוב.

 

"יש חמישה עובדי הייטק שיושבים אצלי על הבר קבוע, כל אחר צהריים הם מגיעים. סביר להניח שחבר'ה שעובדים בהייטק מרוויחים טוב, והם אוכלים ושותים בלא מעט כסף, והטיפ שהם משאירים בסוף הוא שבעה שקלים. איפה ההיגיון בזה?"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מלצרים מספרים בגילוי לב על הקשיים: "את תשתי אם אני אומר לך לשתות, אני הלקוח"
צילום: shutterstock
מומלצים