שתף קטע נבחר

התרסקות חברתית

בתוך 24 שעות התרסקו ב-20 אחוזים המניות של שתי ענקיות המדיה החברתית: פייסבוק איבדה ביום חמישי 120 מיליארד דולר, וטוויטר הפסידה למחרת 7 מיליארד דולר. למה זה קרה ומה צפוי להן בהמשך?

רשתות חברתיות בטלטלה: טוויטר הצטרפה לפייסבוק ביום שישי ורשמה ירידה של 20% במניה, מה שמחק מערכה כ־7 מיליארד דולר. זו הירידה היומית החדה ביותר במניית טוויטר מאז 2014.

 

רשתות חברתיות ()
רשתות חברתיות צונחות

 

אף שהכנסותיה גדלו והיא רשמה רווח זה רבעון שלישי ברציפות, מספר המשתמשים שלה ירד במיליון איש ביחס לרבעון הקודם ל־335 מיליון - והיא הזהירה שהירידה תימשך. ביום חמישי רשמה פייסבוק ירידה במניה בסדר גודל דומה לזה של טוויטר, ומחקה כ־120 מיליארד דולר מערכה.

 

פייסבוק גדולה, עשירה ופופולרית בהרבה מטוויטר, אבל יש גורמים משותפים לצניחת מניות השתיים, ובכלל למשבר שלהן בשנה האחרונה.

 

1. מחיר הניקיון והתיקון

 

טוויטר ופייסבוק הציגו תחזיות צמיחה עגומות ואיטיות מהצפוי, מחיר שהן משלמות על שנים שבהן לא פיקחו כראוי על המתרחש אצלן בחצר האחורית. לטענת החברות, התחזיות המאכזבות הן תוצאה של מאמצי ניקיון הפלטפורמות שלהן, ובתיקון של הפגמים והבעיות שבגללן הן סופגות ביקורת באחרונה (העמקת הקיטוב החברתי, הפצת פייק־ניוז ותוכן גזעני ופוגעני, השפעה רעה על הדמוקרטיה והחברה, חדירה לפרטיות ועוד).

 

פייסבוק מתרסקת
פייסבוק מתרסקת
 

 

שתיהן גם סובלות מלחץ אדיר בארה"ב מצד התקשורת, הציבור והמחוקקים על רקע הטענה שהרוסים השתמשו בהן לצורך הטיית הבחירות. כעת שתיהן לוקחות צעד אחורה, ומשקיעות בתיקונים בתקווה להרגעת הביקורת, גם על חשבון הההכנסות, ומתוך מחשבה לטווח הארוך.

 

טוויטר ספגה ירידה במספר המשתמשים לאחר שהודיעה על ניקוי נרחב של פרופילים מזויפים וחסימת פרופילים שמפיצים שנאה ואלימות.

 

 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול (צילום: AFP)
לא בתקופה הכי טובה: צוקרברג(צילום: AFP)

 

באופן דומה, פייסבוק טוענת שהיא מגבירה את ההשקעה בפרטיות ובאבטחה, דבר שיפגע ברווחים. למשל, היא תציע יותר אפשרויות למשתמשים להגביל את איסוף המידע ואת המודעות שהם רואים. וככל שפייסבוק תאסוף עלינו פחות מידע, כך היכולת שלה להציג לנו מודעות רלוונטיות נפגעת, וההכנסות בהתאם. בנוסף, פייסבוק מגדילה דרמטית את מספר העובדים שתפקידם לפקח על התוכן , מה שמוסיף לעלויות.

 

2. התמודדות עם ה-GDPR

 

פייסבוק וטוויטר סבלו מירידה במספר המשתמשים באירופה, ומאשימות את תקנות ה־GDPR המחמירות, שנכנסו לתוקף במאי האחרון ומחייבות לעמוד בסטנדרטים נוקשים של שמירה, עיבוד והעברה של נתונים אישיים של אזרחים. כל חברה חייבת, לדוגמה, לבקש את הסכמתם המפורשת של המשתמשים כדי לאסוף עליהם מידע.

 

גם טוויטר צוללת
גם טוויטר צוללת

 

באיחוד האירופי דוחים את הטענות וטוענים שמדובר בתוצאה של המחדלים שבהן היו מעורבות החברות.

 

3. קושי בצמיחה ובמודלים

 

למרות שבחברות רוצים שנאמין שההאטה בצמיחה קשורה לניסיונן לשפר ולנקות את הפלטפורמות, אנליסטים אומרים שהן נאלצות להתמודד עם קשיים אחרים בהמשך הצמיחה בעתיד. פייסבוק, למשל, תתקשה להמשיך בקצב הגידול שלה, גם בגלל שכבר מיצתה אותו במערבו והיא עדיין חסומה בסין. טוויטר עדיין לא הצליחה לפצח לגמרי איך לעשות כסף מהמשתמשים שלה. 

 

מייסד טוויטר: ג'ק דורסי (צילום: AP) (צילום: AP)
מייסד טוויטר: ג'ק דורסי(צילום: AP)

 

שתיהן יצטרכו למצוא אפיקי גידול חדשים מבחינת מספר משתמשים והכנסות. כך למשל, פייסבוק תעניק בולטות גדולה יותר לפורמט הסטוריז, אך מאחר שעדיין אין לפייסבוק דרך לייצר ממנו כסף, היא צופה שחיקה נוספת בהכנסות.

 

4. תדמית של עסק רעיל

 

אם עד לפני כמה שנים נראה שעולם הרשתות החברתיות הוא העתיד וכולם היללו אותן על קידום מהפכות דמוקרטיות וחופש ביטוי, היום המצב שונה. עסקי הרשתות הפכו להיות "רעילים", והן מואשמות בהשפעה שלילית על העולם.

 

 

ענקיות הטכנולוגיה העומדות מהצד השני של הסקאלה, גוגל, אמזון, אפל ומיקרוסופט, מעולם לא הצליחו להיכנס ברצינות לתחום הרשתות החברתיות; והנה, גוגל, אמזון ומיקרוסופט הציגו דוחות רבעוניים מצוינים (אפל תפרסם השבוע), והן חומקות מרוב הביקורת הציבורית.

 

אז האם אנו עומדים בפני תום עידן הרשתות החברתיות? מוקדם לדעת, וקשה להעריך מה משמעות האירועים בטווח הארוך. שתי החברות עדיין אימפריות: טוויטר עורכת שינוי עסקי ומציגה שיפור בתוצאות; פייסבוק היא מעצמה עולמית עם 2.5 מיליארד איש שמשתמשים בלפחות אחד ממוצריה (גם אינסטגרם, ווטסאפ ופייסבוק מסנג'ר). ייתכן שהנפילה האחרונה תתברר כזמנית וחסרת משמעות בהיסטוריה של שתי החברות.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים