שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אלו המזונות שיעזרו לילדים להצליח בלימודים
    לקראת שנת הלימודים ההורים מכינים את הספרים, המחברות והתיק אבל כדאי לא לשכוח לרענן את חוקי התזונה הבריאה בבית ובבית הספר. זה מה שיעזור לילדים לאכול בריא וגם להצליח בבית הספר

    בשיתוף אלטמן


    החופש הגדול בשיאו, וזו הזדמנות להכין את הילדים לשנת הלימודים, גם מבחינה תזונתית. חשוב לדעת כי לתזונה של הילדים יש השלכות על בריאותם בחיים הבוגרים. אכילת מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה, תורמת לגדילה והתפתחות אופטימליים, למיצוי טוב יותר של הפוטנציאל הקוגניטיבי וכמובן להרגשה טובה יותר.

     

    בנוסף, תזונה נכונה עוזרת למנוע מצבי עודף לא רצויים כמו השמנה ומצבי חוסר כמו מחסור בוויטמינים ומינרלים. ילדים מפתחים את העדפותיהם למזונות האהובים עליהם במהלך הילדות, והאתגר הוא לכוון אותם להעדיף מזונות בעלי ערך תזונתי טוב עבורם.

     

    הקפידו על תזונה בריאה לילדים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הקפידו על תזונה בריאה לילדים(צילום: shutterstock)

     

    בשנת 2003 נערך באנגליה ניסוי שמדגים את השפעת התזונה על ילדינו. כריסטופר ומייקל פארקר, תאומים זהים בני חמש קיבלו תזונה שונה למשך שבועיים.

     

    כריסטופר המשיך בתפריט הרגיל שלו שכלל את המזונות שאכל בעבר צ'יפס, סוכריות, חטיפים, שוקולד, משקאות קלים ואת המזון שניתן לו בבית הספר (מזון מעובד). מייקל לעומתו לא קיבל כלל שוקולד, ממתקים, גלידות, משקאות ממותקים, חטיפים שונים או קפאין לסוגיו.

     

    הממתקים שהרשו לו לאכול היו ללא צבעי מאכל וחומרי שימור, פירות אגוזים, בננה-צ'יפס ויוגורטים. הוא שתה לימונדה טבעית ממותקת בדבש.

     

    לאחר שבועיים מייקל הפך ממושמע יותר ורגוע יותר בהתנהגותו. הוא גם עלה על אחיו במבחני I.Q (במבדקים שנערכו לפני הניסוי התוצאות היו זהות) ובנוסף אימם של התאומים דיווחה כי התאום שקיבל מזון לא מעובד הפך לנינוח יותר ופיתח חוש הומור. התקשורת איתו הפכה לטובה יותר.

     

    בעקבות התוצאות הורחב הניסוי לבית הספר שבו למדו התאומים ו-39 חומרים שונים המוספים למזון דרך קבע הוצאו מארוחות בית הספר. לאחר שבועיים, 57% מההורים דיווחו על שיפור בהתנהגות הילדים. ו-56% מההורים דיווחו על שנת לילה טובה יותר ושיתוף פעולה גדול יותר מהילדים.

     

    אל תשאלו את הילדים מה הם רוצים לאכול

    חשוב לזכור שהילד אינו יועץ התזונה של עצמו ולכן אנו ההורים, יועצי התזונה שלו לכן אין צורך לשאול את הילד מה אתה רוצה לאכול אלא להגיש לו את המזון, שאנחנו חושבים שהוא הטוב ביותר בשבילו.

     

    מומלץ להימנע מלתת לילדינו מזון העשיר בסוכרים, קמח לבן, ומזון מעובד. כדאי להסיר מהתפריט ג'אנק פוד ומזונות מעובדים המכילים ריכוז גבוה של חומרים משמרים, צבעי מאכל או חומצות טרנס. 

     

    אומגה 3

    רכיב תזונה החסר בתזונה הינו חומצת שומן מסוג אומגה 3 שמחקרים מצביעים על קשר בין חסר לבין מגוון הפרעות קשב וריכוז בילדים. חומצות שומן אומגה 3 שיפרה יכולות למידה, מדדי קשב וריכוז ואף בעיות חברתיות בילדים.

     

    היות שאומגה 3 לא נמצאת במזונות החביבים על ילדים אפשר להשתמש בתוסף כמו חומצת השומן EPA המכיל שתי חומצות שומן מסוג אומגה 3: EPA ו- DHA, שתיהן חשובות. מחקרים אחרונים הבהירו כי חומצת שומן מסוג EPA אפקטיבית יותר בהפחתת בעיות הקשורות להפרעת קשב וריכוז והפרעות למידה.

     

    המזונות העשירים באומגה 3 הם דגים וזרעים כמו פשתן וצ'יה. 

     

    תזונה ( )
     

      

    ודאו שאין לילדכם מחסור בברזל

    צמיחה לגובה והתפתחות הם סמנים מצוינים שמעידים כי האכילה היא תקינה. אבל ישנם חוסרים תזונתיים שמתפתחים לאיטם לחוסרים משמעותיים שיכולים לפגוע בהתפתחות התקינה, בחוזק מערכת החיסון וגם ביכולות הריכוז והלמידה. אחד הנפוצים הוא מחסור בברזל.

     

    מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה, לירידה בתיאבון, עייפות וחולשה, קושי להתרכז לאורך זמן עד כדי פגיעה בהישגים בלימודים. כמו כן, ילדים הסובלים מאנמיה חשופים יותר למחלות וזיהומים שונים, בגלל שמערכת החיסון שלהם לא במיטבה.

     

    על מנת להימנע ממחסור בברזל מומלץ להקפיד על אכילה של מזונות עשירים בברזל (בשר אדום, קטניות, הודו, דגים, ירקות עלים ירוקים ומגוון אגוזים).

     

    אם אתם חושדים במחסור בברזל אצל ילדיכם פנו לרופא הילדים ובקשו לבצע ספירת דם.

     

    הבעיה העיקרית היא, שגם לאחר גילוי המחסור הורים מדווחים על קושי להקפיד עם ילדיהם על נטילת תוסף, כי הילדים לא אוהבים את טעם הברזל ולא אחת מתלוננים על כאבי בטן. החדשות הטובות הן שתוספי ברזל מהדור החדש (כמו סידירל בשיטת הסוכרזום) אינם גורמים לתופעות לוואי וטעמם הוא טעם שילדים אוהבים.

     

    10 עצות תזונתיות לקראת שנת הלימודים

    1. ארוחת הבוקר: ארוחת בוקר מזינה משפיעה לטובה על התפקוד במהלך היום. מחקרים בארץ ובעולם מצאו שילדים שאוכלים ארוחת בוקר נהנים מרמת אנרגיה גבוהה יותר, מצליחים יותר בלימודים וצורכים פחות קלוריות במשך היום.

     

    לעומתם ילדים שאינם אוכלים ארוחת בוקר נוטים להיות עצבניים, חסרי מנוחה ועייפים במהלך היום וצורכים יותר קלוריות הגורמות לעלייה במשקל. בארוחת הבוקר חשוב לשלב פחמימות, חלבונים וסיבים. שתפו את הילדים בתכנון הארוחה והסבירו להם את חשיבותה.

     

    2. פירות וירקות: נסו לשלב ירקות ופירות בכל ארוחה, גם כאן כדאי לשלב את הילדים בהכנה ולגוון בצורות חיתוך מעניינות.

     

    3. חוקים לאוכל: קיבעו כללי אכילה ברורים. אוכלים במקומות המיועדים לאכילה ולא מול הטלפונים והמסכים האלקטרוניים למיניהם.

     

    4. לאכול ביחד: כדאי לנסות ולקדם ארוחה משפחתית אחת ליום. הארוחה המשפחתית מסייעת לשפר את תזונת הילדים ולמנוע השמנה. ילדים האוכלים באופן קבוע עם הוריהם צורכים פחות חטיפים לא בריאים ואוכלים יותר פירות, ירקות ודגנים.

     

    5. שתייה מרובה: הכי טוב לשתות מים. הקטינו במתן משקאות מוגזים וממותקים.

     

    6. פעילות גופנית: פעילות משפחתית משותפת יכולה לקדם אורח חיים בריא, ומאפשר ניתוק ממשחקי המחשב והטלוויזיה.

     

    7. אומגה 3: כדאי לשקול מתן אומגה 3, מרכיב החסר בתזונה המערבית שמחקרים מצביעים על קשר בין חסר לבין מגוון הפרעות קשב וריכוז בילדים. מתן חומצות שומן מסוג זה כגון אומגה 3 יכולות לשפר יכולות למידה מדדי קשב וריכוז ואף בעיות חברתיות.

     

    8. ברזל: ברזל הינו מינרל חשוב מאוד לתפקוד הגוף ולשמירה על בריאות טובה. הסיבה העיקרית למחסור בברזל היא תזונה לקויה. ברזל חיוני לתהליכים במערכת העצבים המרכזית המעורבים בגדילה, התפתחות, יכולת שכלית ולמידה.

     

    הסימפטומים העיקריים למחסור ברזל הם חולשה, עייפות, חוסר תיאבון, ירידה בכוח הפיזי וחיוורון. חסר ברזל מוביל בסופו של דבר גם לאנמיה ולהקצנה של הסימנים הקליניים. 

     

    9. תוספי תזונה: נטילה יומיומית של תוספי תזונה לילדים עשויה לתת פתרון נוח וזמין במקרים בהם התזונה היומית של הילד בררנית ולוקה בחסר - אומנם רוב מחלות החסר לא קיימות בתזונה המערבית אבל חסרים תת קליניים עדיין קיימים גם בישראל.

     

    10. תנו דוגמה אישית: אל תדרשו מהילדים לעמוד בכללים שאתם לא עומדים בהם. איכלו אוכל בריא ותשמשו דוגמה אישית.

      

    דתיה יער ואולגה אליהו צוות מדעי אלטמן


     

    בשיתוף אלטמן

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים