שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    הכי מטוקבקות
      יחימוביץ' על איום השביתה: "חגיגת יח"צ על גב החלשים שמשלמים בחייהם"
      חברת הכנסת מתחה ביקורת על התנהלות ההסתדרות שאיימה בשביתה על רקע תאונות הבנייה. "אף אחד לא חשב שניסנקורן ילך נגד שותפו הפוליטי כחלון", אמרה בריאיון לאולפן ynet. יו"ר הפורום למניעת תאונות עבודה מתח ביקורת על ההבנות שהושגו: "איפה הענישה והסנקציות נגד הקבלנים?"

       

       

      ביקורות נוקבות על ההסכמות שגובשו אתמול בנושא הסדרת הבטיחות בענף הבנייה: "ברור שאין לזה שום משמעות... היתה פה חגיגה של יחסי ציבור על הגב של האנשים החלשים ביותר שמשלמים בדמם ובחייהם", כך בין היתר אמרה הבוקר ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בריאיון לאולפן ynet. ויו"ר הפורום למניעת תאונות עבודה, ראובן בן שמעון, טוען כי "למעשה, בהבנות אין שום דבר מיידי שייצר הרתעה".

        

      נמנעה השביתה במשק - אלו ההסכמות שהושגו

      תהיה שביתה? "ניסיון לעשות ספין על פועלי הבניין"

       

      יחימוביץ' אמרה בריאיון כי "זה מאבק שאני מובילה, שותפה לו כבר קרוב לארבע שנים, והוא לא העסיק אף אחד קודם לכן. אנחנו עושים מאמצים כבירים, גם בוועדות הכנסת ועכשיו כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, והם גם נושאים פרי בתקנים, בשינויים, ו'בעריפת ראשים' של אנשים שהזניחו את התחום".

       

      את מסכימה שבסיכום המדינה תהיה אחראית, או שזה בלוף?

      "ברור שאין לזה שום משמעות. וגם שלא היה צריך את כל ההו-הא, היח"צ והטררם, שלכאורה תהיה שביתה כללית במשק. אני לא חושבת שמישהו האמין שהמשק ישבות היום. זה איום שביתה שתוצאותיו ידועות מראש. אף אחד לא מעלה על דעתו שניסנקורן ילך נגד שותפו הפוליטי כחלון. היה ברור מלכתחילה שהכל סגור ומוסכם מההתחלה, אז בשביל מה כל הבלגן?".

        

       

      זירת הארוע (צילום: דוברות כב
      פיגומים שקרסו אתמול בפתח תקווה. "מה עם אחריות אישית של היזמים?"(צילום: דוברות כב"ה מרכז)

       

      "אין שום דבר שייצר הרתעה"

      ההסכמות שהושגו בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר האוצר משה כחלון, שר העבודה והרווחה חיים כץ, ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט, כוללות בין היתר, את הפיכת התקן האירופאי לפיגומים למחייב, הטמעת החובה לשימוש ברשתות מגן בעת עבודה בגובה, תוספת של 60 תקנים למפקחי מינהל הבטיחות בעבודה והסדרת תחום המנופים.

       

      מנוף מנופאי מנופים תאונות עבודה בטיחות נדל
      מנופים. מי יעקוב אחר התקינות שלהם?(צילום: shutterstock)

      ניסנקורן אמר ל-ynet בעקבות ההסכם כי הוא שמח על הפתרון שהושג: "קיבלנו את כל מה שרצינו, פיגומים בתקן אירופאי, 60 תקנים למפקחי בטיחות החל מינואר 2019, קורס בטיחות בסיסי וכל שאר הדרישות. חלק מהדברים ייושמו באופן מידי וחלק בחקיקה שתארך כמה חודשים. בכוונתי לקלוט בן אדם ייעודי שיעקוב אחר הנושא".

       

      אלא שלפעילים בתחום, שבירכו בתחילה על הצטרפות ההסתדרות למאבק, יש ביקורת על ההסכמות שגובשו. "מההבנות נעדרים מהלכים חיוניים וקריטיים רבים כגון הטלת סנקציות פליליות וכספיות משמעותיות על קבלנים ומנכ"לים בגין הפרות בטיחות", טוען יו"ר הפורום למניעת תאונות עבודה, ראובן בן שמעון.

       

      "למעשה, אין שום דבר מיידי שייצר הרתעה", הוא מוסיף. "הבטיחו להטיל אחריות על היזמים, אבל השאירו את זה עמום. למה לא החליטו לסגור ל-30 יום אתרים שהיו בהם תאונות קטלניות? למה אין אמירה ברורה שקבלן, שנהרגו באתר שלו עובדים או שקיבל 10 צווי בטיחות - לא יוכל לגשת למכרזים של המדינה? איפה הענישה והסנקציות נגד הקבלנים?".

       

      טענה נוספת מתייחסת למספר תקני המפקחים במינהל הבטיחות, האמון על הפיקוח על אתרי הבנייה. "הוספת 60 תקנים נוספים למפקחי בנייה, 25 עוד השנה והיתר בינואר - נמוכה משמעותית מהנדרש לפי סטנדרטים בינלאומיים", אומר בן שמעון. "על פי מסמך עליו חתום השר חיים כץ מתחילת 2017, דרושים 360 מפקחים כדי לעמוד בסטנדרט של האיחוד האירופי. כלומר, בסוף שנת 2019 נהיה עם כמות של 22% מהיעד הדרוש בהשוואה למדינות האיחוד האירופי, זאת על אף שבישראל מספר תאונות העבודה גדול פי 2.5 מאשר במדינות ה-OECD ופי 7 יותר מבריטניה".

       

      בן שמעון מוסיף כי "בסיכום ההבנות נכתב כי 'התקנים יובאו כנגד הפחתה מקבילה במשרדי הממשלה', זה אומר שאם מחרתיים יעשו קיצוץ, זה יהיה גם למשרדי הממשלה או שייקחו תקנים מענף התעשייה המסחר והשירותים. כבר היום ועוד טרם חתימת ההסכם, קיימים 22 תקנים שלא מאוישים כי פשוט השר חיים כץ לא מפרסם מכרזים ומונע את איוש התקנים".

       

      בן שמעון קובל על נושאים נוספים, בהם אי קביעת גורם אחראי וברור למעקב אחר תקינות המנופים, או ההחלטה להקים צוות בינמשרדי שיגבש המלצות לגבי התקנת רשתות מגן מתאימות לעבודה בגובה. לדבריו, "כשמקימים ועדות, המשמעות היא שזה ייקבר בסוף".

       

      "בטווח הקרוב אני לא מאמין שיהיו שינויים, גם לא במצבת כוח האדם", הוא מוסיף. "למעשה ניסנקורן עשה תרגיל מבריק ביחסי ציבור - מילא את כל הארץ בשלטים ומיתג את ההסתדרות כמי שדואגת לבטיחות העובדים, אחרי שנים שהיא לא התייחסה לנושא. איפה היא היתה בכל השנים האחרונות?".

       

      "כל קבלני הפיגומים יפשטו רגל"

      ביקורת נוספת על ההסכמות שגובשו מגיעה מצידם של בעלי חברות ישראליות לפיגומים, הקובלים על ההחלטה לאמץ את התקן האירופאי. "מה שקרה אתמול זה פשוט מכת מוות לכלל ענף הפיגומים בארץ", אמר ל-ynet שמש מאיר, בעל חברת "מאיר פיגומים". "לא יכול להיות שיקבלו החלטה על ענף הפיגומים ולא ישמעו את דעתנו בנושא. אם כלל ההמלצות לגבי הפיגום יקנסו לתוקף, הדבר הזה יפגע באלפי קבלנים ובעוד עשרות אלפי משפחות שמתפרנסות מהענף. כל קבלני הפיגומים יפשטו רגל".

       

      לטענתו, הבעיה אינה בפיגומים שבהם נעשה שימוש בארץ, אלא באופן השימוש בהם. כך למשל, הוא טוען כי הגורם לתאונה שהתרחשה אתמול, כשפיגום קרס בפתח תקווה וכתוצאה מכך ארבעה פועלים נפלו ממנו, הוא שהעובדים שחררו את הרצועות שקשרו את הפיגום לבניין.

       

      "לכל קבלן פיגומים יש ציוד שעלותו כ-2 מיליון שקל, וכעת הם אומרים שהציוד הזה פסול", הוא אומר. "הטענה שלנו היא שאפשר לשדרג את הפיגומים הקיימים ולהגביר את הבטיחות באתרים, בלי להחליף אותם. יש פתרונות. אם העובדים יעבדו עם הפיגומים כמו שצריך, אין איתם שום בעיה".

       

      הקבלנים: "החלפת הפיגומים? אין אפשרות להכנסת תקן תוך שישה חודשים"

      גם נציג הקבלנים והיזמים, רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, מתח ביקורת על ההסכמות שהושגו. "איומי השביתה היו מיותרים כי כולם הסכימו על החשיבות של יצירת מהפכה בנושא הבטיחות באתרי הבניה", אמר. "הקבלנים, בוני הארץ, לא מתחמקים מאחריות. נושא הבטיחות עומד בראש סדר העדיפויות שלנו אך נושא זה מחייב, מלבד ההתגייסות של משרדי הממשלה העבודה והאוצר, גם את העובדים בענף.

       

      "האחריות על הבטיחות בעבודה חייבת להתקיים במדרג שבראשו הקבלן הראשי, או היזם, אחריו יבוא מזמין העבודה במכרזי בנייה ציבורית, האחראי הבא במדרג הזה הוא מנהל הפרויקט ואחריו יש לתת כלים להבטיח את אחריות העובדים כמובן. גיוס העובדים לעניין הוא אחריותו של יו"ר ההסתדרות. כבר היום יש בענף סנקציות וקנסות על הקבלנים באתרי הביניה בנושא הבטיחות בעבודה, ואם לא יהיו סנקציות גם על העובדים, המהלך לא מושלם וחבל כי יכול להיות שלא נראה שינוי אמיתי בשטח".

       

      בריק הוסיף כי הם תומכים בהחלפת הפיגומים לפי התקן האירופאי, אך הוסיף כי "אין אפשרות להכנסת תקן תוך שישה חודשים. יש לקבוע תקופת מעבר של 12 חודשים עד להכלתו. כמו כן, הוצאה מההסכם הסכמה שהתקבלה בינינו לבין ההסתדרות, לפיה יינתנו תמריצים כלכליים לעידוד רכישת הפיגומים העומדים בתקן זה ודרישתנו לקביעת פחת מואץ על הפיגומים הללו כחלק מהתימרוץ שיבטיח מעבר חלק ומהיר לפיגומים החדשים בכל ענף הבנייה".

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      צילום: ערוץ הכנסת
      שלי יחימוביץ' ועדה לביקורת המדינה טיפול לקוי של ה מוסדות ה אקדמאים ב הטרדות מיניות
      צילום: ערוץ הכנסת
      מומלצים