שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ארה"ב: התפטר גדול חוקרי סרטן השד - בעקבות קשר אסור עם חברות תרופות
    ד"ר חוסה בסלגה, החוקר הראשי של המרכז הרפואי הגדול בעולם לחקר הסרטן "סלואן קטרינג" בניו יורק, נאלץ להתפטר לאחר שתחקיר של ה"ניו יורק טיימס" חשף כי קיבל מיליוני דולרים מחברות התרופות אודותיהן כתב במחקריו, והסתיר זאת מהקוראים

    חשד לאחת מפרשיות השחיתות הגדולות בעולם הרפואה: החוקר הראשי של מרכז הסרטן היוקרתי "סלואן קטרינג" בניו יורק, ד"ר חוסה בסלגה, נאלץ להתפטר, בעקבות תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" וארגון "פרו פובליקה". זאת לאחר שבסוף השבוע שעבר נחשף כי הוא קיבל מיליוני דולרים מחברות תרופות בעבור עשרות מאמרים שפרסם.

     

    הגילוי זעזע את בכירי המרכז הרפואי הנחשב לגדול בעולם לטיפול וחקר הסרטן. מאז פרסום הכתבה נערכו בהנהלה פגישות דחופות רבות של הנהלת בית החולים ומועצת המנהלים. אתמול (ו') הודיע ד"ר בסלגה על התפטרותו במכתב שהגיש להנהלת בית החולים, בו הוא כתב כי הוא חושש שפרסום התחקיר "יסיח את דעתו מהטיפול הקליני", וכי הוא "גאה מאוד לעבוד בבית החולים סלואן קטרינג".

     

    חוסה בסלגה (צילום: Thos Robinson/Getty)
    ד"ר חוסה בסלגה. לא דיווח על קשריו עם חברות התרופות. צילום: Thos Robinson/Getty

     

    ד"ר בסלגה ציין עוד במכתבו: "אני מקווה שהמצב יגביר את השקיפות בתחום שלנו", והוסיף כי הוא מקווה שהקהילה הרפואית תפעל יחד כדי לפתח מערכת סטנדרטית לדיווח על קשרים בין חוקרים לחברות תרופות.

     

    180 מאמרים שלא דווח על קשרים עם חברות תרופות בעת כתיבתם

    יש לציין כי מזה שנים רבות מחוייבים כל החוקרים לפרסם בתחתית כל מאמר גילוי נאות אודות קשרים של מי מכותבי המאמר עם חברות כלשהן הקשורות למאמר, לשיטות העבודה או לממצאים. ההתפטרות תצא לפועל בתוך שבועיים.

     

    ד"ר בסלגה, דמות בולטת בעולם מחקרי הסרטן, השמיט את קשריו הפיננסיים עם חברות כמו יצרנית התרופות השוויצרית רוש, וכמה חברות סטארט אפ וביוטכנולוגיה קטנות, בזמן שפרסם מחקרים רפואיים בכתבי עת יוקרתיים כמו ה"ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" וה"לאנסט". הוא גם לא גילה את זיקתו לחברות במאמרים שפרסם בכתב העת Cancer Today, שעבורו הוא משמש כאחד משני העורכים הראשיים.

     

    ניו יורק טיימס ()
    ניו יורק טיימס. חשיפת הקשרים עם חברות תרופות

      

    התחקיר חשף כי ד"ר בסלגה לא דיווח על כל קשריו ב-60 אחוזים של כמעט 180 מאמרים שפרסם מאז שנת 2013. נתון זה צמח ל-87% מהמאמרים שפרסם שכתב במשותף עם מחברים נוספים עד השנה שעברה.

     

    בהצהרה מאוחרת יותר, אמר ד"ר בסלגה כי בכוונתו לתקן את ניגודי העניינים שלו ב-17 מאמרים בכתבי העת, אך טען כי בעשרות מחקרים אחרים, לא נדרש גילוי נאות כי לנושאי הכתבות אין כל משמעות כספית. הוא גם אמר כי כשליו לא נעשו במתכוון, ואינם צריכים לשקף את הערך הכולל של המחקר אותו ניהל.

     

    בהצהרתו הוסיף ד"ר בסלגה כי הוא לוקח על עצמו את מלוא האחריות וכי כבר הגיש עדכונים לכתבי עת רפואיים "וימשיך לעשות זאת עד להשלמתם".

     

    בכנס שנערך בשנה שעברה, פרסם ד"ר בסלגה חוות דעת חיובית על תוצאות שני ניסויים קליניים אותם מימנה חברת התרופות רוש, בעוד שעמיתיו כינו את תוצאות המחקרים "מאכזבים".

     

    ד"ר בסלגה גם הפעם לא ציין את קשריו עם חברת רוש. מאז שנת 2014, טוען התחקיר, קיבל ד"ר בסלגה מעל 3 מיליון דולר מחברת רוש שכר ייעוץ שהעניק לה. בסלגה לא חלק עם קוראיו גם את שאר קשריו עם לפחות 12 חברות תרופות. הוא עצמו טען כי הדבר "לא היה במכוון". 

     

    דובר כתב העת הרפואי הניו אינגלנד ג'ורנל, ג'פרי זייס, אמר בתגובה ביום ה' עם פרסום התחקיר: כי ד"ר בסלגה אכן הגיש בקשה לשינוי בכתבותיו, וכי כתב העת בוחן את הממצאים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים