שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    22 אלף שקל תמורת גרוטאת דיזל

    תוכנית הגריטה לרכבים גדולים בעלי מנועי דיזל יוצאת לדרך במטרה לצמצם את זיהום האוויר שפולטים המנועים הישנים. בעלי הרכבים שעומדים בתקנות יזוכו בסכום שנע בין 5,000 ל-22 אלף שקל בהתאם לסיווג הרכב ולשנתון

    תכנית המשרד לאיכות הסביבה לגריטת רכבים ישנים בעלי מנועי דיזל מזהמים, נכנסה אמש (ב') לתוקפה. התכנית, אשר אושרה בוועדת הפנים במרץ השנה, משיבה מחדש את נושא הגריטה לישראל במטרה לעמוד בתקנות אוויר נקי שאותן הוביל המשרד.

    גרוטאה (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    בהתאם לתכנית, משרד התחבורה פרסם הוראות ברורות לגבי אלו רכבי דיזל יתבקשו להגיע לגריטה וכן כמה כסף יקבלו בעליהם. במסמך מתייחס המשרד גם לסוגיית הרכבים הנטושים הממונעים בדיזל הנמצאים ברחובות ערים שונות ומאפשר לרשות המקומית לסלק כלים אלו. על פי התקנות, מי שיתקין מסנן חלקיקים אשר תפקידו לצמצם את זיהום האוויר, יוכל לחדש את רישיון הרכב. מי שלא ירצה בכך יוכל לגרוט אותו באחת המשחטות המורשות על ידי משרד התחבורה ויקבל תמורתו מענק על פי סיווג הרכב.

    לצורך מתן שירות הגריטה לאזרח, המשרד להגנת הסביבה יפרסם את רשימת המגרשים אשר אליהם ניתן לקחת רכבים לגריטה במסגרת הפרויקט. על פי הוראות המשרד על רכב מסחרי לעבודה השוקל מעל 12 טון (N3), אשר נרשם עד שנת 2000, יקבל בעליו 11 אלף שקל. בעבור רכב מאותה קטגוריה משנת הייצור 2001 עד 2005 יזוכה ב-22 אלף שקל

     

    באגף רכבי הנוסעים התמריצים לגריטה גדולים אף יותר. רכב המיועד לשמונה נוסעים ומעלה (M3) ומשקלו גבוה מ-5 טון שנקנה עד שנת 2000, יקבל מענק של 13 אלף שקל במעמד הגריטה. רכב זהה ממודל 2001 עד 2005 ישלשל לכיסו 22 אלף שקל לאחר גריטתו. רכב נוסעים דומה במשקל נמוך מ-5 טון (M2) יזוכה ב-5,000 שקלים לעד שנת 2000 או סכום של 8,000 שקלים למודל 2001 עד 2005. יש לציין שההוראה לא מתייחסת לרכבי נוסעים פרטיים בעלות מנועי דיזל כמו מוניות ישנות למשל.

     

    יש להזכיר שב-2009 בוצעה תכנית לגריטה לרכבים ישנים (20 שנים או יותר) בעלי זיהום אוויר גבוה ובעיקר רמת בטיחות נמוכה שנעדרות מערכות מתקדמות כמו כריות אוויר, ABS או בקרת יציבות. האוצר הציע לשלם לכל בעל רכב שעמד בהגדרות 3,000 שקלים תמורת גריטת המכונית, אלא שהכסף אותו הקציבה המדינה לפרויקט הסתיים והתכנית הופסקה וחזרה לסרוגין עד שהופסקה בפעם האחרונה ב-2013, לאחר פעילות במשך יום אחד בלבד באופן שבעיקר הביך את מפעיליה עקב הקצאת מימון מגוחכת.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים