שתף קטע נבחר
 

מועמד בבחירות מבטיח שקיפות? כך תבדקו אותו

לקראת הבחירות המוניציפליות מתרבות ההצהרות, אז עשו לעצמכם טובה ותשאלו את המועמדים: תפרסמו דו"ח הוצאות רבעוני? תחשפו את התקציב? ומה לגבי ניגודי העניינים? להבטיח הם אוהבים, השאלה אם הם יקיימו

 

 (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
(צילום: אבי רוקח)

הבחירות לרשויות המקומיות מתקרבות ולקראתן גובר השימוש במילת הקסם "שקיפות". שקיפות - להבדיל משחיתות. זאת מילה שהמועמדים נהנים להתהדר בה והמחשבה היא שמועמד שמאמין בשקיפות משדר לבוחריו שהוא קרוב לציבור. שמבחינתו הוא "כספר פתוח" בפניהם.

 

 

למי שמאמינים ששקיפות יכולה לשפר את המינהל התקין - גם אם לא למגר את השחיתות בהינף יד - מומלץ לבדוק היטב שלמועמד שבו הם מתכוונים לבחור יש כוונה אמיתית לקדם את השקיפות, ולא רק להתלות בה כהצהרת בחירות שאין מאחוריה התחייבות. אז איך אפשר להבחין בין סיסמא לכוונה אמתית? הנה כמה נקודות שכדאי לבדוק.

 

ראשית יש לוודא שהמועמד מציג תוכנית מעשית לקידום השקיפות ולא מסתפק בהפרחת סיסמאות. תוכנית כזו צריכה להגדיר בדיוק מה הם התחומים והמסמכים שתפרסם הרשות המקומית תחת כהונתו. לדוגמה, הבטחה לפרסם את הוצאות המועצה היא בגדר סיסמה, אבל התחייבות להוציא אחת לרבעון דו"ח חשבוני ממערכת ניהול הכספים ולמנות עובד ספציפי שיהיה אחראי על הפרסום – זו תוכנית קונקרטית.

 

שנית, לתוכנית כזו צריכים להיות צמודים לוחות זמנים. אמירה כללית המצהירה כי עם בחירת המועמד הוא ידאג לפרסום המידע – זו סיסמה. תוכנית מובנית, הקובעת מה יפורסם ותוך כמה זמן, מהימנה יותר מהצהרה כללית טרם הבחירות. אם קיימת תוכנית בהירה עם לוחות זמנים, ניתן יהיה גם בהמשך לאמוד ולמדוד אם המועמד שנבחר עמד בהבטחותיו.

 

אגב, כדאי לבדוק שהתוכנית ריאלית. ככל שהשינוי עמוק יותר, יש להניח שלא ניתן לעשות אותו במחי יד, ולכן הסיכוי שהצהרה ש"תוך זמן קצר הכול יהיה שקוף", קטן ביותר.

 

מי בכלל צריך בחירות מוניציפליות? / דעה

 

שלישית, אם מדובר במועמד שמכהן כראש הרשות, בדקו היטב מה מפורסם כבר כיום. אם מדובר בהבטחה להרחיב את השקיפות, תשאלו את עצמכם - ואת המועמד - מדוע הוא לא דאג שהשקיפות תתחיל מיום כניסתו לתפקיד, אלא רק עתה, לקראת בחירות.

 

אז תוכנית מפורטת ובהירה יש, ולוחות זמנים יש, אבל על אילו נושאים כדאי לתת דגש כשמחפשים את השקיפות בשלטון המקומי? מטבע הדברים ניתן לגעת בתחומים רבים (תכנון ובנייה, חינוך ועוד), אבל למעשה כדאי להתחיל מהבסיס, כי למרבה הצער רמת השקיפות הכללית ברשויות המקומיות מועטה.

 

למשל: פרסום התקציב המתוכנן המפורט של המועצה; פרסום כלל ההוצאות של הרשות, עד רמת השקל, באופן שוטף, תוך התייחסות לספקים מקבלי התשלום ולנושא ההתקשרות שבגינו הועברו הכספים; פרסום התמיכות וההטבות שהמועצה מעניקה כגון הנחות בארנונה; פרסום הנוהלים (הקריטריונים) שעל פיהם פועלת הרשות וכיצד הם מיושמים בפועל; פרסום הסדרי ניגוד העניינים של נבחרי הציבור ועובדיה הבכירים של המועצה, וחיזוק הממונה על חופש המידע ברשות ויצירת מחויבות ארגונית שבה בקשות חופש מידע שיגיעו לרשות ייענו באופן מלא ובמהירות.

 

גם אם אנו בישורת האחרונה של הבחירות המוניציפליות - אל תוותרו. בדקו מה הכוונות האמיתיות של המועמד בתחום, כי שקיפות אינה רק קבלת המידע שהתבקש, מחויבות והערכות לקידום שקיפות אמתית. היא מפתח לשיפור המינהל התקין בתחום השלטון המקומי.

 

  • עו"ד רבקי דב"ש היא מנהלת היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משרד המשפטים
עו"ד רבקי דב"ש
צילום: משרד המשפטים
מומלצים