שתף קטע נבחר

ישראל כ"ץ: "אם לא אני, אין רכבת לירושלים"

התחדשות עירונית, מחיר למשתכן, הקטל בענף הבנייה והתחבורה הציבורית: בכנס "70 שנות נדל"ן ישראלי" של קבוצת "ידיעות אחרונות" ומרכז הנדל"ן דנו בהישגים ובאתגרים של תחום הבנייה בישראל, והעניקו אות מפעל חיים למשה אביסרור. "ענף הבנייה היה ונשאר המקום שבו כוחות ומוחות פיתחו את ארצנו ללא היכר"

"נכנסתי לתפקידי לפני כמעט 10 שנים ומצאתי שתי בעיות ברורות - הפריפריה לא היתה מחוברת לא בכבישים ולא ברכבות, וגוש דן היה המקום המפגר ביותר בעולם בתשתיות תחבורת המונים ותחבורה ציבורית". כך אמר היום שר התחבורה ישראל כ"ץ, בכנס "70 שנות נדל"ן ישראלי" שערכו היום (א') קבוצת "ידיעות אחרונות" ומרכז הנדל"ן, בשיתוף בנק מזרחי טפחות.

 

המחלות של ענף הבנייה: כך ישראל רשלנית לעומת העולם

"ההתחדשות העירונית הפכה לדבר השנוא ביותר על ראשי ערים"

 

בכנס השתתפו כ-800 איש, בהם שרי ממשלה, ראשי ערים, מנכ"לים ובכירי חברות הבנייה והנדל"ן המובילות בישראל. כץ התייחס בדבריו לעיכובים בנתיבי תחבורה ציבורית, ואמר: "אני כשר, מה יכול לעשות? לקבל החלטה ולפעול לתקצב אותה. היתה לנו את חברת נתיבי איילון הממשלתית, כל ראשי העירייה חתמו על מסלולים מאושרים, 3 נת"צים ממתינים מאושרים בתל אביב ונתקעו בגלל הרשויות המקומיות. ברמלה כבר מבצעים ובכפר סבא כבר מבצעים".

 

ישראל כ
ישראל כ"ץ(צילום: יאיר שגיא)
  

באשר לקו הרכבת מירושלים ציין כי "ההחלטה לפתוח את הרכבת במועד הזה היתה נכונה. אני אגיד את הדברים כמו שהם - אם לא אני, אין רכבת לירושלים, לא עכשיו ולא בעוד 100 שנים. לקחתי פרויקט שהיה תקוע מ-2006, שהיה מתוקצב ב-7 מיליון שקלים. לפני שהגעתי כבר הכפילו את התקציב והוא כבר הוקפא. חידשתי את הפרויקט ומכונות החפירה הגדולות החלו לחפור. 6 שנים אחרי זה אנחנו כבר עומדים עם החשמול. הרכבת יצאה לדרך בדיוק במועד שהנהלת הרכבת קבעה".

 

שחר אילון מנכ"ל רכבת ישראל, סיפר כי "עשינו תוכנית ל-2040 במימון משרד התחבורה, שקובעת איך תיראה רכבת ישראל, מקריית שמונה עד אילת. הגשנו את התוכניות לממשלה, הן אושרו, וכיום אנחנו יודעים היום איפה תהיה כל תחנה וכל קו, מה היכולות שלהם ומה הקיבולת שלהם. כל מה שצריך זה שכולם יכירו את התוכניות. אנחנו נפגשים בשבוע הבא כדי שמשרד השיכון יראה את התוכניות ויתאים את עצמו, כי אנחנו באמת במשבר תחבורתי".

   

"לא מתכננים עוד ערים שמחייבות רכבים"

בפאנל בנושא "70 השנים הבאות, אתגרי הבנייה בישראל", ציינה מנכ"לית מינהל התכנון במשרד האוצר, דלית זילבר, כי "אשתקד אישרנו 127 אלף יחידות דיור והשנה כמעט 150 אלף יחידות דיור, הן בהתחדשות עירונית, הן בתוכניות חדשות, הן בדרום ובצפון ובהסדרה של ישובי מיעוטים. זה מגוון רחב ובכמויות שלא היו קודם, והכל נובע מהתוכנית האסטרטגית, של 2.6 מיליון יח"ד מאושרות עד שנת 2040 ובניית 1.6 מיליון יח"ד".

 

זילבר התחברה לדיון בנוגע לתחבורה ובכלל לתשתיות הנדרשות סביב בנייה חדשה, ואמרה כי "לראשונה, המשרד מסנכרן את התוכנית האסטרטגית עם כל המשרדים ואנחנו יושבים סביב אותו שולחן". זילבר המשיכה ואמרה כי "אלו דברים שצריך למפות היום וכולם זוללי שטחים. התפקיד שלי לתת את השלב הבא - אנחנו מכינים 125 תוכניות מתאר לכלל הישובים ומתאימים אותן לחזון שלנו, של שילוב תחבורה ציבורית עם התחדשות עירונית".

 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, ציינה כי הם משלבים בתכנון שכונות חדשות תכנון של תחבורה הציבורית. "יש כיום הרבה יותר אנשים שנוסעים ברכבת וזונחים את הרכב הפרטי", אמרה. "ראש העין זו דווקא דוגמה לעיר שיש בה תהליך חיובי, אבל יש לנו דוגמאות לא טובות בעיר כמו חריש, שזו בכייה לדורות".

 

"אנחנו יושבים כיום יחד ולא מתכננים עוד ערים שחייבות רכבים", הוסיפה. "אנחנו רוצים שהמסה הגדולה של אנשים תוכל לבחור בחלופה של תחבורה ציבורית.

נוכח ביקורת שעלתה מהקהל ציינה כי "אנחנו דורשים דונמים נוספים למסופי תחבורה ציבורית, ולא תמיד מקבלים את מה שרוצים". עוד אמרה כי "כשרשות מקומית לא רוצה לעשות הסדר לתחבורה ציבורית, זה מאוד קשה. כמו שעושים הסכמי גג כדי לתמרץ או לשחד רשויות לבנות, כך צריך לעשות גם בתחבורה הציבורית". 

 

גלנט: "מה שעשינו ב-3 שנים בתחום הדיור לא עשו פה 60 שנה"

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט התייחס לדשדוש ההתחדשות העירונית בריאיון שקיים עם עורך הנדל"ן של ידיעות אחרונות, עופר פטרסבורג, ואמר כי "הפתרונות של התחדשות עירונית צריכים להגיע משני מקומות: קודם כל, הרחבת ההתיישבות צפונה, דרומה ומזרחה, ושנית הפיכת כל האזורים הישנים במרכזי הערים, שערך הקרקע בהם גבוה, למרכזים עירוניים מפותחים".

 

בתשובתו ציין את הקמת הרשות להתחדשות עירונית לפני כשלוש שנים ואת הקמתן של 25 מנהלות התחדשות עירונית ברשויות מקומיות. "מה שעשינו ב-3 השנים האחרונות אלו דברים שלא נעשו 60 שנה במדינת ישראל, והגיע הזמן". גלנט הוסיף ואמר כי "אני התחייבתי בכנס לפני 3 שנים שנבלום את עליות המחירים. בניגוד לעשור שקדם לנו, אני מסתכל על מה קרה פה ויש תהליך בלימה שאני מקווה שימשיך גם בממשלות הבאות".

 

את דבריו סיים במסר לקבלנים, לפיו "הכלי של מדינת ישראל לממש את הביצוע של הבנייה, ההתיישבות, הצמיחה ופתרונות הדיור זה הקבלנים, ולכן אתם הכוח שמניע את כל העניין הזה. חשוב לנו שהקבלנים יצליחו וירוויחו, ומצד שני שיהיו הגונים עם האוכלוסייה".

יואב גלנט בכנס 70 שנות נדל
יואב גלנט(צילום: יאיר שגיא)

 

ראש מטה הדיור על מחיר למשתכן: "תמיד תהיה ביקורת"

ראש מטה הדיור זאב ביילסקי, אמר בפאנל כי "יש פה התפתחות אדירה, צריך להדביק פיגור של 50 שנה, ותמיד יש בעיות". ביילסקי התייחס גם לביקורות על תוכנית מחיר למשתכן ואמר כי "מאז שנכנסתי לתפקיד, לכולם יש ביקורת כזו ואחרת. אף פעם לא עשו פרויקט בסדר גודל כזה, כי אף פעם לא הסכימו. בא שר אוצר, בפעם ראשונה במדינת ישראל, עשה תוכנית לראשונה לכולם, לכל מי שחסר דיור. באשר לסטנדרט - גם אם היו בעיות בהתחלה, היום הוא בדיוק כמו בכל דירה אחרת.

 

"בסופו של דבר, עשרות אלפי משפחות חסרות דיור יקבלו דירה בשנים הקרובות. אם צריך לתקן נתקן בהמשך הדרך, אבל מישהו צריך לדבר בשם האנשים שפעם הדירה התרחקה מהם כל חודש ומי שלא היה מסוגל לקנות - פשוט לא היתה לו דירה. היום אנשים רואים שהם יכולים להיות בעלים של דירה בקרוב, מוצר בסיסי במדינת ישראל".

 

ניסנקורן על השביתה: "משוכנע שמה שהשגנו יעשה שינוי דרמטי"

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, נשאל על ידי פטרסבורג באשר להסכמות שגובשו מול המדינה באשר לבטיחות בענף הבניין - האם השביתה והאירועים שקדמו לנו היו בגדר משחק פוליטי או שאכן צפוי שינוי. ניסנקורן השיב כי "אני בטוח שיהיה שינוי, זה גם תלוי במי שיושב פה בחדר. אנחנו חייבים לראות באנשים שבונים בשביל כולנו בני אדם שהם לא שקופים, ואני חושב שמה שהבאתי, בהנחה שייושם באופן מלא ואני אדאג שזה ייושם, יורד משמעותית את מספר ההרוגים".

  

בתשובה לשאלה מהקהל לפיה קיימת בעיה של חוסר משמעת מצידם של העובדים, השיב ניסנקורן כי "להגיד שהעובדים אשמים זה לעשות לעצמכם עבודה קלה. אי אפשר לסמן את מי שנפצע ומי שנפגע ולהגיד שהוא אשם. אם המעסיקים היו קשוחים הם היו רואים את זה. אם הם עוצמים עיניים גם רואים את זה. אגב זה שרוב העובדים לא מועסקים בהעסקה ישירה, גורם לכך שברור שהזיקה יותר רחוקה".

 

נוכח הפרסומים לפיהם בכוונתו להצטרף למפלגתו של משה כחלון, השיב כי "טוב לי בתפקיד יו"ר ההסתדרות יש לי עוד מה לעשות בתפקיד".

  

אות מפעל חיים למשה אביסרור

במהלך הכנס הוענק אות מפעל חיים לנשיא ומייסד חברת הנדל"ן אביסרור משה ובניו, משה אביסרור, בנוכחות בניו, על פועלו ותרומתו לענף הנדל"ן מזה למעלה מ- 40 שנה. בנימוקי הוועדה צוין, כי "משה אביסרור, הוא אחד מעמודי התווך בהגשמת חזון המדינה לבניין ויישוב הארץ. אביסרור תרם רבות לפיתוח ובניית מדינת ישראל".

פרס אות מפעל חיים הוענק למשה אביסרור (צילום: יח
קבלת הפרס, בתמונה: אלי אביסרור, מנכ"ל החברה, משה אביסרור, נשיא החברה ורוני בריק, יו"ר התאחדות בוני הארץ ומארגן האירוע(צילום: יח"צ )
 

הזדמנויות עסקיות בפריפריה

שר הכלכלה אלי כהן השתתף גם הוא בכנס, ואמר כי: "מי שמחפש היום הזדמנויות עסקיות יכול בהחלט לבוא ולמצוא אותן בפריפריה. אנחנו בונים שם בהיקפים גדולים מאוד למגורים, בקריית גת, בנתיבות, בשדרות, ולכן אם אתה מחפש הזדמנויות בנדל"ן אתה יכול למצוא אותן באותם מקומות. ראינו לפני שנתיים שלוש חברות שזיהו את זה בתחום הנדל"ן המסחרי. אם מישהו יהיה בנתיבות ויסתכל בתחנת הרכבת הוא יחושב שהוא במערב ראשון. יש בנייה של אלפי יחידות דיור בסטנדרטים טובים. מי שייכנס שם לתחום הנדל"ן המסחרי - יצליח".

 

בנוגע לבנייני משרדי היי טק, אמר כהן כי "הבוקר פרסמנו שבשנתיים האחרונות הגיעו לישראל 70 חברות בינלאומיות. אנחנו רואים את ישראל כמותג בתחום החדשנות. הביקוש למשרדים ימשיך, אנחנו רואים עוד ועוד חברות בינלאומיות שמגיעות לישראל, אבל אחד הדברים שאנחנו מזהים זה שכאתה מגיע לפריפריה, מעבר לגדרה - כמעט לא תמצא בנייני משרדים, אולי דברים בשוליים. אנחנו נשקיע 400 מיליון שקל להעביר חברות היי טק לפריפריה. יש כבר מקומות שזה נעשה בהם בצורה טובה, פארק ההיי טק בב"ש, אמדוקס בשדרות - אפשר לקבל שם קרקע בעלות אפסית וכוח האדם שם גדל".

אלי כהן בכנס 70 שנות נדל
אלי כהן(צילום: סיון פרג')
 

 

"אם יש קשיים סימן שיש התמודדות"

דוד לוי, שר הבינוי והשיכון לשעבר, הפתיע את הנוכחים כשהוזמן לבמה לשאת דברים. "הענף הזה על כל מרכיביו, היה ונשאר המקום שבו כוחות ומוחות פיתחו את ארצנו ללא היכר, בפרק זמן קצר ביותר. אם יש לנו קשיים סימן שיש התמודדות, אם יש התמודדות סימן שאכפת".

דוד לוי בכנס 70 שנות נדל
דוד לוי(צילום: יאיר שגיא)
 

 

לוי סיפר על פועלו בתחום: "לאורך כל השנים, חרף הספקות, הקשיים, המאבק להשיג תקציבים והשילוב לפרוגרמה משותפת של המדינה, שלא תשכח את חובתה הבסיסית להבטחת קורת גג לכל אזרחיה, יחד עם הסקטור הפרטי שהיה שותף נאמן, לפעמים פרובלמטי, אך עם זאת קרוב ל-50 אלף יח"ד (נבנו) כל שנה במשך 13 שנים, עם פרויקט שיקום השכונות, חיסול המעברות, הפיכת ירושלים מהעיר השלישית בגודלה במדינה לעיר הגדולה במדינה, בנייה עצומה גם בתחום של הקמת מאות ישובים חדשים ביהודה ושומרון, בגליל, בנגב, בגולן - בכל אלו היה לי המזל לעמוד בראש משרד דינאמי מאוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
ישראל כ"ץ בכנס 70 שנות נדל"ן ישראלי
צילום: יאיר שגיא
מומלצים