שתף קטע נבחר

יונת מביאה את ברודוויי לכולם

זהו סיפורה של אפליקציה ישראלית מדהימה שעוזרת לאנשים עם ליקויי ראייה ושמיעה ללכת להצגות בברודוויי וברחבי העולם ולהינות כמו כולם. השבוע קיבלה מייסדת החברה, יונת ברלין, פרס מיוחד מראש עיריית ניו יורק

בסוף השבוע האחרון זכה עוד סטארטאפ ישראלי להוקרה מיוחדת בניו יורק. לא מדובר בתרומה לתעשיית הייטק, סייבר או ביטקוין. התרומה של הסטרטאפ הישראלי GalaPro היא לאנשים עם מוגבלויות, שמסייעת ל-15% מתושבי ניו יורק. החברה זכתה בפרס ה-Sapolin היוקרתי מראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאסיו, על פועלה למען אנשים עם מוגבלות והסיוע בהנגשה והכללה. הפרס ניתן לחברה בזכות הטכנולוגיה פורצת הדרך שפיתחה ומאפשרת לאנשים עם מוגבלות בראיה ובשמיעה להינות מהצגות תיאטרון, מופעים וקולנוע. האפליקציה של החברה פועלת כבר חודשים בתיאטראות ברודוויי וברחבי בארה”ב, ומספקת שירותי הנגשה ותרגום.

 

בראיון מיוחד ל'ידיעות אמריקה' מיד אחרי הזכיה מספרת יונת ברלין, מייסדת החברה, שההתרגשות הייתה גדולה. "מבחינתנו זה לא מובן מאליו. בסטרטאפ יש עליות וירידות כל הזמן, ובתחום כמו שלנו, שהוא לא נוצץ כמו סייבר ודומיו והקושי להוביל אותו מאתגר יותר, זה מוחשי עוד יותר. זה שעיריית ניו יורק תומכת בחזון שלנו לעולם נגיש ושווה לכולם, חשוב לנו מאוד. אנו שואפים כי כל אדם יוכל לקבל שירות, להינות ממופע או סרט בכל מקום בעולם, בשפתו ועל פי צרכיו בצורה פשוטה, יעילה וידידותית. האפליקציה יצרה סטנדרט חדש בארה"ב לנגישות והכללה ופתחה את שערי עולם התרבות והבידור לקהלים חדשים - לא רק לאנשים עם מוגבלות או אנשים הזקוקים לתרגום, אלא גם לקהל מקומי שנעזר באפלקיציה על מנת לעקוב ולהינות מהמופע".

 

בתחילת הדרך, החברה כיוונה לקהל אחר לגמרי. יונת לא חשבה להיכנס לעולם הסטרטאפים, אבל עם תואר במשפטים ונסיון ביחצנות והפקות אירועים גדולים, נתקלה יום אחד בד"ר ילנה ליצין - נשיאה ומייסדת שותפה בחברה, שסיפרה לה על אהבתה לתיאטרון. "היא סיפרה לי שהיא ובעלה מטיילים בעולם ונוהגים לבקר בתיאטראות מדי שבוע. כשהם כמהים לבקר בתיאטרון במדינה זרה, הם מתקשים להינות מהחוויה במלואה כי אינם מבינים את השפה. מיד הצטרפתי וביחד עם חגי פיפקו, שותף נוסף, התחלנו לעמול על הרעיון והפיתוח הטכנולוגי שיהווה פתרון, דרך המכשיר הסלולארי”.

 

נ ()
יונת ברלין ביחד עם ויקטור קליס וראש עירית ניו יורק ביל דה בלסיו

 

הדרך הטובה ביותר עבורם לבדוק את הפיתוח וההתקדמות הייתה בזמן אמת באולמות הקאמרי והאופרה בישראל. "קודם כל הבנו שהצורך קיים", היא מתארת, “שתרגום אינו רלוונטי רק לשפה. הוא רלוונטי להנגשה מלאה לא רק לבעלי ליקויי שמיעה אלא גם למי שמתקשה להבין או לשמוע. הבנו שתרגום והנגשה זה אותו דבר. זה אותו שירות וכל אחד משתמש בו אחרת. אמנם יש קהילה גדולה של בעלי לקויות שמיעה, אבל ברוב המקרים, אחרי גיל 50 כמעט כולם מאבדים במידה מסוימת שמיעה. אנשים לא מבינים כמה כלים שמשרתים אנשים עם מוגבלות משרתים גם אחרים, בין אם את אמא עם עגלה או אדם מבוגר שמתקשה לשמוע או לראות היטב”.

 

אפליקציית ‘גאלה פרו’ פועלת בעזרת טכנולוגיית זיהוי קול אוטומטית בזמן אמת. בעלי מוגבלות בשמיעה יכולים לקרוא את התמלול (כתוביות מקודדות) ולהשתמש בשירותי ההגברה. משתמשים עם מוגבלות בראייה יכולים להינות משירות התיאור הקולי. התמלולים והדיבובים מועברים בשפות שונות, כך שבנוסף לנגישות גם קהל המעוניין בתרגום של המופע יוכל להנות מההצגה בשפתו.

 

יונת, בת להורים אמריקאים שחיה גם בארה"ב לא מעט שנים, מתארת את הסיפוק הגדול בעבודה עם תיאטראות ברודוויי. "התמזל מזלנו כששוברט, חברת התיאטראות הגדולה ביותר בניו יורק, החליטה לעשת איתנו פיילוט. היה לנו ברור שכשהם יובילו, אחרים מהר יתפסו. אתה לא יכול לייצר משהו כזה בלי שיתוף פעולה עם הקהילה. הרכבנו מועצה של אנשים מקהילת בעלי לקויות שמיעה וראייה, וכבר משלבי הפיתוח הם העבירו לנו פידבק שהוביל אותנו לעשות הרבה

שינויים עד שהם חתמו על זה הלאה. האפליקציה מסייעת לקהילת העיוורים דרך תיאור קולי-אודיו דיסקריפשן, שמתאר מה מתרחש על הבמה מעבר לתסריט עצמו.

לפני שלוש שנים", היא מדגישה, “היה לא פשוט להסביר לאנשים שזו הנגשה דרך טלפון. אנשים חשבו שאני הורסת להם את חווית התיאטרון, אבל זה ממש לא נכון. האפליקציה מאפשרת למשתמשים לחוות את הטקס מבלי להפריע לצופים אחרים, העברת הקול מתבצעת רק דרך אוזניות ומסכי הטקסט אינם בוהקים. בזמן שהאפליקציה פועלת, המכשיר אינו מאפשר גלישה באינטרנט וקבלת התראות, כך שהשימוש בטלפון לא מורגש במהלך המופע.כדי שהמערכת תעבוד הטלפון חייב להיות במצב טיסה”.

 

כ ()
האפליקציה בתיאטרון.

 

מאז הצלחת הפיילוט, בחר הארגון המאגד את תיאטראות ברודוויי לאמץ את האפליקציה, שמלבד מתחרה אחד שבאופן חלקי מנגיש הצגות, היא החברה היחידה שמציעה שירות שכזה. "ברגע שהם הכריזו שזו הדרך החדשה להנגיש הצגות, הם הובילו את הדרך להפוך את השירות שלנו לסטנדרט והשאר היסטוריה”.

כיום, אחרי שנה שהשירות פועל בברודוויי, לאפליקציה יש אלפי משתמשים מכל העולם ובעזרתה יכולים להינות ולהבין את המופע בדרך המתאימה להם בכל מקום באולם.

 

בטקס שנערך בניו יורק הביע ראש העיר דה בלאסיו התפעלות גדולה מהאפליקציה והודה לחברה על תרומתה. "הוא היה מאוד אדיב ואמיתי. מצחיק שהתפלא שהגעתי במיוחד לטקס. הוא לא יודע שאני מגיעה לכאן פעם בחודש. ויותר מזה, אחרי שנים של עבודה קשה, גם הוא לא יודע כמה הגושפנקא הזו חשובה לנו”.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דה בלאסיו ויונת ברלין. השבוע בניו יורק
מומלצים