שתף קטע נבחר

מצלמות המהירות: המשטרה לא שכנעה את הפרקליטות

משטרת ישראל הודיעה אמנם כי מצלמות המהירות יחזרו בקרוב לפעילות מלאה, אך פרקליטות המדינה מיהרה להודיע: אין כל החלטה בנושא, ביקשנו הבהרות מהמשטרה. בינתיים: ירידה של 45% בהרוגים מאז השבתת המצלמות

אחרי שהמשטרה הכריזה כי בדיקה שערך הטכניון למצלמות המהירות הנייחות גילתה כי אמינותן "גבוהה מאוד", הודיעה פרקליטות המדינה כי טרם הכריעה בשאלת אמינותן, וכי ביקשה מהמשטרה הבהרות בנושא. הודעת הפרקליטות גם מסבירה מדוע למרות טענות המשטרה להצלחת המערכת בבדיקות הטכניון, היא עדיין לא מחזירה אותן לפעילות, וכי היא דוחה שוב את המועד האחרון לתשלום עשרות אלפי דו"חות מהירות בחודש וחצי, ל-15 באוקטובר.

 

האם מצלמות המהירות חוזרות? 

 

"מצלמות המהירות? אינטרס כלכלי מובהק, חוזה של מיליונים"

המשטרה השעתה חלוקת דו"חות ממצלמות מהירות מחשש שאינן אמינות

חשיפה: ניסוי האמינות החשאי שסיבך את המשטרה

 

תזכורת: בתחילת יוני הורה למשטרה המשנה לפרקליט המדינה, מומי למברגר, להקפיא את השימוש במצלמות המהירות הנייחות. זאת לאחר שבמשפט שמתקיים בעכו, ובו נבחנה בשנים האחרונות שאלת חוקיות אישור המצלמות ואמינותן, התברר בין היתר כי אין למשטרה ולמכון התקנים שפועל עבורה שום אישור לכך שהמצלמות נבחנו - לפני שהמכון קבע שהן עומדות בתקן.

 

בעקבות הדיון זומן לחקירה בחשד לעדות שקר מ"מ מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית, שהעיד כי נכח בניסוי שכזה בהולנד. שני ביקורים במכון ההולנדי בהם השתתפו בין היתר נציגי המשטרה, לא העלו מסמכים המאשרים ניסוי שכזה. בשבוע הבא צפוי שופט השלום הבכיר יעקב בכר לפרסם את החלטתו בתיק, אותו מנהל בשם 20 נהגים עורך הדין תומר גונן.

 

בעקבות הקפאת השימוש במצלמות, ש-100 מהן מוצבות ברחבי הארץ והפיקו מאז נכנסו לשירות ב-2013 כמה מאות אלפי דו"חות מהירות, דחתה המשטרה את תשלום דו"חות המהירות שטרם שולמו ל-2 בספטמבר. זאת כדי למנוע גל בקשות נהגים להישפט, לאור המצב החוקי הבעייתי שאליו נקלעו המצלמות.

 

מאז ערכה המשטרה בעצמה ניסויים במערכת והזמינה בדיקות גם מהטכניון, בניסיון לשכנע את הפרקליטות באמינותן ולהיערך תדמיתית למקרה של זיכוי הנהגים במשפט בעכו. מאחר והפרקליטות טרם אישרה את הפעלת המצלמות מחדש, דחתה המשטרה בחודש וחצי נוספים את מועד התשלום. למרות הטענה כי הדו"ח מאשר את אמינות המצלמות, לא מפרסמת המשטרה את דו"ח הטכניון, את פרטי הבדיקות ואת הממצאים.

 

יצוין כי בינתיים נראה שהקפאת השימוש במצלמות המהירות בוודאי לא פגעה בבטיחות בדרכים, אלא אפילו להיפך. עד להקפאת השימוש במצלמות ב-10 ביוני, עמדה הירידה בהרוגים בתאונות דרכים השנה על שיעור של 22%, כך לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. תקופה בה מפיקות המצלמות דו"חות אך אלה לא נשלחים לבתי הנהגים, הואצה הירידה במספר ההרוגים לשיעור של 45%.

 

מאחר ואגף התנועה המשטרה כבר חשף כי מאז ההקפאה הוא הגביר ב-40% את השימוש באכיפת מהירות באמצעות מכמונות לייזר, המחייבות יציאת שוטרים וניידות לשטח, מעריכים גורמי המקצוע כי השימוש בניידות מגביר את ההרתעה אצל הנהגים מביצוע עבירות תנועה מסוכנות אחרות, וכך מביאים השוטרים להפחתה גדולה יותר של הקטל בדרכים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוהד צויגנברג
מצלמות המהירות - האם יחזרו?
אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים