שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרשויות בניו יורק: נהגי אובר זכאים לדמי אבטלה
    גם לעובדים בכלכלת החלטורה מגיעות זכויות סוציאליות: ועדת הערר לדמי אבטלה בניו יורק פסקה לטובת שלושה נהגי אובר לשעבר, וקבעה כי הם זכאים לדמי אבטלה שיכוסו על ידי החברה, כמו גם נהגים אחרים "במצב דומה". אובר, אשר תחתיה פועלים עשרות אלפי נהגים רק בעיר ניו יורק, צפויה לערער

     

     

    הרשויות בניו יורק הגיעו להחלטה שעשויה לשנות את המעמד התעסוקתי של נהגי אובר - לפחות בכל הנוגע לדמי אבטלה.

      

    ועדת הערר לדמי אבטלה בניו יורק פסקה לטובת שלושה נהגי אובר לשעבר, אשר הגישו תביעה פדרלית נגד החברה המספקת שירות הסעות השיתופי, וזאת לאחר שתביעתם לדמי אבטלה שהגישו ב- 2016 לא התקבלה. החלטה מתחברת לפסקי דין נוספים בשנים האחרונות בארה"ב ובאירופה, אשר גם לפיהם הוכרו עובדים ב"כלכלת החלטורה" ככאלה הזכאים לזכויות סוציאליות.

     

    עובד או קבלן עצמאי? פסיקה בקליפורניה מערערת את "כלכלת החלטורה"

    נהגי המוניות בישראל נושמים לרווחה: צו מניעה לאובר

     

    בפסיקה נקבע כי אובר מחויבת לשלם עבור ביטוח דמי האבטלה (בישראל תשלום זה נכלל בתוך דמי הביטוח הלאומי שמשולמים על ידי המעסיק - צ.ש) של שלושת הנהגים, יחד עם אחרים הנמצאים "במצב דומה". שניים מהנהגים עזבו את אובר לאחר שסולקו מהפלטפורמה עקב דירוגים נמוכים, ונהג נוסף עזב מיוזמתו מכיוון שהשתכר מתחת לשכר המינימום.

    העובדים זכאים לדמי אבטלה. אובר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    העובדים זכאים לדמי אבטלה. אובר(צילום: רויטרס)
     

    "העדויות מבססות את העובדה שאובר מיישמת מספיק פיקוח, הכוונה או שליטה על שלושת הטוענים, ונהגים אחרים הנמצאים במצב דומה", כך נכתב בהחלטת הוועדה, על מנת להראות כי הנהגים הם "עובדים אשר זכאים להיות מכוסים על ידי ביטוח דמי אבטלה".

     

    איגוד עובדי המוניות של ניו יורק, שייצג את המתלוננים, מסר כי מדובר בהחלטה "היסטורית", ואמר כי היא מספקת הגנה לנהגים "שהופסקה פעילותם" – השם המכובס לטענתם, לפיטורים".

     

    דמי אבטלה ל-65,000 נהגים

    רבקה סמית', מנהלת תכנית "מבני עבודה" בפרויקט חוקי התעסוקה הלאומי, אמרה כי "ההחלטה מראה כי היחסים של אובר עם הנהגים הם כמו של מעסיק מסורתי. החברה שולטת בסוג הרכב שהנהג משתמש, מסננת אותם, מכשירה אותם, קובעת את השכר שלהם, משייכת אותם למשימות, חושפת אותם למעקב מתמשך, ומענישה על אי עמידה ביעדים של אובר".

     

    עוד אומרת סמית' כי "אובר מרוויחה פי 600 מעלויות התפעול שלה בעיר ניו יורק, בזמן שהנהגים שלה מרוויחים פחות ממה שהרוויחו ב-2014, והם משלמים ממוצע של 8.54 דולר לשעה רק כדי לשמור את הרכבים שלהם על הכביש. הנהגים של אובר עובדים שעות ארוכות ולא מקבלים תגמול על רוב הזמן שלהם: יותר מחצי מהזמן הם מחכים לנסיעות".

     

    דובר אובר אמר ל"פוליטיקו" כי החברה חולקת על פסק הדין וכי היא בוחנת את האפשרויות שלה: "אנו בטוחים כי פסק הדין חל רק על שלושת התובעים, משום שרבות מהפרקטיקות שצוינו בחוות הדעת של ועדת הערר מעולם לא יושמו על אחד או יותר מהמתלוננים, לא מיושמות יותר, או מעולם לא היו קיימות".

     

    "פורבס" מציין כי כוונת דובר אובר ב"פרקטיקות", היא לשיטות המשמשות כדי לקבוע אם מישהו נהנה ממערכת יחסים של עובד ומעביד עם חברה. שלושת התובעים זכו בתיק, משום ששופט ניו-יורקי החליט בשנה שעברה כי הראיות מצביעות על כך ש "אובר הפעיל פיקוח, כיוון ושליטה" על הנהגים, בצורה מספיקה כדי שיוכלו להיחשב לעובדים.

     

    לדברי דוברת מחלקת העבודה בעיריית ניו יורק, ג'יל אורורה, אובר יכולה לערער על ההחלטה. אם זה לא יקרה, החברה תידרש לשלם ביטוח דמי אבטלה עבור כל נהגיה. בהתחשב בכך שבאובר פועלים כ- 65,000 נהגים רק בעיר ניו יורק, תשלום ביטוח עבור כל מי שסולק מהשירות כי קיבל דירוגים נמוכים או מי שבחר לפרוש כי השתכר פחות משכר מינימום יעלה לחברה לא מעט, והחברה בהחלט עשויה לערער על ההחלטה.

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים