שתף קטע נבחר

אודי Q8 (מבחן ראשון) - העיקר הרושם

רכב הפנאי המסוגנן של אודי מרחיב את תת הקטגוריה "רכבי פנאי במרכב קופה לבעלי ממון" שנוסדה לפני כעשור. האם הוא באמת מצדיק תג-מחיר גבוה מה-Q7 עליו הוא מבוסס?

 


אודי עשתה לעצמה נוהג להצטרף לכמעט כל קטגוריה יוקרתית באיחור. כך במקרה של ה-A7 שהושקה מספר שנים לאחר מרצדס CLS, כך דגמי Q (שלוש, חמש ושבע) שהושקו הרבה אחרי ה-X'ים (אחד, שלוש וחמש בהתאמה) של ב.מ.וו. וכך גם ה-Q8, מעין גרסה דינמית-מעוצבת ל-Q7, כתשובה ליריב הגדול ומייסד הסגנון יוצא הדופן ממינכן, ב.מ.וו X6. במקרים מסוימים לא הצליחה אודי לסגור את הפער מאלו שהקדימו אותה, במקרים אחרים מדובר היה בבול-פגיעה מיד עם ההשקה. לאיזו קבוצה שייך ה-Q8?

 

מחיר רכב מבחן (בסיס): 725 אלף שקל (626 אלף שקל)

מתחרים: ב.מ.וו X6, מרצדס GLE קופה

אודי Q8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

טוב: עיצוב, תא נוסעים

בסדר: ביצועים, נוחות נסיעה

טעון שיפור: לא מספיק דינמי ומהנה לנהיגה

ציון:

 

איך נראה

ה-Q8 נראה מצוין, שרירי ומסובב ראשים, עם חרטום מודגש הכולל גם יחידות תאורה צרות, ופגוש קדמי עם כונסים ענקיים. הצללית אמנם פחות קיצונית מהמתחרה הישיר אבל אודי לפחות - בשונה ממרצדס GLE קופה - לא העתיקה באופן בוטה את מראה מייסד הקטגוריה. יחידות תאורה מאחור נמתחות לכל רוחב דלת תא המטען ובהתאם לנוהג (הנפשע) הנוכחי, יש גם צמד גימור-מפלט מדומה ומיותר לחלוטין.

אודי Q8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תא הנוסעים מרשים למדי, איכותי גם ביחס למתחרים היוקרתיים, ומאמץ כמובן את הקו העדכני של היצרנית עם לוח מחוונים דיגיטאלי ("12.3) וצמד מסכי מגע מרכזיים - עליון ("10.1) האחראי למערכת בידור-ניווט ותחתון ("8.6) השולט על מיזוג-נוחות. נוחות התפעול סבירה, אך יש בו תפריטים מסורבלים שלא לצורך כמו למשל כיוון תמיכת המושבים המתבצע באופן מפתיע רק מהמסך. המושבים נוחים ותומכים כראוי, אך לגלגל ההגה (הגדול מעטו לטעמנו) זווית אופקית מדי.

אודי Q8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ה-Q8 מבוסס על פלטפורמת MLB-evo המודולארית של קונצרן פולקסווגן, המשותפת לאודי Q7. בהתאם, בסיס הגלגלים זהה לרכב הפנאי הגדול של היצרנית (299.5 ס"מ), אך המרכב קצר ב-6.5 ס"מ (498.5 ס"מ, ומוותר בכך על שורת מושבים שלישית), נמוך ב-3.5 ס"מ (170.5 ס"מ) ורחב ב-2.5 ס"מ (199.5 ס"מ). אלו ממדים גדולים ממתחריו הישירים ובכך הוא מציע מרחב מחיה טוב מאוד לנוסעים מאחור, כולל מרווח ראש שכאן לפחות אינו מוקרב על מזבח העיצוב. לתא המטען נפח של 605 ליטר, 285 ליטר פחות מה-Q7.

אודי Q8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

רשימת האבזור כוללת בגרסת הבסיס (626 אלף שקל) ריפודי עור, הגה ומושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם חימום, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, סגירת דלתות בוואקום, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "20 קלים. רכב המבחן (גרסת פרימיום, 725 אלף שקל) הוסיף מערכת שמע של B&O, יחידות תאורת מטריקס-לד, קירור למושבים הקדמיים, חישוקי "21 ומיתלי אוויר. אבזור הבטיחות כולל בשתי הגרסאות בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה אקטיבית על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על שטחים מתים ותאורה דינמית.

ציון בטיחות קיה סטינגר ()

איך נוסע

בינתיים משווק ה-Q8 רק עם מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3.0 ליטר המוכר של היצרנית, עם מערכת 48V המאפשרת דימום מנוע בעומס נמוך והקדמת פעולת מערכת עצור-סע. הוא מפיק 286 כ"ס ומשודך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה.

 

אלו מאפשרים ביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות (0.7 שניות פחות מ-GLE 350d קופה, 0.4 שניות פחות מ-X6 30d). אלא שאופי הפעולה אינו חלק. בעיקר מכיוון ששיא המומנט (61.2 קג"מ) מגיע בסל"ד גבוה יחסית למנועי דיזל ומייצר על כן פרצי כוח לא תמיד מתוכננים. תיבת ההילוכים מהססת לעיתים כשהיא נדרשת להוריד הילוך לטובת עקיפה מהירה למשל. צריכת הדלק הייתה סבירה - 10.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

אודי Q8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ה-Q8 הנבחן צויד גם צמיגים רחבים ונמוכי חתך (285-40) על חישוקי ענק ("22). זו תוספת בשווי 34 אלף שקל ופעם נוספת חשוב להדגיש - היא משדרגת את העיצוב, אבל פוגעת משמעותית בנוחות הנסיעה, בעיקר בספיגת שיבושים קטנים. שיבושים גדולים יותר נספגים היטב על-ידי מיתלי האוויר. חשוב גם להזכיר כי הצמיגים הרחבים מייצרים רעשי דרך על מרבית סוגי האספלט, ובמפתיע ניכרים גם רעשי רוח, כנראה בגלל בחירה בדלת נטולת מסגרת לשמשה.

מיתלי האוויר מאפשרים להגביה את המרכב ולהגדיל בכך את מרווח הגחון (25.4 ס"מ), ויש שני מצבי "נהיגת שטח" המתאימים את המערכות השונות (תגובת מצערת, תיבת הילוכים ובקרת משיכה) לתנאי אחיזה נמוכים. בכך ניתן להתמודד עם גיחת שבילים קלה. אלא שכאשר המיתלים במצב הגבוה ביותר הופכת הנסיעה לנוקשה באופן כמעט בלתי נסבל.

אודי Q8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בפלטפורמת ה-Q8 עושות שימוש גם פורשה ולמבורגיני, עדות לפוטנציאל הדינמי שלה. איך ב-Q8? זוויות הגלגול צנועות יחסית, מערכת ההנעה מורידה את הכוח ביעילות והצמיגים הרחבים מעניקים אחיזה גבוהה, אבל לא הרבה מעבר לכך. ההגה מנתק את הנהג מהמתרחש (כולל במצב נהיגה דינמי המוסיף לו משקל מלאכותי מיותר) וההתנהגות בטוחה וצפויה במגבלות, אבל נעדרת כל חדות ודיוק, עם תחושה מגושמת שלא לצורך. אופציית היגוי לגלגלים האחוריים (בתוספת 20 אלף שקלים) הייתה עשויה לשפר את המצב.


אודי Q8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

סיכום

לאודי Q8 יש את כל מה שדרוש כדי לשכנע לקוחות באולם התצוגה. או בפשטות: עיצוב מרהיב, תא נוסעים מרשים ומרווח ורשימת אבזור ראויה. והוא גם חדש, ובקטגוריית השופוני הזו, מדובר בקלף שאין לזלזל בו. כך שמי שבאמת מחפש רק פוזה, ללא ספק יהנה מהבחור החדש בשכונה מזדקנת. אבל, מי שרוצה כיסוי לעיצוב הדינמי, ומצפה ליכולת ספורטיבית כלשהי, יתאכזב לגלות שאודי ויתרה על כך. עד כדי כך, שההבדל הדינמי בינו ל-Q7,הגמלוני למראה והשימושי בהרבה (וזול בקרוב ל-100 אלף שקלים), קטן מכפי שניתן היה לצפות. חבל.


אודי Q8 50 TDI

אודי Q8 50 TDI
מנוע V6, טורבו
נפח / סוג דלק 2,967 סמ"ק / דיזל
הספק מרבי 286 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מרבי 61.2 קג"מ ב-2,250 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / אוטומטית 8 הילוכים
אורך 498.6 ס"מ
רוחב 199.5 ס"מ
גובה 170.5 ס"מ
בסיס גלגלים 299.5 ס"מ
משקל 2,220 ק"ג
נפח תא מטען 605 ליטר
100-0 קמ"ש 6.3 שניות
מהירות מרבית 245 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 14.7 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 178 גרם לק"מ
מחיר רכב מבחן (בסיס) 725 אלף שקל (626 אלף שקל)
כריות אוויר 6 כריות אוויר
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים