שתף קטע נבחר

אושר בקריאה ראשונה: הגבלות על שיווק טלפוני מטריד

חוק "אל תתקשרו אלי" מסמיך את הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להקים ולנהל מאגר מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל שיחות שיווק מרחוק של חברות מסחריות. על עוסקים יחול איסור לפנות בשיחת שיווק אל הצרכנים הרשומים במאגר

"אל תתקשרו אלי": מליאת הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה ראשונה חוק המציע להסמיך את הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להקים ולנהל מאגר מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל שיחות שיווק מרחוק של חברות ועוסקים.

 

לפי המוצע, יחול על העוסקים איסור לפנות בשיחת שיווק אל הצרכנים הרשומים במאגר. מדובר בהצעה ממשלתית של משרדי הכלכלה והמשרד לשיוויון חברתי, אליה הוצמדו הצעות פרטיות של חברי הכנסת מיקי רוזנטל ואיציק שמולי. ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.

 

המאבק בהונאות הטלמרקטינג של קשישים: להפסיק להתבייש - ולהגיד לא

 

גבר מסתכל על הטלפון שלו כועס (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "בישראל התפתחה פרקטיקה של שיווק אגרסיבי באמצעות שיחות טלפון, בעקבותיהן מתבצעות עסקאות בסכומים גבוהים המגיעים לכדי מאות אלפי שקלים. השימוש בפרקטיקה הזו בולט במיוחד כלפי אוכלוסיות חלשות, כגון קשישים ועולים חדשים. ההגנות שהחוק נותן היום מאפשרות אכיפה במקום שבו בוצעה פרקטיקה מטעה, או פרקטיקה שיש בה השפעה לא הוגנת, אלא שאכיפה של מעשים או של מחדלים מטעים או לא הוגנים מעוררות במקרים רבים קשיים ראייתיים.

 

"זאת ועוד, ההוראה בחוק המאפשרת ביטול עסקה שנעשתה בעקבות שיווק טלפוני אינה פותרת את הבעיה המקדמית בשלב עשיית העסקה, שהיא שימוש בלחץ שיווקי והטעיה וכן הטרדת הצרכן בשיחות שיווק. לפיכך מוצע בחוק זה לטפל בתופעת השיווק הטלפוני האגרסיבי וכן בשיווק הטלפוני המטריד בכך שיוטלו מגבלות על יכולתו של העוסק לפנות לצרכן בשיחת שיווק טלפונית". 

 

 

שר הכלכלה, אלי כהן, אמר: "אותם אנשים שנופלים לידי אותן חברות לא רק ניזוקים כספית, אלא גם עוברים פגיעה נפשית. לרוב נוכל לרשום אוכלוסיות חלשות באותו מאגר, שינוהל בצורה איכותית וראויה. הצעד הזה, לצד צעדים נוספים, יסייעו למנוע את הפגיעה באוכלוסיות הקשישים ובסופו של דבר ניצור כיפת ברזל שתגן על אותן אוכלוסיות".

 

ח"כ מיקי רוזנטל: "אין אדם בישראל שלא מכיר את הפרקטיקה הטורדנית לשיווק באמצעות שיחות טלפון. טלפונים מחברות ומעמותות שמעולם לא התקשרנו עמן המציעות באגרסיביות מוצרים ושירותים או קמעות ושידוכים, לעיתים באופן מטעה ושקרי. אוכלוסיות חלשות כגון קשישים, עולים חדשים ואנשים עם מוגבלויות משמשות טרף קל עבור המשווקים שאינם בוחלים באמצעים להשגת עוד מספרי כרטיסי אשראי".

 

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: "בשנים האחרונות הולכת וגוברת תופעה מכוערת. אנחנו נמצאים כאן בניסיונות רבים לפתור את הבעיה של העושק של האזרחים הוותיקים. חברות מנצלות את המצב כדי למכור להם מוצרים מיותרים בעשרות אלפי שקלים. אזרחים ותיקים נפלו קורבן בשל היותם בודדים או חסרי גב משפחתי, והם מהווים מטרה קלה לאותם נוכלים. החלטנו לעצור את התופעה הנוראית הזו ולקדם את הליך החקיקה הזה יחד עם צעדים נוספים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים