הסיגר בחלל נועד לחפש חיים? מדענים מטילים ספק

אסטרופיזיקאים בכירים הטילו ספק בממצאים של מחקר שערכו חוקרים ישראלים מאוניברסיטת הרווארד, שלפיו האסטרואיד "אומואמואה", שהגיע ממערכת שמש אחרת, נועד לחפש חיים. אחד החוקרים הישראלים אפילו הודה כי דרוש מידע נוסף

מחקר שפורסם השבוע טוען כי ייתכן שהאסטרואיד "אומואמואה", שנראה כמו מעין סיגר אדמדם מוארך ואורכו כ-400 מטרים, נשלח על ידי "תרבות חייזרית". אלא שמדענים רבים חולקים על הממצאים שהציגו שני אסטרונומים מאוניברסיטת הרווארד, שפרסמו מחקר על האסטרואיד הראשון שהגיע מחוץ למערכת השמש.

המחקר של החוקרים הישראלים, פרופ' אבי לייב ושמואל ביאלי, תפס כותרות בעולם מכיוון שהשניים העלו את ההשערה כי ייתכן שמדובר בחייזרים שמחפשים חיים במקום אחר. אגב, כבר בדצמבר אשתקד נשלחו אל האסטרואיד אותות בתקווה שאולי יספק הוכחות לקיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ, אבל למרבה האכזבה של חובבי הקונספירציות התברר כבר אז כי המבקר מכוכב אחר הוא "רק" אסטרואיד בין-כוכבי, שאין בו כל סימני חיים.

מסלולו של הגורם השמימי, שהתגלה לראשונה באוקטובר שעבר, מעיד על כך שהוא הגיע אלינו מחוץ למערכת השמש, וצורתו הארוכה והמשונה עוררה ספקולציות שאולי אף מדובר בחללית של חייזרים.

ביאלי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "כרגע יש תופעות בלתי מוסברות כמו ההאצה של 'אומואמואה'". הוא התייחס גם לצורה הייחודית של הגוף בחלל.

מדענים מטילים ספק

אבל לא כל החוקרים משוכנעים כי מדובר בניסיון של תרבות אחרת ליצור איתנו קשר או לחפש חיים. אלן פיצסימונס, אסטרופיזיקאי בכיר באוניברסיטת קווינס בבלפסט, אמר: "כמו רוב המדענים, הייתי שמח אם היו ראיות משכנעות לחיים חייזריים, אבל אין כאלו כרגע". הוא הוסיף כי כבר הוכח באחד המחקרים לגבי האסטרואיד כי הוא נפלט ממערכת שמש אחרת. "חלק מהטיעונים במחקר הזה מתבססים על נתונים עם אי ודאות גדולה", הוא הוסיף.

לא ענה לאותות מכדור הארץ (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לא ענה לאותות מכדור הארץ(צילום: AFP)

המסלול של אומואמואה (צילום: youtube) (צילום: youtube)
המסלול של אומואמואה(צילום: youtube)

גם קייטי מאק, אסטרופיזיקאית ידועה מצפון קרוליינה, הטילה ספק בממצאי המחקר. "הדבר שצריך להבין הוא: מדענים שמחים לחלוטין לפרסם רעיון מופרך אם יש לו אפילו שמץ קל ביותר של סיכוי שלא לטעות", היא צייצה בטוויטר. לדבריה, גם מחברי המאמר לא מאמינים כי הסיגר האדמדם שהגיע ממערכת שמש אחרת נועד לחפש חיים.

פרופ' אבי לייב עצמו אמר כי אי אפשר לקבוע בוודאות מהו האסטרואיד עד שלא נקבל מידע נוסף עליו. המאמר עצמו, שכבר עורר התעניינות רבה, יפורסם ב-12 בנובמבר ב-Astrophysical Journal Letters.

שמו של האסטרואיד 1I/2017 U1 או "אומואמואה" – מילה בלשון בני הוואי המתארת סייר או שליח מהעבר הרחוק. הבהירות שלו משתנה מאוד כל העת, ככל הנראה כי הוא מסתובב על צירו כל 7.3 שעות. זוהי הפעם הראשונה שנצפה אסטרואיד שבהירותו משתנה כך. אומואמואה מורכב ככל הנראה מסלעים וממתכות, ואין בו מים או קרח.

צילום: AFP