שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הדילמה המוסרית של גוגל קלאוד
    כנס גוגל קלאוד נקסט לשירותי מחשוב ענן נערך בלונדון בצל פרישתה של החברה מעוד חוזה עבודה שמן מול הפנטגון. "לא ניכנס לחוזים שקשורים בנשק", אמר מנהל בכיר והודה: "כפלטפורמה, אין לנו דרך מושלמת לשלוט בכל מה שהשותפים שלנו עושים עם הטכנולוגיה"
    בתזמון די מושלם, יום לפני פתיחת כנס Google Cloud Next האירופי, הודיעה חטיבת שירותי הענן של גוגל כי היא פורשת מהמרוץ על מכרז ענק מול הפנטגון, בשווי מוערך של 10 מיליארד דולר. על פי הפרסומים, גוגל לא השתכנעה כי הפרויקט של משרד ההגנה האמריקני, המכונה JEDI, תואם את האתיקה של החברה בנוגע לשימוש בבינה מלאכותית ובטכנולוגיית ענן.

     

    ההצהרה הזאת מגיעה חצי שנה אחרי מחאת עובדים מתוקשרת בגוגל, שבסופה הכריזה דיאן גרין, מנכ"לית גוגל קלאוד, על אי-חידוש חוזה עבודה אחר מול הפנטגון. בתעשייה יודעים לומר שייתכן כי במקרה של פרויקט JEDI, גוגל הקדימה תרופה למכה, מאחר והמועמדת הבולטת לזכייה במכרז - והמובילה בפער ניכר את נתח השוק הארגוני של מחשוב ענן, היא AWS של אמזון.  

     

    כנס גוגל קלאוד בלונדון (צילום: הגר בוחבוט)
    אמרו לא לפנטגון(צילום: הגר בוחבוט)

     

    על הרקע הזה, נפתח ביום רביעי כנס גוגל קלאוד נקסט בלונדון, אליו הגיעו כ-8,000 בכירים, שותפים עסקיים, מפתחים, אנליסטים, מתעניינים ועיתונאים. הכנס, המיועד בעיקר לשוק האירופי, מהווה שלב נוסף במירוץ של גוגל קלאוד להובלה של השוק שנשלט היום כאמור על-ידי AWS ו-Azure של מיקרוסופט. הוא כלל שורה של הכרזות על שירותים חדשים ושיתופי פעולה גדולים, הדגמות חיות ונאומים, שהשורה התחתונה שלהם היא אחת: לגוגל יש 20 שנות ניסיון בהפיכת שירותי רשת ומוצרים למובילים והפופולריים ביותר בשוק, והיא עומדת לעשות את זה גם עם חטיבת שירותי מחשוב הענן שלה. זה רק עניין של זמן.

     

    קמטים של דאגה  

    ואם הניסיון והפופולריות של גוגל לא מספיקים כדי לשכנע, החברה עושה מאמצים אדירים כדי לבדל את עצמה בזכות יכולות מתקדמות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה על גבי פלטפורמת הענן. אלא שגם במקרה הזה, התעשייה - שבעבר הוקסמה ממילות הקסם "בינה מלאכותית", מתחילה להציג קמטים של דאגה.  

     

    כנס גוגל קלאוד בלונדון (צילום: הגר בוחבוט)
    תהליך צמיחה שקשה להתכחש אליו(צילום: הגר בוחבוט)

     

    אחת הדאגות הגוברות בהקשר של שימוש בבינה מלאכותית היא סביב הנושא של נטיות מוקדמות (Bias). רק לפני יומיים פורסם כי כלי בינה מלאכותית של אמזון, שנוצר על מנת לסייע במיון מועמדים עבור חברות, העדיף - כמה מפתיע - מועמדים גברים על פני נשים. כלים של בינה מלאכותית מוכנסים לכל סוג של תעשייה היום, ולכן השימוש בה מוכרח להיות מידתי ומושכל. כשמדברים על שוק הענן הארגוני - שמגיע לכל סוג של עסק, מחברות קטנות ועד תאגידי ענק, ממשלות וגופים כלכליים, בטחוניים וצבאיים, השאלות האלה הופכות להיות מכריעות.

     

    כנס גוגל קלאוד בלונדון (צילום: הגר בוחבוט)
    כנס גוגל קלאוד בלונדון(צילום: הגר בוחבוט)

      

    "יש שלוש בעיות מרכזיות עם למידת מכונה", אומר ראג'ן שת', מנהל מוצר בכיר בגוגל קלאוד, "איך להשיג את המידע הנכון; איך ליצור על בסיסו מודל; ולבסוף, איך מפיקים תועלת מהמודל. בסופו של דבר, מוכרחים להמשיך ולאמן את המודל ולחזור לכל הנקודות שבהן מידת הדיוק שלו לא הייתה מספיקה". 

     

    אבל זה רק קצה-קצהו של האתגר האמיתי. שת' מדבר על מחסור קריטי בהון אנושי מוכוון Data Science, ומדבר בפתיחות יחסית על האתגר האמיתי של פלטפורמה בסדר גודל של גוגל: "לנו כפלטפורמה אין דרך מושלמת לשלוט בכל מה שהשותפים שלנו עושים עם הטכנולוגיה, אבל יש לנו קווים מנחים ואנחנו לוקחים על עצמנו 'לחנך' את הלקוחות שלנו לגבי השימושים השונים בבינה מלאכותית. כי האתגר של הימנעות מנטיות מוקדמות בלמידת מכונה יהיה משמעותי עבור כולם".

     

     

    כנס גוגל קלאוד בלונדון (צילום: הגר בוחבוט)
    8,000 איש הגיעו לכנס(צילום: הגר בוחבוט)

     

    בעניין הוויתור על המכרז של JEDI, הוא ממהר לחזור לקווים המנחים שניסחה גוגל עבור שימוש בבינה מלאכותית, ושלטענתו מנחה את החברה בכל שותפות עסקית. "אנחנו בוחנים כל מקרה לגופו ומקבלים החלטה". 

     

    איפה עובר הגבול? למי תסרבו?

     

    "אנחנו לא ניכנס לחוזים שקשורים בנשק".

     

    במובן הזה, גוגל רואה עצמה כמציבת סטנדרטים עבור תעשייה שלמה, על אף שנכנסה לשוק הענן הארגוני באיחור אופנתי במיוחד. למרות זאת, בשלוש השנים האחרונות חטיבת שירותי מחשוב הענן של גוגל נמצאים בתהליך צמיחה שקשה להתכחש אליו.

     

    "אנחנו צומחים בצורה טובה מאוד על פי כל המדדים", אומר אייל מנור, סגן מנהל הנדסה בגוגל קלאוד. "אנחנו משקיעים בטכנולוגיות ענן מהשלבים הכי מוקדמים, ומשתפים אותן עם כל העולם. אלה כבר לא טכנולוגיות שרק גוגל יכולה ליהנות מהן, הן עכשיו נגישות לכולם. בסופו של דבר אנחנו חברה מאוד טכנולוגית והלקוחות מעריכים את זה".

     

    כנס גוגל קלאוד בלונדון (צילום: הגר בוחבוט)
    אייל מנור כנס גוגל קלאוד בלונדון(צילום: הגר בוחבוט)

     

    מנור עובד בגוגל כבר יותר מעשור, והוביל את רכישת "ולוסטרטה" הישראלית לפני כחצי שנה. הסטארט-אפ עסק בפיתוח

    טכנולוגיה להגירה מהירה של מאגרי מידע אל הענן, טכנולוגיה שטמנה בחובה הבטחה גדולה עבור גוגל קלאוד במסגרת המירוץ לצמרת השוק. "ולוסטרטה היא רכישה שהוכיחה את עצמה הרבה מעבר למצופה", אומר מנור, "אבל עדיין מוקדם להעריך כי היא קרתה רק בחודש מאי האחרון". 

     

    אתה ממשיך להיות מחובר לסטארט-אפים בישראל?

     

    "כן, בהחלט. הכישרון הטכני בישראל הוא ברמה עולמית. תמיד שומעים על החדשנות ועל אומת הסטארט-אפ, אבל זה באמת נכון וייחודי. אני מגיע לישראל בערך פעמיים בשנה ותמיד שמח לפגוש את האנשים ואת היצירתיות, גם מבחינת הכמות יש פשוט המון חברות מצוינות. פוטנציאלית אין שום סיבה שלא יהיו עוד רכישות".

     

    הכותבת הייתה אורחת החברה בלונדון

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים