שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שובו של הטורנט: מגמת עלייה בצריכה פיראטית של תכנים ברשת
    לאחר שנים של דעיכה בפופולריות של תכנים פיראטיים ברשת, מחקר חדש מגלה כי הטורנטים חוזרים למשחק. באופן אירוני, המגמה הזו היא תוצאה של התחרות בין שירותי הסטרימינג, שנולדו כמענה לתוכן פיראטי

    שירותי הסטרימינג לסדרות ולסרטים מנהלים מאבק קשה על משתמשים: הבשורה של נטפליקס, ששולטת בשוק הזה, מקבלת תנופה בשנים האחרונות עם הצטרפותן של שחקניות חדשות דוגמת אמזון פריים והולו. לצרכנים הישראלים - הבשורה עדיין ממוקדת דווקא בנטפליקס עצמה, שמציעה כיום ספריית תוכן עשירה, כתוביות וממשק משתמש בעברית. אבל בעולם - הפערים הולכים ומצטמצמים. הלב של התחרות הזו, נשען היום על תוכן מקורי ובלעדי.

     

    ביטורנט (צילום: Shutterstock)
    שובו של הטורנט(צילום: Shutterstock)

     

    שירותי הסטרימינג האלה החלו כפתרון שמינף את צריכת התוכן ברשת - שנעשתה בצורה בלתי חוקית. במקום הורדות פיראטיות, שלמו דמי מנוי חודשיים ותוכלו לקבל גישה לספריית תוכן עשירה (יותר או פחות), בסדרות ובסרטים, וכיום גם בהפקות מקור - חלקן ממש עטורות פרסים. "סיפורה של שפחה" היא סדרת מקור של הולו, "בית הקלפים" שמה את נטפליקס על הגל ו"טרנספרנט" המדוברת של אמזון פריים - כולן סדרות מוערכות ופופולריות. לתקופה מסויימת זה גם עבד: צריכת תוכן פיראטי ברשת, באמצעות הורדות טורנטים - דעכה בשנים האחרונות.

     

    כעת, מחקר חדש של חברת Sandvine, מציג מגמה הפוכה: הטורנטים חוזרים להיות פופולריים, כשהפרוטוקול הנפוץ ביותר הוא "ביטורנט". למה? באופן אירוני, אותה תחרות שנולדה כדי לפתור את הבעיה של תכנים פיראטיים ברשת, מייצרת בעיה חדשה. ריבוי של תוכן "בלעדי" איכותי - כלומר, סדרות מקור שאפשר לראות רק בשירות אחד, גורם למשתמשים לחפש את התכנים המתחרים דווקא באופן פיראטי. למשל, מנויי נטפליקס שמבקשים לצפות ב"משחקי הכס" - סדרה של HBO.

     

    מתוך
    תוכן בלעדי של "הולו". סיפורה של שפחה(צילום: באדיבות HOT)

     

    בארץ, שירותי סטרימינג עדיין לא קרובים להחליף את ספקיות הטלוויזיה המסורתיות - שבעצמן מייצרות עוד ועוד מודלים של שימוש ותשלום, שדומים

    יותר לשירותי הסטרימינג. בינתיים, סדרות מקור שמקבלות בלעדיות - נקנות על ידי הספקיות ("יס ו"הוט") ומשודרות דרכן, אבל ככל שהתחרות בארצות-הברית ובאירופה גוברת - היא הולכת ומתמקדת יותר ויותר ביצירת תכנים בלעדיים. המגמה הזו כבר עושה צעדים ראשונים בישראל. נטפליקס מפסיקה לאט לאט את החוזים הבלעדיים עם גופי שידור מקומיים, ומעדיפה להציע בלעדיות למנויים שלה - במגמה שהולכת וצוברת תאוצה ככל שבסיס המנויים של נטפליקס בישראל מתרחב (והוא מתרחב).

     

    המעבר מצריכת תוכן פיראטי לצריכת תוכן בתשלום ברשת - היה תהליך ארוך וקשה, שבמהלכו נוסו מודלים שונים, התנהלו מאבקים משפטיים עקרים ונוסחה אידיאולוגיה שלמה סביב תוכן ברשת - שהגיע כתשובה לעלויות הגבוהות של גופי השידור (וזה נכון בייחוד בארץ). כעת, התבססות שירותי הסטרימינג וכניסה של גופים נוספים אל תוך העולם הזה - מייצרת מעין רגרסיה אצל משתמשים, שמצידם רק רוצים ליהנות מכל הטוב שיש לתור הזהב של הטלוויזיה להציע, מבלי לקרוע את הכיס.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים