שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לא רק פורטנייט: המרד של מפתחי האפליקציות
    מפתחת הלהיט "פורטנייט" מפיצה אותו עצמאית כדי לא לשלם 30% מההכנסות לגוגל והיא לא לבד. גם נטפליקס ואחרות מנסות לעקוף את חנויות האפליקציות של אפל וגוגל כדי לחסוך את ה"מס" הגבוה. עכשיו מחכים לתגובת הענקיות

    125 מיליון איש משחקים בלהיט "פורטנייט" ברחבי העולם, ובהם 800 אלף בישראל. הם משחקים במחשבים, בקונסולות משחק, באייפונים ובאייפדים, אבל מה עם מכשירים בעלי מערכת ההפעלה אנדרואיד הנפוצה? מי שניסה להוריד את "פורטנייט" למכשיר האנדרואיד שלו, ודאי נתקל בתופעה מוזרה: אם ייכנס לחנות האפליקציות "גוגל פליי" ויחפש Fortnite, הוא יקבל רשימה ארוכה של תוצאות, אך אף אחת מהן לא תהיה המשחק המבוקש.

     

     

    הודעה שמתנוססת בראש רשימת התוצאות מבשרת: "פורטנייט לא זמין בגוגל פליי". ואכן, האפשרויות היחידות להוריד את "פורטנייט" לאנדרואיד הן ישירות דרך האתר של Epic, מפתחת המשחק, או דרך חנות האפליקציות הפנימית של מכשירי סמסונג.

     

    הסיבה: מרד של Epic נגד גוגל. "פורטנייט" הכניס למעלה ממיליארד דולר, לפי ההערכות, מאז השקתו לפני שנה, מרכישות של תוספות ומשיפורים שמבצעים השחקנים בתוך המשחק. אם Epic הייתה משיקה אותו ב"גוגל פליי", היא הייתה נדרשת לשלם לגוגל 30% עמלה על הרכישות הללו. לכן היא החליטה לדלג על "גוגל פליי", להפיץ את המשחק עצמאית ולשמור לעצמה את מלוא ההכנסות. טים סוויני, מנכ"ל Epic, כינה בראיון ל"פורבס" את העמלה הזו "מס": "מס של 30% הוא עלות גבוהה בעולם שבו שאר ה־70% צריכים לכסות עלויות פיתוח, תפעול ותמיכה של המשחקים".

     

    פורטנייט (צילום מסך)
    להיט אמיתי: פורטנייט(צילום מסך)

     

    Epic לא לבד. יותר ויותר חברות מחליטות להרים את הראש מול אפל וגוגל בעניין "מס" האפליקציות. כרגע, רק השחקנים במשקל כבד מעזים להתמרד בגלוי. אבל כבר שנים שמתחת לפני הקרקע מבעבעת תחושת תסכול בקרב מפתחי אפליקציות בתשלום לאנדרואיד ולאייפון, בגלל העמלות הכבדות שגוזרות אפל וגוגל מההכנסות שלהם. המאבק רק בתחילתו, אך הוא יכול לאיים על שתי החברות, ולשנות לגמרי את הדרך שבה כלכלת האפליקציות עובדת.

     

    הכסף הגדול

    כיום, מפתח אפליקציות שמעלה אפליקציה בתשלום דרך החנות של גוגל או אפל, נדרש לשלם עמלה של 30% על כל רכישת אפליקציה או על רכישה מתוך המשחק, או 15% עמלה על רכישת מנויים מתמשכים, החל מהשנה השנייה למנוי. גוגל ואפל מסוגלות לגבות את העמלה רק כאשר הרכישות נעשות דרכן. אם התשלום לאפליקציה נעשה באתר חיצוני, אין להן דרך לגבות את העמלה.

     

    השיטה עובדת כבר קרוב לעשור. לפי Sensor Tower, במחצית השנה הראשונה של 2018 ההכנסות של אפליקציות ב"אפסטור" של אפל עמדו על 22.6 מיליארד דולר, ובגוגל פליי על 11.8 מיליארד דולר. זה הרבה כסף שהולך לכיס של מפתחים. גם חברות ענק וגם מפתחים עצמאיים.

     

    ילד משחק פורטנייט (צילום: אביגיל עוזי)
    אין כמעט ילד שלא מכיר: פורטנייט(צילום: אביגיל עוזי)

     

    גם מבחינת אפל וגוגל הסידור הזה מצוין. העמלות שהן גוזרות על סכומי העתק הללו מסדרות להן הכנסה נאה בלי מאמץ גדול, שרק הולכת וגדלה. אפל דיווחה ברבעון החולף, למשל, שההכנסות שלה מ"תוכנה ושירותים" (כולל "אפסטור") זינקו ב־28% ועמדו על 9.55 מיליארד דולר ברבעון. לפי הערכות, גוגל מכניסה בשנה שלמה כ־10 מיליארד דולר ממשחקים, אפליקציות, סרטים ומוזיקה שמופצים דרך גוגל פליי.

     

    אך לא כולם מרוצים. ה"מורדים" נגד "מס חנויות האפליקציות" טוענים שאפל וגוגל הן דואופול בתחום מערכות ההפעלה לסמארטפונים, כך שהן יכולות להרשות לעצמן להטיל עמלה כבדה מאוד. מדובר במסים גבוהים מדי, אומרים המתנגדים, שפוגעים במפתחים וביוצרים ומונעים חדשנות.

     

    המהלך של Epic היה האגרסיבי ביותר, אך הוא לא הראשון. לאחרונה חנות המשחקים המקוונת Steam של חברת Valve השיקה אפליקציית אייפון חדשה, אך היא נחסמה במהירות, ככל הנראה בגלל ש־Steam ניסתה להציע באפליקציה אפשרות רכישה חיצונית שניסתה לעקוף את זו של ה"אפסטור", ובכך לחמוק מתשלום העמלה. אגב, Steam עצמה גובה עמלות מחברות אחרות על מכירות משחקים דרכה.

     

    מסלול עוקף חנויות אפליקציות ()
    מסלול עוקף חנויות אפליקציות

     

    גם נטפליקס לא אוהבת לשלם את העמלות לאפל ולגוגל: לאחרונה דווח, כי חברת הסטרימינג החלה להפנות נרשמים מאפליקציית האייפון שלה לעמוד אינטרנט חיצוני, כדי לחמוק מתשלום העמלה. ממאי האחרון היא גם לא מאפשרת תשלום דרך גוגל פליי, אלא רק דרך האתר החיצוני שלה.

     

    הרבה יותר נוח

    גם בישראל מפתחי אפליקציות מתמודדים עם הבעיה של תשלומי העמלות הכבדים. "הרוב המוחלט של המשתמשים עושים מנוי דרך אפליקציית האייפון, ולא באופן ישיר מולנו, דבר שמחייב אותנו בתשלום העמלה לאפל", אומר בכיר באפליקציית תוכן ישראלית.

     

    "מבחינת המשתמש, מנוי דרך האפסטור נוח הרבה יותר, ברמה קיצונית: לחיצה אחת עם טביעת אצבע, כשפרטי האשראי כבר בפנים. שקלנו פעם לבנות מנגנון שיאפשר למשתמשים לבחור בין מנוי דרך אפל, או דרך חנות חיצונית שלנו, שהייתה מאפשרת לנו לחסוך את תשלום העמלה לאפל. אבל הגענו למסקנה שזה יסבך ויבריח את האנשים. ויתרנו על זה. בסופו של דבר, אתה הולך עם אפל. גם בגלל שכשחקן קטן, אתה חושש שהם ידפקו אותך אם תלך נגדם. וגם בגלל שבחישוב הסופי, תרוויח עם אפל יותר מאשר בלעדיה".

     

    אפליקציות ()
    השולטות בענף האפליקציות
     

     

    מפתחים אחרים מוצאים דרכים עקלקלות ולא פעם בעייתיות כדי לעקוף את העמלות שגובה אפל, כך לדברי גלעד בכר, מנכ"ל Moburst, סוכנות ישראלית לשיווק וקידום אפליקציות. חברה ישראלית, למשל, פיתחה אפליקציית אייפון המציעה משחק דמוי לוטו ומוכרת מנויים. כדי לעשות מנוי, משתמשי האפליקציה מופנים לדף חיצוני. אך אפל דחתה את האפליקציה 4 פעמים בגלל שהיא לא מאפשרת רכישות חיצוניות.

     

    לבסוף, נמצא פתרון יצירתי וערמומי למדי: המפתחים הסתירו את עמוד הרכישה החיצוני בעת תהליך האישור מול האפסטור, וכך האפליקציה אושרה לבסוף. הם אמנם עוברים על תנאי השימוש, אך מצליחים לקבל דמי מנוי בלי לשלם עמלה.

     

    משלימים עם הגזירה

    חברות גדולות וחזקות, בעלות מותג עצמאי ומוכר כמו "פורטנייט" או "נטפליקס", אולי יכולות לעשות שרירים מול אפל וגוגל. אך אצל השחקנים הקטנים, הסיפור אחר לגמרי, והם נאלצים להשלים עם הגזירה. "קשה להתמרד נגד האפסטור וגוגל פליי כי שם המשתמשים מרגישים בטוחים", אומר בכר. "להפיץ עצמאית אפליקציות זה תהליך קשה ויקר. עלויות שיווק של אפליקציה מחוץ לחנויות האפליקציות גדולות פי 10 ביחס לשיווק בתוך החנות".

     

    עם זאת, בכר גם מזכיר שחברות אחרות מנסות להציע אלטרנטיבה לגוגל ולאפל. סמסונג, למשל, היצרנית המובילה בעולם של סמארטפונים, כוללת בכל מכשיריה חנות אפליקציות בשם Galaxy Apps. רוב המשתמשים לא מכירים אותה אך כיום ניתן להוריד דרכה את "פורטנייט". בכר, שהחברה שלו עובדת עם סמסונג לקידום החנות האלטרנטיבית, אומר שסמסונג פתוחה לשותפים שיפיצו דרכה ומציעה להם הצעות מפתות וגם פתוחה למו"מ על גובה העמלות, בניגוד מובהק לאפל וגוגל. "אצלן אין עם מי לדבר", אומר בבר.

     

    אז אל תגבו כסף

    מנגד, יש מי שטוען שהתלונות של המפתחים ושל החברות מוגזמות. אחרי הכל, המפתחים מקבלים פלטפורמת הפצה עצומה וגישה מהירה לכיס של מאות מיליוני משתמשים בעולם. לא ראוי שישלמו על כך? סטיבן סינופסקי, לשעבר אחד מבכירי מיקרוסופט, תקף את החברות "המורדות" בציוץ בטוויטר, תהה אם הן היו מוכנות להציע את השירותים שלהן בחינם, וכתב בציניות: "מתלוננות שהעמלות מרגישות לכן כמו 'מס'? אז אולי לא תגבו כסף עבור המוצרים שלכן, כי זה מרגיש כמו מס למשתמשים". הוא הוסיף: "הפצה היא עלות של עשיית עסקים. חנויות אפליקציות הן ערוצי ההפצה המודרניים".

     

    אם "המרד" יצבור תאוצה, יסחוף שחקנים נוספים, וייאלץ את גוגל ואפל להתגמש עוד יותר, הן עלולות לספוג ולשלם מחיר כבד. לפי דוח של חברת הייעוץ "מקווירי" שצוטט בבלומברג, אם השתיים יורידו את העמלות בחנויות האפליקציות ל־5%־15%, הדבר יחתוך במצטבר כ־21% מהכנסות אפל ו־20% מהכנסות גוגל, עד שנת 2020. אפילו לחברות ענק כמותן, מדובר במכה לא קלה בכנף.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים