שתף קטע נבחר

שינוי תחבורתי בדרך: המקטעים החדשים של כביש 6 בצפון

שיפור גדול צפוי באיכות הנסיעה בכבישי הצפון עם פתיחת המקטעים באזור העמקים. הפתיחה אמורה להשפיע לטובה גם על התנועה בכבישים המקבילים. שר התחבורה: "נבנית כאן תשתית שלא הייתה פה מעולם, עם פריצת דרך צפונה ודרומה"

  

 

בשורה לתושבי הצפון: מיום ראשון הבא, ייפתחו בהדרגה המחלפים והמקטעים החדשים בכביש 6 לצפון, והדבר צפוי לשפר בצורה דרמטית את איכות הנסיעה בעמקים וסביבותיהם. לא רק הנוסעים בכביש ייהנו מהשינוי, אלא גם הנוסעים בכבישים המקבילים: 70, 75, 722 ואחרים, ייהנו מההקלה בעומס התנועה שתופנה לכביש החדש.

 

ביום ראשון הקרוב ייפתח מחלף העמקים. ביום שלישי ייפתח המקטע כולו - מיקנעם דרך המנהרות ואז הפיצול צפונה עד מחלף העמקים, ומזרחה עד החיבור לכביש 722.

כביש 6 חדש לצפון (צילום: עידו ארז)
המנהרה החדשה בכביש 6(צילום: עידו ארז)
 

הצעד הראשון יחל כבר ביום חמישי הקרוב, כאשר התנועה במחלף העמקים החדש תופנה ל"משקפיים", הכיכרות שנבנו על מנת להזרים את התנועה מכביש 70 לטבעון ולכביש 75 ולהיפך. שלושה ימים לאחר מכן, ייפתח במלואו מחלף העמקים (ג'למה) והצומת, שהיווה צוואר בקבוק ברוב שעות היממה, ייעלם. גורמים במשרד התחבורה אמרו כי במקביל תופסק בשעות השיא פעולת הרמזור בכניסה לכלא קישון, שגם הוא גרם באופן קבוע לפקקים.

 

גולת הכותרת של המהלך תהיה בשבוע הבא, אז צפוי להיפתח לתנועה גם מקטע כביש 6 החדש בין יקנעם למחלף תל קשיש, כולל מנהרות יקנעם (שייקראו על שם יצחק שמיר) שאורכן כ-1.7 קילומטרים. בנוסף צפויה להיפתח מערכת הגשרים החדשה שתתפצל מהן, האחת לכיוון מחלף העמקים ובעוד כמה חודשים עד סומך, והשנייה לכיוון מחלף רמת ישי, הנבנה בימים אלה, ולטבריה. עם סיום הפרויקט, אורכו של כביש 6 יהיה 188 קילומטרים.

ישראל כץ (צילום: עידו ארז)
שר התחבורה ישראל כץ(צילום: עידו ארז)


אינפו גרפיקה מפה מפת כביש 6 צפון חדש ()

המהלך כולו אמור להסתיים בתחילת שנת 2019, כשהוא משתלב עם סיום הקמת המחלפים והמחלפונים בכביש 77 (טורעאן, כפר כנא, ציפורית והושעיה). עם סיומו, ניתן יהיה לנסוע מעמיעד שבגליל העליון, ומאזור סומך שבקריות - ועד אזור באר שבע - ללא רמזורים.

 

בשלב הראשון, עם זאת, תהיה קטיעה של רצף הנסיעה בכביש 6. במחלף עין תות ירדו הנוסעים לכביש 70 (ששופץ והורחב) ואחרי כמה קילומטרים יעלו שוב לכביש 6, מעט לפני הכניסה ליקנעם.

 

לצד הבשורה עלו תלונות מקרב תושבים בצפון בשל העובדה שהנסיעה במקטעים החדשים כרוכה בתשלום אגרה, שתשתנה לפי שעות הנסיעה ותהיה אף יקרה יותר למי שלא יירשם מראש כמנוי. נסיעה בשעות השיא במקטע יקנעם תעלה 4.18 שקל (2.39 בשעות השפל), נסיעה בשעות השיא במקטע סומך תעלה 2.98 שקל (לעומת 1.79 שקל בשעות השפל) ואילו נסיעה בשני המקטעים תעלה 5.73 שקל (3.36 שקל בשעות השפל).

 

"אכן עד למחלף סומך מדובר בכביש אגרה, אולם בשלב הבא של הכביש, לאחיהוד, כברי ושלומי, זה יהיה כביש חינם. אותו דבר קרה בדרום. עד מחלף שורק הנסיעה היא בכביש אגרה, ודרומה משם זה חינם", אמר שר התחבורה ישראל כץ. "העיקרון הוא כי לפריפריה היותר רחוקה הנסיעה היא בחינם. יש עיקרון שמתקיים גם כאן, עם כביש 70: לא יהיה מעולם כביש אגרה שאין לו אלטרנטיבה חינמית. מי שרוצה ישלם, התעריפים לא כל כך גבוהים, אבל אם הוא רוצה לנסוע חינם - יש לו את הכביש המקביל", ציין השר.

 

כץ סיפר כי נאבק על סלילת המשך הכביש: "פקידי האוצר אמרו שזה לא כלכלי. לקחו אותי לסיור כאן ובדרום ואמרו לי 'זהו, אנחנו לא ממשיכים את כביש 6 מיקנעם. נשדרג קצת את כביש 70 ולא ממשיכים את כביש 6 אחרי קריית גת. גם כן לא כדאי'. עשיתי את זה ממש במלחמה מאוד קשה את כל הפרויקט הזה והפרויקט ההוא".

 

השר כץ סירב לנקוב בתאריכים לגבי המשך הסלילה לכיוון אחיהוד ושלומי. כיום נשלמות ההכנות לפתיחת מקטע תל קשיש-סומך שיהיה בתחילת 2019, ולאחר שתסתיים הקמת מחלף ישי תזרום התנועה באופן רציף גם לכביש 77 וטבריה.

ישראל כץ (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

ישראל כץ (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

"הדברים קורים, נבנית כאן תשתית שלא הייתה פה מעולם, עם פריצת דרך צפונה ודרומה. דרך אסטרטגית בעשרות מיליארדים. איפה שיש תחנת רכבת וכביש, רואים איך החיים משתנים. הציבור יופתע כאן. הרי המון באים לטייל מהמרכז לדרום ולצפון, הרי ארץ הטיולים זה הגליל והגולן, והם מאוד מתפלאים אגב. כל הזמן, אחרי כל חג, הפופולאריות שלי עולה", אמר. "אנשים מאוד מעריכים את הדברים האלה, את ההשקעה הזאת. אתה יודע כל פעם חושדים בממשלה שהיא לא עושה דברים מועילים וכאן רואים תוצאות".

 

לפני נסיעת הבכורה במקטע החדש ביקר השר במרכז הבקרה הזמני של הפרויקט הנמצא ביקנעם. מרכז בקרה חדש וקבוע נבנה כעת סמוך לכניסה למנהרות. לאורך הכבישים ובעיקר במנהרות, ממוקמות מאות מצלמות לצד אלפי חיישנים, המעבירים בזמן אמת נתונים ל-27 מסכים במרכז.

 

שי לינדנר, מנכ"ל חברת כביש 6 חוצה צפון, מסביר כי מהמרכז ניתן לשלוט בשילוט האלקטרוני ולהביא באמצעותו להפחתת מהירות הנסיעה, לסגירה ולפתיחה של נתיבים, להפניית התנועה ועוד. במקרה של תקלה, או שריפה חלילה, יכולים עובדי מרכז הבקרה להשתלט על תדר הרדיו של גלי צה"ל וגלגלצ בכלי הרכב הנוסעים במנהרה, ולשדר באמצעות הרדיו הוראות לנהגים.

 

נושא הבטיחות הוא אחד המשמעותיים מבחינת היזמים. "בכל 200 מטרים בנינו מנהרת קישור בין שתי המנהרות, שבה יכולים בני אדם לעבור ממנהרה למנהרה ואחרי כל שתי מנהרות מילוט לבני אדם, יש מנהרה מקשרת שאפשר להעביר בה כלי רכב", אמר מנהל ההקמה ארנון וולסקי.

 

את הפרויקט בנתה חברת שפיר עם שותפתה האיטלקית פיצרוטי והוא כולל מלבד המנהרות ביקנעם גם את מנהרות רכסים, שאורכן 2.6 קילומטרים, ומנהרת איבטין שאורכה 560 מטר. בנוסף, כולל הפרויקט חמישה מחלפים ותשעה גשרים. עלותו נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל, והזכיינים (למשך 34 שנים) הם שפיר הנדסה, קרן נוי ולאומי פרטנרס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
המנהרה החדשה בכביש 6
צילום: עידו ארז
מומלצים