שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך קונים עץ פרי בלי להמתין 4 שנים?

    שאלה:

    ברצוני לקנות עץ פרי (תפוזים) מבלי לחכות 3 שנים או 4 שנים למצוות נטע רבעי ועורלה. אני ירושלמי. איך עושים את זה? (מרדכי ברזל).  

     

    יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    תשובה:

    בשאלתך הזכרת שתי מצוות: עורלה ונטע רבעי. בטרם אענה לשאלתך, אני נסביר בקצרה על שתי המצוות.

     

    עורלה:

    בספר ויקרא נאמר: "וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ, וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ, אֶת פִּרְיוֹ; שָׁלֹשׁ שָׁנִים, יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל" (ויקרא פרק י"ט, כ"ג). כלומר, פירות העץ בשלוש השנים הראשונות לגידולו אסורים במאכל.

     

    אף על פי שנאמר: "וכי תבואו אל הארץ..." ולכאורה המשמעות היא שהמצווה נוהגת רק בארץ, חכמים הורו לנו שמצווה זו נוהגת גם בחוץ לארץ. הוראה זו מוגדרת כ"הלכה למשה מסיני" – הכוונה שדבר זה אינו מפורש בכתוב, אך כך מקובל במסורת שמשה רבנו קיבל זאת בהר סיני.

     

    בטעם המצווה מסביר הרמב"ן כי את הפירות הראשונים ראוי לתת לבורא עולם, ובכך מכיר האדם בחסדיו של הקב"ה. בשלוש השנים הראשונות הפירות עדיין אינם שלמים וטובים (לא בטעמם, לא בריחם ולא בגודלם), ועל כן האדם איננו יכול להביאם לבורא, והוא אינו משתמש בהם. ישנו עוד הסבר הרואה בפרי בשלוש השנים הראשונות, פרי שאיננו ראוי לאכילה מבחינה בריאותית.

     

    נטע רבעי:

    בהמשך לפסוק במצוות עורלה, כותבת התורה: "וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִת יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׁ הִלּוּלִים לַה'". כלומר, שהפירות הגדלים בשנה הרביעית הם קדושים. עם זאת, ניתן לאוכלם בטהרה בירושלים, או לחילופין "לחלל" אותם. הכוונה היא שאנו מוציאים אותם לחולין על ידי פדיה בסכום כסף בשווי הפירות, ובכך ניתן לאכול את הפירות בכל מקום ולאו דווקא בטהרה. אולם הקדושה עוברת לכסף הפדיון, ובכסף קונים אוכל אחר בירושלים, ואוכלים אותו בטהרה.

     

    בימינו, כיוון שכולנו טמאים (טומאת מת) לא ניתן לעשות אף אחת משתי האפשרויות הנ"ל, ועל כן אנו מחללים את הפירות על מטבע בשווי של פרוטה בלבד, ואליו עוברת הקדושה שבפירות.

     

    מכאן לשאלתך:

    על מנת שנוכל להחשיב את זמן הגידול של העץ במשתלה כחלק משנות העורלה, נצטרך לוודא כי העץ עמד במספר תנאים על מנת שייחשב כאילו במשך כל זמן גידולו היה "שתול" באדמה:

     

    1. העץ נמצא בעציץ או בניילון שיש בו נקב בקוטר של כ 2.5 ס"מ, על מנת שהוא יחשב כמחובר לאדמה.

     

    2. העץ עמד על אדמה או על מצע שלא נחשב מנותק מהאדמה.

     

    3. העץ נמצא בתוך גוש אדמה בו הוא יכול להתקיים לפחות שבועיים.

     

    4. גוש האדמה צריך להישאר בשלמותו או לפחות שיישאר בו די אדמה כדי לקיים את סעיף 3 לעיל, בעת הנטיעה באדמה.

     

    אם התנאים הנ"ל לא התקיימו, אזי אין ברירה אלא למנות את שנות הערלה מחדש.

     

    כיוון שלא ניתן לדעת בבירור בן כמה העץ והאם סעיף 2 לעיל התקיים, אזי אין ברירה אלא לקנות עצים ממשתלה העומדת תחת פיקוח הלכתי.

     

    אם ישנן נסיבות מיוחדות המצריכות התייחסות אישית למקרה הספציפי שלך, אשמח שתשוב ותשאל. ויהי רצון שתמשיך ותקוים בנו הנבואה של ירמיהו: "עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ" (משיב: הרב יהודה ישרים).

     

    לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים