שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    Vive Pro: הקסדה שמצעידה אותנו לעתיד
    קסדת ה-VR מבית HTC מספקת חוויה ייחודית - בין אם אתם מעדיפים משחקי יריות ובין אם תבחרו לצפות במופע אינטראקטיבי. אבל התענוג הזה מגיע עם תג מחיר גבוה במיוחד
    אם ניסיתם בשנים האחרונות את אחת הקסדות שמטרתן להציג לכם מציאות מדומה, אתם יודעים שיש עדיין פער ניכר בין הטכנולוגיה האמיתית לבין מה שהורגלנו לחשוב עליו כעל מציאות מדומה "נכונה" - זו שמופיעה ביצירות מדע בדיוני. ההולודק של מסע בין כוכבים, ה-Metaverse מ-Snow Crash, העולם הווירטואלי המוזר של "מכסח הדשא" - אף אחד מהם אינו קרוב למה שאנחנו מקבלים כיום. גם אחרי עשרות שנים של ניסיונות להביא את המציאות המדומה להמונים - הטכנולוגיה הזו עדיין נמצאת בתחילת דרכה. אך לפחות נראה שהפעם יש התקדמות ממשית.

     

     

    לפני 20 שנה, ניסו כמה חברות לייצר קסדות מציאות מדומה צרכניות. הן כשלו כישלון חרוץ. הקסדות היו כבדות ומסורבלות, גרמו לכאבי ראש, ואיפשרו חוויות פרימיטיביות למדי. היום, המצב שונה - המחשבים שלנו חזקים מספיק והטכנולוגיה מתקדמת מספיק עבור מוצרים באמת צרכניים. ומאחורי המוצרים האלה עומדות חברות ענק: פייסבוק (שקנתה את אוקולוס), סוני שפיתחה קסדת VR עבור פלייסטיישן 4 ו-HTC. זו האחרונה השיקה עד כה כבר שני דורות של הקסדה שלה, Vive - שניהם בשיתוף פעולה עם ענקית המשחקים Valve. הדור הראשון ראה אור לפני כשנתיים וחצי, ואילו השנה קיבלנו ה-Vive Pro. זו החלה להימכר לאחרונה בישראל, ולקחנו אותה לבדיקה.

     

    VIVE (צילום: יח
    (צילום: יח"צ)

    אז מה מספקת קסדת מציאות מדומה ב-2018? מספר הולך וגדל של חוויות מסוגים שונים - סרטים, משחקים, מיצגים אינטראקטיביים. האיכות שלהם רחוקה מלהיות אחידה, אבל אם אתם רוצים חוויות אינטראקטיביות שכמותן לא חוויתם, VR זה המקום. קחו, למשל, את Superhot - אחד המשחקים הפופולריים ל-VR בשנה האחרונה. זהו משחק יריות, בו הזמן זז רק כשאתם זזים. עמדו במקום, והכל קופא. הזיזו את ראשכם, ותוכלו לראות את האויבים מתקרבים אליכם. למרות שהמשחק קיים גם בגרסה רגילה, לשחק בו ב-VR זו חוויה ייחודית ומרשימה.

     

    את אותו הדבר אפשר לומר על שתי חוויות ה-VR של סירק דו סוליי - חברה שמפיקה מופעי קרקס ואקרובטיקה מרהיבים. הווידאו האינטראקטיבי שיצרו לשניים מהמופעים שלהם, מאפשר לכם לעמוד ב"מרכז הבמה" ולראות את האקשן סביבכם. בכלל, לאחרונה יש לא מעט חוויות וידאו ל-VR שמנצלות את האינטראקטיביות המובנית במדיום בצורה מרשימה מאוד. אלה לא סתם סרטים ב-360 מעלות, אלא יצירות בהן העובדה שתמיד תראו רק חלק ממה שמתרחש היא חלק בלתי נפרד מהחוויה.

     

    מנגד, לא מעטות הן החוויות שעלולות לגרום לבחילה - בייחוד כאלה בהן אתם מתבקשים להשתמש בשלט כדי לזוז - ויש אנשים שעבורם כל מפגש עם קסדת VR עדיין יגרום לכאבי ראש. חלק מהסיבות לכן הן טכנולוגיות, ועל כך בהמשך. אחרות נובעות מהדרך שבה הגוף שלכם מתמודד עם מציאות מדומה, והן הרבה יותר אישיות.

     

     

    VIVE (צילום: יח
    (צילום: יח"צ)

     

    אחת מנקודות החולשה העיקריות של קסדות VR כיום היא רזולוציית המסך. מציאות מדומה עדיין אינה תעשייה גדולה מספיק כדי לקדם פיתוחים משמעותיים בתחום המסכים, והחברות השונות נאלצות לחכות לשוק הטלפונים הסלולריים. הוא זה שמכתיב את קצב הפיתוח בתחום. בינתיים, גם הקסדות האיכותיות ביותר מציגות תמונה שאי אפשר להתבלבל בינה לבין המציאות - הנקודות מהן התמונה מורכבת נראות לעין.

     

    אחד החידושים הגדולים של Vive Pro הוא מסך טוב יותר. או, נכון יותר, שני מסכים - אחד לכל עין. אם בדור הראשון, הרזולוציה הייתה 1080x1200 (וכך גם ב-Rift של אוקולוס), כאן היא כבר 1440x1600. בחישוב גס, מדובר בעלייה של כמעט 78 אחוז במספר הנקודות מהן מורכבת התמונה שאתם רואים. וזה מאוד, מאוד בולט לעין. טקסטים קטנים נהיים קלים יותר לקריאה, דמויות במשחקים נראות מפורטות יותר, התנועה חלקה יותר.

     

    בשורה לצוואר

    לא מדובר עדיין במשהו שנראה ריאליסטי - רחוק מכך. השינוי הזה מספק בעיקר נוחות. הוא מאפשר להשתמש בקסדה יותר זמן בלי לעייף את העיניים, למשל. מאידך, אם אתם סובלים מבחילה בחלק מחוויות ה-VR, השדרוג הזה לא ימנע את הבחילה, כי היא תלויה בדברים שאינם רזולוציה.

     

    מה שה-Vive Pro כן עשוי למנוע הם כאבי צוואר. הקסדה החדשה נוחה הרבה יותר מהקודמת, בזכות מערכת רצועות חדשה. זו מחלקת את המשקל של הקסדה בצורה טובה יותר, ומחזיקה אותה בלי להכביד על הצוואר. עבור אנשים שרוצים להשתמש בקסדת VR שלהם הרבה, מדובר בשינוי קריטי לא פחות משדרוג המסך. מערכת הרצועות הייתה אחת מנקודות החולשה של Vive המקורית - היא הייתה מסורבלת והקשתה על ניסיונות לשים את הקסדה בצורה נכונה.

     

    הפעם, יש כאן מערכת פלסטיק מרופדת שעוטפת את הראש שלכם בצורה נוחה ומחזיקה את הקסדה במקום הנכון, כשהיא גם מאפשרת לאנשים עם משקפיים לשים את הקסדה בצורה נוחה יותר מקודמתה. בנוסף, היא מגיעה עם אוזניות מובנות - דבר שלא היה כלל חלק מהערכה המקורית. האוזניות האלה לא יזכו בפרסי אודיו, אבל הן טובות מספיק ונוחות מספיק כדי שתשתמשו בהן. בפועל, אחרי שעת שימוש ב-Vive Pro לא הרגשתי כאבי צוואר שהיו מופיעים אחרי פחות מזה בגרסה הקודמת של הקסדה, והאוזניות הפכו את חווית השימוש לנוחה יותר.

     

    VIVE (צילום: יח
    (צילום: יח"צ)
      

     

    מצדיק את המחיר?

    הפיל שנמצא בחדר עם ה-Vive Pro הוא המחיר שלה. אם כבר יש לכם Vive, תוכלו לרכוש את הקסדה החדשה - ורק אותה, בלי השלטים ובלי יחידות המגדלור שדרושות כדי לעקוב אחר מיקום הקסדה והשלטים במרחב - ב-4,780 שקל דרך טאץ' גרופ, היבואנית של HTC בישראל. אם לא רכשתם את הדור הקודם, החבילה כולה תעלה לכם 6,950 שקל. וכן, זה המון - גם בהשוואה לדור הקודם (3,300 שקל) וגם בהשוואה לכל קסדה אחרת שקיימת בשוק.

     

    המחיר הזה גם לא כולל את המחשב שתצטרכו כדי להריץ את תכני Vive Pro ברזולוציה המירבית
    שלהם - כרטיס מסך Geforce GTX 1060 או Radeon RX480 לכל הפחות, מעבד i5-4590 או FX8350 לכל הפחות. אם הציוד שלכם ישן יותר, הוסיפו למחיר הקסדה כמה אלפי שקלים שיילכו על שדרוג.

     

    האם Vive Pro מצדיקה את המחיר הזה? עבור אנשים שמשחקים במציאות מדומה פעם בחודש למשך כמה דקות, ככל הנראה לא. עבור אנשים שמצליחים למצוא בין היצע תכני VR מספיק תוכן כדי להצדיק שימוש יום-יומי, התשובה יותר מסובכת. כי בכל זאת, יש כאן שדרוגי איכות ונוחות לא טריוויאליים.

     

    ובלי קשר להחלטה הזו, Vive Pro מקדמת את התעשייה. אנחנו עדיין לא נמצאים במצב שבו דור חדש של קסדת VR יכול להצליח גם עם שינויים מינוריים. המוצרים אינם בשלים מספיק, וכל דור צריך להציג שיפור - פן לקהל הרוכשים הפוטנציאליים יימאס לחכות. ה-Pro עושה את זה, אפילו שהוא יקר.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים