שתף קטע נבחר

חשש להטעיה בפרסום: כדוריות הבושם של לנור הן לא מרכך כביסה

פרוקטר אנד גמבל מפרסמת את המוצר המצליח תחת הסלוגן: "מהפכה בעולם מרככי הכביסה", רק שעל גבי אריזת המוצר לא מופיעה המילה "מרכך". למעשה, מדובר בחומר שלישי שיש להוסיף למכונה, בנוסף לנוזל או אבקת כביסה - ומרכך כביסה. הרשות להגנת הצרכן: "הדבר מעלה חשד להפרה של הטעיה בנוגע לסוג ותכונות המוצר"

הידעתם? כדוריות הבושם של לנור הן לא מרכך כביסה. גם לא כתוב "מרכך כביסה" על גבי אריזתן. אם כך, מדוע הן מקודמות ברשתות השיווק תחת הסלוגן: "מהפכה בעולם מרככי הכביסה"?

 

את הסלוגן הזה מצאנו באתר האינטרנט של המוצר, בסטנד שהציבה החברה ברשת סופרמרקטים גדולה, וגם בסרטוני קידום מכירות ביוטיוב, שם נראות דיילות מקדמות את המוצר ברשת פארם כשמאחוריהן הסיסמה שמציגה את המוצר כמחולל מהפכה בעולם מרככי הכביסה.

 

הטעיה ואי סימון מחירים: רשתות הסופרמרקט עם הכי הרבה תלונות

 

 

כדוריות הבושם לנור ()
סטנד באחת מרשתות השיווק. כדוריות הבושם של לנור משווקות באופן בולט כמחוללות מהפכה בעולם מרככי הכביסה

הסלוגן עלול להטעות צרכנים כך שישתמשו במוצר כמרכך כביסה, למרות שמדובר בתוסף ריח שאמור להיכנס למכונה כחומר שלישי, בנוסף לנוזל או אבקת כביסה ומרכך כביסה.

 

פרוקטר גם מציגה את לנור כ"מותג מרככי כביסה מספר 1 באירופה", וזה נכון: יש מרככי כביסה תחת השם לנור (שנמכרו בעבר גם בארץ עד שהופסקה מכירתם), אבל זה לא המוצר בו עסקינן.


כדוריות הבושם לנור ()
מותג מרככי כביסה, אבל המוצר הזה הוא כדוריות ריח

 

הרשות השנייה פסלה פרסומת על רקע זה

הסלוגן כבר הוכר על ידי הרשות השנייה ככזה שעלול להטעות. בנובמבר 2011, חודש אחרי השקת המוצר, היצרנית, חברת פרוקטר אנד גמבל, נתבקשה לתקן את הפרסומת שלה לטלוויזיה שכללה את המשפט: "מהפכה בעולם מרככי הכביסה". המשפט הוחלף בין היתר במשפט: "זה לא מרכך כביסה, זה לנור Unstoppables".

 

בישראל, המותג המוביל בקטגוריית המרככים הוא מקסימה של סנו, שמחזיק ב-41% מנתח השוק. המותג בדין של יוניליוור מחזיק ב-27%, סוד של הנקל ב-9.4%, וכולם מאוימים על ידי המוצר של לנור שזוכה להצלחה לא מבוטלת.

 

לאחרונה פורסם כי נתח השוק שלו בארץ עומד על כחמישית משוק מרככי הכביסה לפי נילסן, למרות שכאמור אינו מרכך כביסה. הוא אמנם "גוזל" נתח שוק ממרככי הכביסה, אבל בפועל גם מגדיל את הקטגוריה של המוצרים שאנחנו מכניסים למכונת הכביסה, כלומר גורם לצרכנים לקנות עוד מוצר, בנוסף למרכך הכביסה, מוצר שלכאורה לא נחוץ לכביסה אבל מבחינת בישום הוא כנראה אחד האפקטיביים בשוק - וריח זו דרישה מאוד דומיננטית של צרכנים ממרכך הכביסה שלהם.

 

לפי גורמים בשוק, הצרכן מחפש בעיקר ריח במרככי כביסה ובאופן זה הכדוריות "מחליפות" אותו, אבל המוצר לא עושה פעולת ריכוך לכביסה ויתכן שאם חלק מהצרכנים ידעו זאת הם יהססו לקנות אותו, שכן מדובר בהוצאה כספית עודפת, בעודף חומרים על הבגד ובעודף חומרים בסביבה.

 

מבדיקת דיונים על המוצר בקבוצות פייסבוק, עולה שחלק מהצרכנים אכן חושבים שמדובר במרכך כביסה. צרכנית אמרה ל-ynet: "ברגע שהבנתי שזה לא מרכך כביסה נרתעתי מהשימוש בעוד מוצר לכביסה שלי, אבל בכל זאת נשארתי לקוחה של הכדוריות בזכות הריח שלהן ולא חזרתי למרכך. אני משתמשת בג'ל כביסה, בכדוריות הריח ובמקום מרכך: שמה חומץ".  

 

פרוקטר: "עולם מרככי הכביסה עובר מהפכה, וריח זוכה לשיקול משמעותי"

ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מסרו בתגובה לפניית ynet כי: "ככל שעולה מרכיבי המוצר כי אין במוצר בכדי לרכך את הכביסה, הדבר מעלה חשד להפרה של הטעיה בנוגע לסוג ותכונות המוצר. סעיפים 2(א)(1), 2(א)4 ו-7 לחוק הגנת הצרכן אוסרים על הטעיית הצרכן בפרסום בכל עניין מהותי בעסקה. סוג ותכונות המוצר הינו עניין מהותי בעסקה".

 

מפרוקטר אנד גמבל נמסר בתגובה: "עולם מרככי הכביסה עובר מהפכה, וריח זוכה לשיקול משמעותי בהעדפה הצרכנית. על פי סקר צרכנים של מכון נילסן, מרבית הישראלים רוכשים מרכך כביסה מתוך רצון להעשיר את ריח הבגדים. הכדוריות מהפכניות בכך שהן מספקות ריח עוצמתי לבגדים הנשאר על הבגד עד 12 שבועות (באחסון בארון)".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים