שתף קטע נבחר

החרדים איימו - ושר התחבורה ביטל את העבודות בשבתות בנתיבי איילון

לנוכח מחאת החרדים על העבודות בסופי שבוע להקמת גשר יהודית מעל נתיבי איילון, הורה שר התחבורה להקפיא לאלתר את ביצוע הפרויקט. סגן השר ליצמן מברך: "שמירת שבת היא ערך עליון". חולדאי תוקף: "סגירת נתיבי איילון באמצע השבוע תיצור קטסטרופה תחבורתית"

  

 

שר התחבורה ישראל כץ הודיע הבוקר (יום ד'), בעקבות מחאת החרדים, על ביטול העבודות להקמת גשר יהודית שתוכננו להתקיים בשישה סופי שבוע. כץ הגדיר את ההודעה על העבודות בשבת "מקוממת ומיותרת" והורה לנתיבי איילון להקפיא לאלתר את העבודות ולהגיש לו בהקדם תוכנית לביצוע העבודות בדרכים אחרות, כולל בשעות הלילה המאוחרות, "כפי שנעשה במקרים דומים בעבר וכמקובל בארץ ובעולם", לדברי השר. מנתיבי איילון נמסר בתגובה: "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד התחבורה ונבחן החלופות". את העבודות בשבתות אישרו משרד הרווחה והמשטרה.

 

ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי אמר כי "החלטת שר התחבורה היא שערורייה. סגירת נתיבי איילון באמצע השבוע תיצור קטסטרופה תחבורתית לציבור שתהיה גדולה פי כמה מהשיבושים שהיו ברכבת בעקבות הפסקת העבודה בשבת. הממשלה איבדה את הבושה ועושה זאת הפעם לא מהמקפצה כי אם מהגשר ולנו הציבור אסור לוותר.הנחיתי את הלשכה המשפטית לבדוק עתירה לבג"ץ בנושא. כמו בהחלטה על סגירת המרכולים בשבת זהו חלק מנסיון לשנות את צביון המדינה והעיר".

גשר יהודית בתל אביב ()
הדמיית גשר יהודית בתל אביב

ישראל כץ ישיבת ממשלה (צילום: מארק ישראל סלם)
השר ישראל כץ (צילום: מארק ישראל סלם)

גשר ביצרון תל אביב (הדמיה: משרד חן אדריכלים)
(הדמיה: משרד חן אדריכלים)

גשר ביצרון תל אביב (הדמיה: משרד חן אדריכלים)
(הדמיה: משרד חן אדריכלים)

גשר יהודית בתל אביב ()
 

לדברי כץ, "דרך הביצוע שנבחרה להקמת הגשר נראית כבעייתית ועלולה לפגוע פגיעה קשה ולא מידתית בכלל הציבור במהלך סופי השבוע". עוד אמר כי "ההודעה של עיריית תל אביב-יפו שפורסמה אתמול באמצעות חברת 'נתיבי איילון' על הקמת גשר יהודית וסגירת ציר נתיבי איילון לתנועה במהלך שישה סופי שבוע, לצורך ביצוע העבודות, היא הודעה מקוממת ומיותרת".

 

בעקבות זאת, הורה כאמור השר לחברת נתיבי איילון להקפיא לאלתר את ביצוע כל העבודות המתוכננות להקמת הגשר ולהגיש תוכנית חלופית. יצוין כי זמני העבודה נבחרו בתיאום עם כלל הרשויות במטרה להפריע לכמה שפחות נהגים על הכביש.

 

‏השר חיים כץ, שמשרדו אישר כאמור את העבודות בשבתות, אמר בריאיון לרדיו 103: "אני שומע לראשונה שישראל כץ מבטל את העבודות בשבת על הגשר באיילון, זכותו, זה פרויקט של משרד התחבורה. אם הוא יכול לסדר את העבודות באמצע השבוע ללא פקקים, אז בבקשה".

 

"לא ייתכן שהשבת הקדושה תהפוך למרמס"

אמש פנה ח"כ ינון אזולאי מש"ס לראש הממשלה, בנימין נתניהו, במכתב וביקש למנוע את העבודות. "בימים אלה מצויים אנו בעיצומו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, ונראה כי אין עיתוי מזעזע יותר המעורר שאט נפש, מלהקים גשר בשם יהודית במהלך השבתות של חודש הרחמים והסליחות והימים הנוראים, יתרה מכך, השבת הקדושה היא אחת מהאותות המסמלים את העם היהודי: 'אך את שבתותיי תשמרו כי אות היא ביני וביניכם'. לא ייתכן כי השבת הקדושה תהפוך למרמס בראש חוצות דווקא במדינת העם היהודי".

 

הוא סיכם את מכתבו: "אבקש להפנות לסעיף 43 בהסכם הקואליציוני שנחתם ביום 4 במאי 2015, הקובע כי 'יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל'". 

עיתון יתד נאמן ()
כותרות העיתונים החרדים זעקו על "חילול שבת"

עיתון המודיע ()
 

 

הבוקר הביע ח"כ אזולאי שביעות רצון מההחלטה לבטל את העבודות: "אני מחזק את ידיו של שר התחבורה ישראל כץ שהתגלה הפעם כמבוגר האחראי ומברך אותו על החלטתו להקפיא את עבודות הגשר בשבת. מדובר בהחלטה נכונה המתחשבת בציבור הדתי והמסורתי במדינה וכן בציבור העובדים, שיוכלו לקבל את יום המנוחה".

 

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בירך את שר התחבורה, "שגילה אחריות ציבורית ומנע פגיעה מיותרת בסטטוס קוו ובמסורת ישראל. לאורך כל הדורות שמירת שבת היא ערך עליון כיום המנוחה הלאומי. ביטול העבודות בשבת בגשר יהודית הוא צעד ערכי מבורך שמבטא שיקול דעת נכון, על פני התגרות ופגיעה כלפי האוכלוסיה הדתית והמסורתית, שהן רוב הציבור בישראל”.

 

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה הסביר כי "כפי שיודעים לבצע סגירות צירים בימי חול לשם מרתונים, כגון מרוצי אופנים ואירועים כאלה ואחרים, כך יש לפעול גם בבניית תשתיות הנדסיות מורכבות כעין אלו. לכל דבר ניתן למצוא כיום פתרונות, בין בלוחות הזמנים ובין בתכנון נכון. השבת אינה הפתרון לכך". הבוקר, אחרי החלטתו של השר כץ לבטל את העבודות בשבת, אמר מקלב: "הוכח שעם רצון טוב אפשר למצוא פתרונות ואנחנו מברכים על כך".

 

"אין חדש בממשלת הכניעה"

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כי "‏לנתניהו לא אכפת שנתייבש בפקקים. רק מי שלא אכפת לו מהציבור - יכול להיכנע כל כך מהר. לא אכפת לו שתתייבשו בפקקים. התרגלנו להתייבש בהמתנה אינסופית בחדרי מיון, בתורים הארוכים ללשכות של משרד הפנים, בתור של חודשים לטסט. ניתוק הוא המחיר של 10 שנים בתפקיד". יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, אמרה כי "אין חדש בממשלת הכניעה. לא על השבת נתניהו שומר, אלא על עצמו. בבחירה בין הציבור להישרדות פוליטית - נתניהו בוחר בהישרדות אישית על חשבון כלל הציבור. מול קואליצית הקיצונים צריך להעמיד קואליצית חירום".

 

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג: "במדינה דמוקרטית-ליברלית ב-2018 עבודות תשתית צריכות להתנהל בהתאם לצרכים ובאופן שהכי פחות פוגע באזרחים, ולא לפי גחמות חשוכות של פוליטיקאים שמשרתים רבנים ולא את הציבור. הכניעה הבלתי נסבלת של כץ לחרדים מוכיחה כמה הממשלה הזאת מרחיקה את ישראל מהדמוקרטיה הליברלית". מרצ הודיעה כי תפעל לכינוס דיון פגרה מיוחד בעקבות החלטת השר כץ ופנתה לסיעות האופוזיציה בדרישה לקיים דיון שכזה.

אבי גבאי בישיבת הסיעה (צילום: עמית שאבי)
"‏לנתניהו לא אכפת שנתייבש בפקקים". אבי גבאי(צילום: עמית שאבי)
 

 

תמר זנדברג ישיבת סיעה (צילום: עמית שאבי)
יו"ר מרצ, תמר זנדברג. "גחמות חשוכות של פוליטיקאים" (צילום: עמית שאבי)

ישיבת סיעה יש עתיד יאיר לפיד כנסת על התנהלות קבינט (צילום: עמית שאבי)
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "נעמוד שוב בפקקים מטורפים"(צילום: עמית שאבי)

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "החרדים, השליטים האמיתיים של הממשלה הזו, הורו לנתניהו להקפיא את העבודות בנתיבי איילון. אז נתניהו כמובן ציית והקפיא, ואנחנו נעמוד שוב בפקקים מטורפים. הממשלה היחידה שלא נכנעה לכל גחמה שלהם הייתה זו שאנחנו הקמנו. הממשלה היחידה שלא תיכנע להם בעתיד, היא זו שאנחנו נקים".

 

התוכנית אושרה במשרד הרווחה

העבודות בנתיבי איילון היו אמורות להתבצע בשישה סופי השבוע בחודשים הקרובים, כשהראשון שבהם תוכנן לשבוע הבא. בכל פעם אמור היה להיחסם רק כיוון אחד של נתיבי איילון (צפון או דרום) למשך 24 שעות - מיום שישי בשעה 18:00 עד לשבת ב-18:00. העבודות תואמו ואושרו על-ידי עם משטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה.

 

פרויקט הקמת הגשר הוא מבצע לוגיסטי מורכב והיה אמור להגיע לשיאו בהנפת שש קורות פלדה מאסיביות באורך של 55 מטרים כל אחת, שמשקלן הכולל יותר מאלף טונות. המבצע המורכב הנדסית ובטיחותית מתבצע בעורק התחבורה המרכזי והעמוס בישראל. אורכו של הגשר 110 מטרים, רוחבו כ-11 מטרים וגובה השיא כ-18 מטרים. הגשר יכלול, בין היתר, קורת פלדה שתישען על קשת מרכזית עילית וקורות רוחביות, ללא עמודים. הגשר יהיה מחולק למסלול אופניים ושביל הולכי רגל עם ריצוף עץ. בין השניים יפריד אזור ישיבה עם ריהוט רחוב ומתקני חנייה לאופניים. חלקו העליון של הגשר יהיה מקורה.

  

אתמול נמסר כי הרכבת הגשר תתבצע על ידי הנפה של כל קורה על ידי מנופים הידראוליים ייעודיים. הנפת כל קורה מתוכננת להימשך כ-24 שעות, כאשר שש שעות מתוכן יידרשו לפריסת המנופים, ועבודת ההנפה עצמה והריתוכים בין האלמנטים יימשכו כ-15 שעות. על מנת להבטיח את בטיחות העובדים, מוקדש זמן משמעותי לפריסת המנופים, כך שהעבודות ייעשו בבטיחות מירבית לעובדי הפרויקט ולנהגים. 

 

ההחלטה לקיים את העבודות בסופי שבוע התקבלה משום שמדובר בעורק התחבורה הראשי והעמוס ביותר של מדינת ישראל, שבו עוברים בכל יום חול כ-750 אלף כלי רכב, כמו גם עשרות רכבות. את הפרויקט יזמו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו באמצעות חברת נתיבי איילון. הגשר יחבר את מזרח העיר למערבה, יעודד תחבורה ירוקה ובטוחה ברגל ובאופניים, וייאפשר לתושבי גבעתיים ורמת גן להגיע ללא רכב למרכז תל אביב. בעיריית תל אביב ובנתיבי איילון מקווים שהגשר יסייע להפחתת מספר כלי הרכב בתוך גוש דן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה: משרד חן אדריכלים
הדמיית גשר יהודית
הדמיה: משרד חן אדריכלים
מומלצים