שתף קטע נבחר

התשוקה של פוגל, הבדידות של ילן-שטקליס: פגישה עם משוררים

אברהם סוצקבר התעקש להישאר בחיים דרך השירה, דוד פוגל כתב מיניות אלימה שהעברית לא הכירה ושלום שבזי הפך לדמות מיתית: חמישה סרטי תעודה חדשים של מיזם "העברים" יוקרנו בסינמטק תל אביב ובפסטיבל חיפה

זה עשר שנים שיוצר הקולנוע יאיר קדר מוביל את מיזם "העברים", במסגרתו הופקו עד כה 14 סרטי תעודה ביוגרפיים על כותבים שונים בשדה העברית, בהם יונה וולך, לאה גולדברג, י"ח ברנר, זאב ז'בוטינסקי ורחל בלובשטיין. ביצירות דוקו של במאים שונים, מגולל סיפור חייהן ומוצע פתח לקריאת יצירתן של דמויות ענקיות. חמישה סרטים שנוצרו לאחרונה במסגרת המיזם יוקרנו בקרוב בשתי מסגרות במעמד היוצרים – בסוף שבוע שיוקדש לסרטים בסינמטק תל אביב ובפסטיבל חיפה. זו הזדמנות מיוחדת לפגוש מחדש בסופר אהוב, או להתוודע מאפס למשוררת שעד כה הכרתם רק בשם.

 

משוררת הילדים הראשונה: מרים ילן-שטקליס

"לבדיתי", סרטו של ראובן ברודסקי, הוא דיוקן מכמיר לב לבדידותה של משוררת הילדים מרים ילן-שטקליס. חייה רצופי הטרגדיות נרקמים מפי עדויותיהם של מי שליוו אותה – רבים מהם פקדו את ביתה בתור ילדים שבגרו וממרחק השנים מספרים על מפגש עם משוררת שהעריצו את יצירתה ונחשפו לאופייה המסתורי, לרוב מחבק, מוקיר ומזמין, אבל אז לפתע נרחק ונאטם.

 

מרים ילן שטקליס (באדיבות מיזם
אופי מסתורי. מרים ילן שטקליס(באדיבות מיזם "העברים")

 

 

הסרט מלא בהקלטות של ילן-שטקליס, המושכת במבטא רוסי נפלא כל נים כאב בשיריה, שמתעקשים לתת קול לעצב שאין לו מרפא וילדים לא חפים ממנו, אף שמרבית הכתיבה המוכרת לקהל הזה מבקשת בדרך כלל לפתור אותו, לגרש את החושך. ילן-שטקליס ידעה שהחושך הוא דווקא לא ילד טוב, אבל גם שאי אפשר לברוח מפניו.

 

בין המרואיינים נורית זרחי, שמסמנת אותה כגדולת משוררי הילדים בישראל; שכנתה ברכה ברקן שהכירה את שגרת חייה מקרוב כשעבדה אצלה בתור עוזרת בית; ג'וזי כץ וצדי צרפתי שמספרים על מערכת היחסים החריגה שלה עם שמוליק קראוס; ואהרן אפלפלד, שמפציע מהמתים, ומעיד על מגעה הבלתי מתפשר ובלתי אמצעי עם עולם הילדות.

 

מרים ילן-שטקליס מקריאה את "מעשה בילדה בודדה"

 

"יָרֵחַ, יָרֵחַ, סַפֵּר לִי סִפּוּר, / סַפֵּר לִי סִפּוּר שָׂמֵחַ! / וְאַל-נָא תַגִּיד, זֶה אָסוּר וְזֶה אָסוּר – / וְאַל-נָא תַגִּיד, עַתָּה אֵין לִי פְּנַאי – / וְאַל-נָא תגַּיִד, סִפַּרְתִּי לָךְ דַּי – / סַפֵּר לִי סִפּוּר, יָרֵחַ! // כִּי אִמָּא אֵינֶנָּה, / וְאַבָּא הָלַךְ. / וְרֵיק הַבַּיִת, רֵיק כָּל כָּךְ – / כָּל כָּךְ לֹא שֶׁלָּנוּ הַבַּיִת" (מתוך "מעשה בילדה בודדה").

 

הסרט יוקרן בפסטיבל חיפה ביום חמישי, ה-27 בספטמבר, בשעה 18:30; בסינמטק תל אביב ביום חמישי, ה-4 באוקטובר, בשעה 21:00.

 

מבעד למיתוס: שלום שבזי

שלום שבזי נולד ב-1619 בכפר הקטן תעז בתימן. מלבד אוסף אדיר של 850 פיוטים שכתב במהלך חייו ופרטים ביוגרפיים מעטים – הוא הותיר אחריו מיתולוגיה, כשעוד בחייו סומן כגדול המשוררים היהודים במרחב. סרטה של ישראלה שעאר מעודד "מורי: חידת שבזי", מנסה לגעת ממרחק 400 השנים בדמותו האינטלקטואלית והפואטית הייחודית, בין הגרסאות השונות והסותרות לעלילותיו, והקריאות המגוונות ביצירתו.

 

 

הוא שילב ערבית בעברית, כתב לפעמים בקולו של גבר ולפעמים של אישה, תיאר מיניות ואהבה ארצית לצד כמיהה אדירה לשכינה ולגאולה, דילג בין תפילות להגיגים פולמוסיים. בין צילומים מהפנטים מתימן, אגדות שעל פי חלקן רצח את ילדיו ושירים עזי מוזיקה ומבע – מובא סיפורו של אדם קדוש וקרוב, שכל אדם חושש לדבר עליו אבל לא מצליח להימנע מלעשות את זה. בד בבד מובא סיפורה ההיסטורי של קהילת יהודי תימן.

 

"מִי נִשְּׁקַנִי מִנְּשִׁיקוֹת אַהֲבָה / בִּנְוֵה חֲדַר מֶלֶךְ גְּבוּלִי נָסְבָה / שַׁחַר וְהִנֵּה בָא יְדִיד נַפְשִׁי בְּחֵן / וַתֶּהֱמֶה נַפְשִׁי לְמוּלוֹ קָרְבָה / לוּלֵי הֱעִירַנִי בְּחֶמְלָה לַעֲמֹד / נִתְפָּרְדָה מֶנִּי וְגּוּפִי עָזְבָה / מַה זֶּה יְחִידָתִי מְזָגַי תִּרְכְּסִי / מַה זֶּה יְחִידָתִי מְזָגַי תִּרְכְּסִי" (מתוך "מי נשקני מנשיקות אהבה").

 

הסרט יוקרן בפסטיבל חיפה ביום שלישי, ה-25 בספטמבר, בשעה 20:00; בסינמטק תל אביב ביום שישי, ה-5 באוקטובר, בשעה 12:00.

 

המלחמה על היידיש: אברהם סוצקבר

סרטו של אורי ברבש "דבש שחור" מלווה את משורר היידיש הגדול האחרון אברהם סוצקבר מליטא שבה נולד ב-1913 עד מותו לפני שמונה שנים בישראל, ומעמיד מצבה ערה לאדם שבכל דרכו התעקש לחיות. הוא עשה זאת באמצעות השירה. היא הייתה שם כשכתב על סיביר שאליה נדד עם משפחתו בתור ילד קטן, ובה איבד את אביו; לאחר מכן, בהגיעו לווילנה והתקבלותו בבירת התרבות היידית; דרך אובדן אימו ובנו בגטו; תרומתו לבריגדת הנייר שהצילה יצירה יהודית מידי הנאצים ומלחמתו עם הפרטיזנים; ועלייתו לישראל, כאן הגן על תרבות היידיש – שפה שבה כתב עד יומו האחרון.

 

 

חוקרי ספרות בהם דן מירון, דורי מנור, אברהם נוברשטיין ורות וייס, משוררים, מתרגמים ועורכים, בנותיו ונכדתו - מתראיינים, לצד הקלטות הופכות קרביים שבהן סוצקבר מקריא משיריו ביידיש.

 

"מי ישאר, מה ישאר? אולי הרוח על הים, / וישאר העורון של העור שנעלם. / וישאר סימן של ים: מחרזת קצף שנחשף, / וישאר ענן קטן, אשר נתפס בעץ, בדל-עב" (מתוך "ווער וועט בלייבן", בתרגום בנימין הרשב).

 

אברהם סוצקובר (באדיבות מיזם
השירה מצילה ממוות. אברהם סוצקבר(באדיבות מיזם "העברים")

הסרט יוקרן בסינמטק תל אביב ביום שישי, ה-5 באוקטובר, בשעה 14:00.

 

הזר: דוד פוגל

דוד פוגל היה זר לכל אורך חייו, תוך שתי מלחמות העולם, כשעבר מאוקראינה לווילנה, לווינה, לפריז, לפלשתינה, לוורשה, שוב לווינה, לפריז. "איבד פוגל את פוגל", סרטה של איילת עפרים, מציג את המשורר והסופר שזכה להתקבלות הראויה לו רק לאחר מותו - בדיוק באופן הזה.

 

דוד פוגל (באדיבות מיזם
מערכת יחסים נועזת עם אם ובתה. דוד פוגל(באדיבות מיזם "העברים")

 

 

כתבי היד שהותיר אחריו, שהחביא בתיבה לפני שנלקח על ידי הגרמנים, מוצגים לאורך הסרט, בהם הרומן "חיי נישואים" שנכתב על 15 גליונות נייר בכתב קטן וצפוף, בפרוזה חדשנית בעברית המתארת בין היתר מיניות מלאת תשוקה, סדיזם ויחסי כוח. מתוך אותה תיבה מוקראים גם קטעים מיומניו, על נדודיו באירופה חסר כל, ומערכת יחסים נועזת שקיים עם אם ולאחריה עם בתה. אף ששפת אימו הייתה יידיש כתב את יומנו ויצירתו בעברית. מתוך העמדה הזרה הזו ללשון, נגלית שפה עוצמתית, שלא חששת לחדש, לשבור ולעסוק ביומיומי במשלב הנכון לו.

 

מרואיינים: מנחם פרי, מיכאל גלוזמן, דן לאור, לילך נתנאל, אגי משעול, ג'וליה פרמנטו ועודד מנדה לוי.

 

שירו של פוגל "בלילות הסתיו", בביצוע "ששת"

 

"עַל שְׂפַת הַכְּרָך אֵשֵׁבָה, / עייף אֵשֵׁבָה. // פַּעַם הָיָה לִי אָב / אַבָּא נוּגֶה, שׁוֹתֵק. // תּוֹך דימדומי הַקָּיִץ עֲרָבִים, / לָחָשׁוּ עֵצִים כֵּהִים. / פַּעַם הָיָה לִי כְּפַר. // עַל שְׂפַת הַכְּרָך אֵשֵׁבָה, // עייף אֵשֵׁבָה" ("על שפת הכרך").

 

הסרט יוקרן בפסטיבל חיפה ביום רביעי, ה-26 בספטמבר, בשעה 18:30; בסינמטק תל אביב ביום חמישי, ה-4 באוקטובר, בשעה 19:00.

 

בין שישה שברים: אבות ישורון

אבות ישורון התעקש להשאיר מה שהורחק, לסמן מה שנכרת ולהותיר את שנשבר שבור. בין שש תקופות מלאות ניגודים בחייו, סרט התעודה "ישורון: שישה פרקי אבות", של עמיחי חסון, משרטט למשורר דיוקן של סרבן נצחי, עגון באשמה כבדה על מעשה מעברו שאת משמעויותיו הבין מאוחר מדי, כשכבר לא ניתנה לו האפשרות לתקן.

 

 

הסרט עובר משנותיו הראשונות בארץ וכתיבתו על הנוף שהיה כאן לפני מלחמת תש"ח, החרמתו על ידי המשוררים בני דורו בהם אלתרמן ושלונסקי, והתקבלותו בשנות החמישים עם קבוצת לקראת. לצד מרואיינים רבים מוצגים צילומי ארכיון ונקראים שירים בקולו של שולי רנד, כשמדי פעם מפציע גם ישורון בהקלטות המעטות שהותיר אחריו.

 

אבות ישורון (צילום: שלום בר טוב)
עגון באשמה כבדה על מעשה שאת משמעויותיו הבין מאוחר מדי. אבות ישורון(צילום: שלום בר טוב)

 

"אֵיךְ נִקְרָא שֶׁאֲנִי מְקַבֵּל מִכְתָּבִים מֵהַבַּיִת, / וְהַבַּיִת אֵינֶנֻּ? / אֵיךְ נִקְרָא שֶׁאֲנִי מְקַבֵּל מִכְתָּבִים מֵהַבַּיִת, / וְאִישׁ לֹא חַי? // אֵיךְ נִקְרָא שֶׁמֵהַבַּיִת כּוֹתְבִים לִי, / וְהַמִּכְתָּב לֹא נִכְתַּב? / וְהַמִּכְתָּב לֹא נִשְׁלַח? / אֵיךְ זֶה נִקְרָא?" ("איך נקרא").

 

הסרט יוקרן בסינמטק תל אביב ביום שבת, ה-6 באוקטובר, בשעה 21:00.

 

כל הסרטים (למעט "דבש שחור") ישודרו בכאן 11 בכל שבוע החל מה-3 בנובמבר. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות מיזם "העברים"
דוד פוגל
באדיבות מיזם "העברים"
לאתר ההטבות
מומלצים