שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מרימים למדונה: מלכת הפופ בת 60
    היא החלה את דרכה באייטיז ובין פרובוקציה אחת לאחרת זכתה לקיתונות של ביקורת. אבל עם השנים מדונה הפכה למלכה הבלתי מעורערת של עולם הפופ וכולן - מביונסה ועד בריטני - למדו ממנה. לכבוד יום הולדתה ה-60 חפרנו בפרודיות ומחוות שמעידות דרך הצד הקומי, עד כמה היא ענקית

    איך אמר גנדי? "בהתחלה מתעלמים ממך, אחר כך צוחקים עליך ואז שונאים אותך. אחר כך הם נלחמים בך ואז אתה מנצח". אם יש משפט שמתאר את הקריירה של מדונה באופן כמעט מדויק, כנראה שמדובר בזה. שהרי קשה לחשוב על אמן שהחל את דרכו כשהוא מתמודד עם זלזול וביטול מצד מבקרים, הפך נלעג במקביל לעלייה בפופולריות שלו, הביא עליו שנאת שמרנים ונלחם בצנזורה ובתפיסות ארכאיות יותר ממי שנחשבת כבר לא מעט שנים למלכת הפופ. התואר ומעמדה הרם בעולם המוזיקה הוא ההוכחה לניצחונה הגדול, של מי שפילסה את הדרך עבור כל זמרת פופ מצליחה שאתם יכולים לחשוב עליה היום.

     

     

    כי עם כל הכבוד לצעדי הריקוד ולשואו של ביונסה, למשחק הלוליטה של בריטני, לאקסהיביציוניזם של מיילי סיירוס או לחוצפה של ניקי מינאז' - מדונה עשתה את זה קודם (וכנראה טוב יותר). מי שהתחילה את דרכה כזמרת פופ שרבים ראו בה כלא יותר מעניין זמני, הפכה עם השנים לאייקון אופנה, סמל למחשבה חופשית וחשיבה מתקדמת. כמו כל סמל תרבות, היא זכתה ללעג, חיקויים, מחוות ופרודיות שניסו להגחיך את דמותה, אך בפועל היוו עדות לחשיבותה.

     

    מדונה (צילום: AP)
    (צילום: AP)

    עוד בערוץ המוזיקה:

    הנסיכה של עולם המוזיקה הבריטי חוגגת 60

    נאצים, כתות ותשלום בנפט: סודות מבית אבבא

    לאהוב, לבכות, לשיר: מאחורי השירים של הטלנובלות הישראליות

     

    לכבוד יום הולדתה ה-60 שיחול בשבוע הבא, יצאנו למסע בקריירה המפוארת של כוכבת הפופ הגדולה מכולן - מנקודת מבט קומית ופרודית. כי לא משנה כמה עוקצני, מזלזל, ביקורתי ואף גרוטסקי החיקוי היה, העובדה שכל צעד שלה זכה להתייחסות קומית אומר לא מעט על היכולת של מדונה לעשות רעש ולקבוע סדר יום, ב-1984 כמו ב-2018.

     

    בתולות ומנתחים

    אלבומה השני של מדונה, זה שהזניק לה את הקריירה, הוליד כמה להיטים על-זמניים, בהם Material Girl. אבל גולת הכותרת שלו הייתה שיר הנושא Like A Virgin. ב-1984 מבקרי המוזיקה בארצות הברית עדיין סימנו את מדונה כזמרת פופ במשקל נוצה, ובטח לא כתופעה התרבותית שהיא תהפוך להיות בהמשך. אבל העובדה שווירד אל ינקוביץ טרח לעשות לשיר המדובר גרסה משלו, ברוח הקליפים ה"מצחיקים" שעשה לכוכבי הפופ של התקופה, בישרה את כניסתה של מדונה לרשימה מכובדת של אמנים שזכו לטיפול מאמן הפרודיות (אף שלא ברור איך מישהו צחק ממנו. ברצינות, זה כל כך גרוע) כמו מייקל ג'קסון ונירוונה.

     

    סקס אחר: בחזרה לאלבום הפרובוקטיבי ביותר של מדונה

     

     

    צעירה ויפה. מדונה ()
    צעירה ויפה. מדונה
     

    שנתיים מאוחר יותר מדונה ממשיכה לדגדג את בלוטת הלעג של בדרנים טלוויזיונים. הפעם מדובר היה בחרצוף די גרוטסקי ולא באמת מצחיק, בחסות ספיטינג אימאג'.

     

     
    והייתה גם הגרסה של האחים מריו, שלקחו את קונספט הבתולין והמירו אותו בשרברבות. מטופש? כן, מאוד.
     
    מדונה (צילום: AP)
    (צילום: AP)
     

    לא אם, לא אחות - מאהבת

    ב-1990 הוציאה מדונה את Justify my Love כחלק מאלבום אוסף של שיריה. מלכת הפרובוקציות לא פספסה גם הפעם הזדמנות לסקנדל, וליוותה את השיר בקליפ שערורייתי שנאסר לשידור במספר ארצות. גם ב-MTV בתחילה אפשר היה לראות אותו מדי פעם רק בשעות לילה מאוחרות. הזמרת סירבה להבין את המהומה וטענה כי אין היגיון בלצנזר קליפ שעוסק במיניות בעוד בתי הקולנוע מלאים סרטי פעולה בהם אנשים נורים או מתפוצצים לחתיכות. חייבים להודות שיש בזה משהו.

     

     
    אנשי התוכנית סאטרדיי נייט לייב לא יכלו שלא לקפוץ על ההזדמנות לצחוק על הנושא, וכך נולד הקטע החביב שבו ווין וגארת' מ"עולמו של וויין" פוגשים את מדי בחדר השינה שלה, וחווים גרסה פרטית משלהם לקליפ השנוי במחלוקת.
     
     
    מתוך צילומי Vogue ()
    מתוך צילומי Vogue
    ההתייחסות הבאה היא לא בדיוק פרודיה כמו שהיא מחווה, ואין ספק שסדרת הדרמה המוזיקלית והמנג'סת Glee דייקה ברמת הסטיילינג. כמו כל דבר שמדונה עשתה, גם Vogue עורר לא מעט רעש כשיצא ב-1990 כחלק מהאלבום I'm Breathless. כאן לקחה מדונה את כל מה שלמדה מתרבות האנדרגראונד הקווירי הניו יורקית והביאה אותו אל המיינסטרים, באחד הקליפים האייקונים שהוציאה, שנחקקו מוזיקלית וויזואלית ויצרו שפה חדשה. ואיך אפשר בלי ההתייחסות של הסימפסונס.

     

     

    גותי ואירוטי

    ב-1998 הוכיחה מדונה שבכל הנוגע לזיהוי טרנדים, איתור המפיקים הנחשבים בשוק ועבודה איתם אין לה תחרות. הפעם זה קרה עם Ray of Light, אולי האלבום המוערך ביותר בתולדותיה, בו השתמשה בשירותיו של וויליאם אורביט והוסיפה לחקור את מחוזות האלקטרוניקה. אחד השירים היותר זכורים מהאלבום, לא מעט בשל הקליפ שליווה אותו, הוא Frozen. הוא עורר בזמנו לא מעט עניין – בעיקר מסיבות אסתטיות, ומדונה הפגינה בו צד גותי ואפל וחיבה חדשה לעורבים - בעל הכנף שעומד במרכז הפרודיה הבאה.
     
     

    Music, האלבום בעל השם הכללי ביותר בהיסטוריה, זכה לשבחי המבקרים והמשיך את רצף אלבומי האלקטרוניקה רוויי הלהיטים של המלכה האם. הוא הביא לה לא פחות מחמישה פרסי גראמי וסומן עבור רבים כאלבום האולפן הטוב האחרון שהוציאה. הסינגל הזכור ביותר ממנו היה שיר הנושא, שאת הקליפ שלו הוביל עלי ג'י - הדמות שהפכה את סשה ברון כהן לשם דבר בעולם הקומדיה. תוכנית המערכונים מאד טי.וי לא יכלה להתעלם מהאימג'ים בקליפ שהפכו בהמשך לסמלים (מדונה בלבן, בלונד ותלתלים, עלי ג'י נוהג בלימוזינה), והציגה גרסה משלה ללהיט שפתח את המילניום.

     

     

    עד 2003 עיקר הרעש שייצרה מדונה נע פחות סביב המוזיקה שהוציאה (אם מתעלמים מ-American Life – אחד הרגעים הפחות מוצלחים בקריירה שלה) ויותר סביב, ובכן, כל היתר. כמו למשל Me Against the Music השיר והקליפ שהוציאה יחד עם בריטני ספירס - הטוענת לכתר אם תרצו. הקליפ בו השתיים מנהלות מרדף חתול ועכבר קיבל אף הוא את טיפולה המסור של מאד.טי וי. שהעבירו מסר ברור מאוד: בריטני היא מלכת הפופ העכשווית, ומדונה נאחזת בה כדי לשמור על רלוונטיות. בטקס פרסי ה-MTV באותה שנה, הקשר בין ספירס למדונה התהדקה כשהשתיים התנשקו על הבמה ברגע סנסציוני נוסף.

     



    מדונה (צילום: AP)
    הנשיקה המפורסמת עם בריטני בטקס פרסי ה-MTV(צילום: AP)
     
    ב-2005, אחרי פיאסקו American Life, מדונה הייתה נחושה בדעתה לשוב ולהוציא להיט ראוי. ו-Hung Up הדיסקואי שלה בהחלט עשה את העבודה, כשלווה אלמנטים מ-Gimme! Gimme! Gimme! של להקת אבבא. כדרכה של הזמרת, הוא הגיע ארוז בקליפ ורוד במיוחד (לפחות ברמת בגד הגוף שלבשה), וכולו מחווה ל"פלאשדאנס", "סאטרדיי נייט פיבר", "גריז" או בפשטות – פולחן הריקוד. כמתבקש, הפרודיות והמחוות הקומיות לא איחרו לבוא.
     
     
    והייתה גם גרסת הקלאב הפרודית, שלקחה את מדונה אל מחוזות הקראק. קסם.
     
     

    "אבל זו מדונה!"

    האלבום Rudebox של רובי וויליאמס מ-2007 לא נחשב אחד הגדולים שלו. ההרפתקה הניסיונית (והמבורכת, במבט לאחור) והעובדה שהוציא אותו ממש עם יציאתו ממוסד גמילה הפכו אותו לאחד המאכזבים בקריירה עתירת הלהיטים של הזמר הבריטי. אבל שיר אחד (עם הפט שופ בויז) בכל זאת הצליח לבלוט מעל כולם, וזהו She's Madonna, שלווה בקליפ בו וויליאמס מחופש למלכה (או לפחות לאישה שאמורה לדמות אותה).

     

     

    עם בן זוגה, גיא ריצ'י (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
    עם בן זוגה, גיא ריצ'י(צילום: Gettyimages)

    הסיפור מאחורי השיר מקורו בשיחה של רובי עם האקסית שלו טנלה סטרקר, שסיפרה לו כיצד בן הזוג שלה, במאי הקולנוע גאי ריצ'י, עזב אותה לטובת כוכבת הפופ הגדולה בעולם. סטרקר ציטטה באוזני וויליאמס את ההסבר שנתן לה ריצ'י, שהפך למשפט המרכזי בשיר. "את יודעת שאני מאוד אוהב אותך", אמר לה (לכאורה) האיש מאחורי להיטים קולנועיים כמו "לוק, סטוק ושני קנים מעשנים" ו-"סנאץ'". "אבל זו מדונה!". הסינגל זכה לביקורות מהללות וקוטלות כאחד. אחת היותר חיוביות שבהן טענה כי "מי היה מנחש ש(וויליאמס) ישמע כל כך נינוח כשהוא שר דווקא על אחד האנשים הבודדים בעולם שיותר מפורסמים ממנו?".

     

    "כלבתא, אני מדונה", אומר השיר הפרודי הבא, שלועג לנטייתה של הזמרת להיאחז בכוח בנעוריה בשנים האחרונות. לצורך כך, כפי שיותר מנרמז בווידאו, היא נעזרת מדי בחברות-כוכבות פופ צעירות יותר ומזעיקה אותן לעזרה, כן - ממש כמו בריטני בזמנה, כדי להנכיח את הרלוונטיות שלה. מדובר בקליפ די דוחה ומיזוגני, אם להיות כנים, אבל הוא מצביע על תכונה שמאפיינת במיוחד את מלכת הפופ בעשור האחרון. לא שמישהי מהכוכבות שהיא "קוראת לעזרתן" מתעלה או אפילו משתווה לה.
     
     (צילום: Gettyimages Imagebank) (צילום: Gettyimages Imagebank)
    (צילום: Gettyimages Imagebank)
     

    מדונה עודנה סמל לפריצת גבולות ולקביעת הסטנדרטים שעל פיהן פועלות כוכבות פופ עכשוויות. רק בחודש שעבר הופיעה בקולה בלבד, כאלוהים, בקליפ של אריאנה גרנדה. את יום הולדתה היא בחרה לחגוג בהצטרפות לקמפיין התרמה עבור ילדי מלאווי באפריקה. כך שאת מעמדה כמלכה, היא מוכיחה שוב ושוב

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    7 לילות
    מומלצים