שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ההיריון שלי - מריבועים בבטן ל-40 קילו נוספים
    מתזונה מוקפדת הן עברו לתפריט לא מאוזן, הכולל בין השאר פיצות, מלאווח ומתוקים. נשים מספרות על ההיריון, השינויים בגוף ותגובות הסביבה, ודיאטנית מסבירה למה המשפט "לאכול בשביל שניים" מיותר ושגוי

    לכולם ברור שנשים מעלות במשקל במהלך ההיריון אבל מה עובר על הריוניות שהעלו הרבה מאוד במשקל? איך הן מרגישות עם השינויים בגוף והדחף לאכול כל הזמן? 

     

    "התחלתי את ההיריון הראשון עם ריבועים בבטן במשקל 56 ק"ג, סיימתי במשקל של כמעט 100 ק"ג", מספרת עדי אבוטבול מראשון לציון. עכשיו אני בהיריון שני, שבוע 24 ואני לא עולה על המשקל, אבל גדלתי. בשגרה אני נהנית לאכול אבל עושה המון ספורט: כדורסל, ריצות, חדר כושר, ספינינג. נראיתי מעולה, הייתי חטובה מאוד. בהיריון הפסקתי לעשות ספורט משום שסבלתי מכאבי גב ורגלים".

     

    מה אכלת? היו חשקים מיוחדים?

    "הכול. אומנם לא הייתי מתחילה את הבוקר עם סושי, אבל לא היה בהכרח תפריט מאוזן: פיצות, מלאווח, המבורגר עם ירקות. הכול מהכול, נשנושים ופינוקים. אני זוכרת שהגעתי לבית חולים עם צירים וכאבים, ורגע לפני שנכנסתי לחדר לידה נעלמתי לבעלי ולצוות. ברחתי לקניון ממול ואכלתי שלוש סופגניות, אחר כך התפניתי ללדת. זה היה מצחיק".

     

    עדי אבוטבול (צילום: סטודיו
    "אוהבת את הגוף שלי בכל מצב"(צילום: סטודיו "התחלות")

    אבוטבול מדגישה שהיא שלמה עם כל מה שקורה. "אני צוחקת על זה שאני שמנמנה", היא אומרת. "טוב לי עם הגוף שלי, אני אוהבת את הגוף שלי ולא משנה כמה אני שוקלת, הגוף שלי נשי בכל משקל. אומנם אני הולכת לחנויות של מידות גדולות, כאלו שאני לא רגילה ללכת אליהן בדרך כלל, אבל זה בסדר. גם בהיריון הנוכחי אני יודעת שעליתי הרבה ואני רק באמצע הדרך. אחרי זה אחליט מה טוב לי עם המשקל. יש אנשים שמרגישים רע עם זה, לא אני. אני אוהבת את הגוף שלי".

     

    קראו עוד:

    - 10 שנים מנסים להיות הורים ולא מצליחים

    - חופשת לידה: כשהפכתי מסינדרלה ללכלוכית

    - נשים מניקות ומצטלמות בכל העולם

     

    איך את מרגישה עם השינויים והאם היו תגובות מהסביבה?

    "בעלי אוהב אותי בכל מצב. הוא גם יודע שאני אחזור לעצמי אחרי הלידה. הסביבה אפילו דרבנה אותי לאכול אבל היה להם מוזר לראות אותי מלאה אחרי שילדתי, משום שהם רגילים לראות אותי רזה. אני לא דאגתי ואחרי ההיריון הראשון ירדתי בחזרה, חזרתי להתאמן, אפילו רצתי עשרה ק"מ במרתון תל אביב.

     

    "עם זאת, יש קשיים - הבטן גדולה, קשה לקום מהמיטה, מתגלגלים בעיקר, הגב כואב, קשה לעמוד, ללכת, להתכופף. ברור לי שזה לא בריא לעלות כל כך הרבה, אבל אני נמצאת במעקב רפואי צמוד וקבוע כדי לדאוג לעצמי. המסר הוא שאישה יפה בכל מצב גם אם עלתה חמישה ק"ג וגם אם העלתה 60 ק"ג, מה שחשוב זה התוצאה הסופית - תינוק בריא.

     

    "הבת שלי בת השלוש מסתכלת עליי בהיריון הנוכחי ורואה את השינויים. היא אומרת שיש לי בטן גדולה ואני מסבירה לה שיש כל מיני סוגים וכל אישה יפה. היא רואה אותי כרזה וכשמנה, ואני מעבירה לה מסר חשוב - כל אישה יפה בכל גודל, זו תפיסת החיים שלי. אם אני לא אוהב את הגוף שלי מי יאהב? אני מלמדת אותה לאהוב את עצמה ואת הגוף שלה".

     

    היריון על פי המאיירת Line Severinsen:

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    פיצות, פסטות ומתוקים

    "כל החיים הייתי רקדנית והקפדתי על תזונה וספורט", מספרת זהבית עמר אבוחצירה מפתח תקווה, אמא לשני ילדים (9 ו-4.5). "עברתי שני הריונות, ובממוצע עליתי כ-27 ק"ג בכל היריון. אני משחררת רסן, אבל מתאמנת. אם לא הייתי מתאמנת, הייתי עולה יותר. "בשוטף אני מאוד שומרת. מקפידה על אורח חיים בריא, אוכלת על פי תזונת פליאו, מקפידה על ספורט, עושה אימון זוגי פילאטיס עם בעלי ומתאמנת המון. בהיריון לעומת זאת, אני משחררת, פשוט אוכלת המון".

     

    מה עבר על הגוף שלך?

    "תמיד היו לי עניינים עם דימוי גוף כי הייתי רקדנית, ולכן הקפדתי מאוד. בהיריון הראשון התחלתי לשחרר, אכלתי המון אבל לא נלחצתי, ידעתי שאחזור לעצמי. כשהתינוקת יצאה, נשארתי עם הבטן, פתאום קלטתי כמה עליתי, זה היה הלם.

     

    "לא הייתה לי שליטה בהיריון. בחודש חמישי נראיתי כמו חודש תשיעי. במעקב בטיפת חלב האחיות העירו שזו עלייה משמעותית ובכל זאת נהנתי מהאוכל: פחמימות, מתוקים, פסטות עם שמנת, מאפים - זה הכי נגיש ונוח. פיצות, צ'יפסים, מתוקים. אכלתי הכול, הייתי חופשיה לאכול כל מה שאני רוצה.

     

    "הקאתי בהיריון וזה רק גרם לי לאכול יותר, הקל על הבחילות. בנוסף, כל הזמן טפטפו לי שאני אוכלת בשביל שניים, אפשרתי לעצמי להשתחרר. העובדה שהתאמנתי בהיריון, בצורה נכונה, עזרה לעלות פחות במשקל. בהיריון השני הרשתי לעצמי לעלות גם, אולי בגלל שבהיריון הראשון חזרתי לעצמי וגם כי התחושות היו זהות, לשחרר וליהנות מהאוכל".

     

    "הרשתי לעצמי לשחרר וליהנות מהאוכל" (צילום: אלבום פרטי)
    "הרשתי לעצמי לשחרר וליהנות מהאוכל"(צילום: אלבום פרטי)

    עמר אבוחצירה מספרת שבעלה מפרגן לה תמיד: "גם היום כשאני מרגישה קצת מלאה, הוא לא מבין מה הבעיה. המשפחה שלי מאוד אהבה לראות אותי מלאה יותר ובעבודה גרמו לי להאמין שאני אחזור לעצמי אחרי הלידה. זה גרם לי להשתחרר יותר כי כולם העלו לי את הביטחון, פרגנו מאוד שאני נראית טוב בהיריון וכמובן האמינו שאחזור לעצמי מהר. בריאותית אגב, הכול היה תקין. מעקב היריון תקין, לידות טבעיות. העירו קצת על העלייה במשקל, אבל לא הייתי בסיכון".

     

    אחרי שתי לידות, מה המסקנה שלך?

    "לדעתי בכל מעקב היריון חובה שיהיה ליווי של דיאטנית, גם לנשים רזות שיכולות ללכת לאיבוד. דיאטנית מוסמכת שתלמד לאכול מאוזן ולשמור שלא תהיה סוכרת היריון".

     

    לא אוכלים בשביל שניים

    "היריון לא אמור לגרום להשמנה", אומרת טובה קראוזה, דיאטנית לנשים בהיריון ולאחר לידה. "השומן מהווה 27% מהמשקל שאישה עולה בהיריון. השאר, 73% הם נוזלים, נפח הדם שגדל, מי שפיר, עובר ועוד. "אישה יכולה להתחיל את הדרך במשקל תקין אבל אם היא עולה במשקל ועד ההיריון הבא לא חוזרת למשקל שלה, יכולה להתחיל היריון שני בעודף משקל ואז עולה עוד פעם הרבה ועלולה לסיים את הלידות כשהיא בעודף משקל גבוה או בהשמנה".

     

    קראוזה מסבירה כי עלייה מרובה במשקל, מעל ההמלצות, מכבידה על הגוף, פוגעת באיכות חיים, קשורה בסיכון מוגבר, סיבוכים, חשש לרעלת וסוכרת היריון ולעיתים, אף להשמנה של הילד בעתיד.

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    מה ההמלצות?

    "ההמלצות לעלייה נקבעו לפי דרגת משקל: ככל שהאישה מתחילתה בדרגת משקל גבוהה יותר, כך מומלץ לה לעלות פחות. אם אישה תפעל לפי ההמלצות, התוצאות יהיו אופטימליות והמשמעות היא - אמא בריאה, תינוק בריא.

     

    "בהיריון יש לאכול כ-300 קלוריות יותר מהרגיל, וגם זה החל רק מהשלישי השני. יכול להיות שיש תיאבון מוגבר בהיריון, השאלה לאן מתעלים אותו, מה אוכלים כשיש תאבון מוגבר".

     

    איך מתמודדים עם רעב תמידי?

    "לשים לב שיש מספיק ירקות בתפריט, פירות ושומנים טובים כמו אגוזים ושקדים, ולאכול מסודר. אם אוכלים כל שלוש שעות מונעים קפיצות ברמות הסוכר שמשפיעות על רעב ושובע. ההמלצות הן לשלב בתפריט פחמימה, חלבון, ירקות, קטניות, דגנים, דברים מהחי במידה, מוצרי חלב, ביצים, דגים, שמן זית, טחינה ואבוקדו. אם מתחשק מתוק, אז דברים איכותיים כמו עוגייה ביתית או שוקולד מריר באיכות גבוהה.

     

    "אם מישהי מרגישה רעב בלתי נשלט, דיאטנית יכולה להציע פתרונות מיידים ללוגיסטיקה, התארגנות, סדר יום ומה קונים הבייתה. בשתייה מתוקה למשל יש המון קלוריות והיא לא משביעה, לכן מומלץ להימנע. פנייה לדיאטנית מומלץ שתעשה בשלב מוקדם של ההיריון, כדי להקנות הרגלים נכונים מההתחלה".

     

    עוד ממליצה קראוזה להתעלם מהסביבה ולהקשיב לגוף: "הסביבה נותנת לגיטימציה להשמנה, לכן צריך לקחת בערבון מוגבל את ההערות. לא אוכלים בשביל שניים. ההיריון מכריח לעצור, להקשיב לאיתותים של הגוף, להתרגל ולהענות להם. לשים לב מתי את שבעה ומתי רעבה. אפשר ליצור חוויה מתקנת ולהגיע לסוף ההיריון בצורה הכי טובה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלבום פרטי
    "כולם העלו לי את הביטחון, פרגנו מאוד"
    צילום: אלבום פרטי
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים