שתף קטע נבחר

הטבת המס ל-ABS בכלים דו גלגליים הוארכה

בעקבות התנגדות חברי כנסת בוועדת הכספים, רשות המסוי דוחה את ביטול הטבת המס על מערכת ABS לכלים דו גלגליים. המשמעות: כלים דו גלגליים לא יתייקרו

רשות המסים תיאלץ לבצע שינויים במתווה המיסוי החדש לרכב דו-גלגלי, בגלל התנגדות הח"כים שפורסמה הבוקר. נציגי הרשות התחייבו בפני ועדת הכספים לשוב לדיון בוועדה לפני הפעלת השלבים הבאים. זאת, במסגרת הרחבת הטבת המס לאביזרי בטיחות נוספים, על חשבון ביטול ההטבות המשמעותיות למערכת ABS ולכלים עם 3 גלגלים, שיביאו בפועל להעלאת המס על אופנועים וקטנועים.

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

במקביל התחייבו אנשי הרשות להביא לוועדה תקנות שיאפשרו הוזלת כלים בינוניים, בנפח הביניים של 125 סמ"ק עד 300 סמ"ק, וכלי 500 סמ"ק מוגבלי הספק (רישוי A2). התחייבות כזאת להוזלת הכלים, המשמשים את מי שנאלץ לעבור לרכב דו גלגלי לנסיעות בין עירוניות ופרבריות, ניתנה כבר בעבר לפי דרישת הוועדה, אך לא קוימה. במסגרת הרפורמה יתווספו הטבות מס למערכות כמו בקרת יציבות, בקרת משיכה והחלקה, בלימה משולבת, ומשכך היגוי, מערכות המסייעות ליציבות כלים דו גלגליים.

 

"לא נסכים בשום פנים ואופן להעלאת מסים על הדו-גלגלי", אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יו"ר הוועדה. "סיכמנו בדיונים קודמים שתהייה הפחתה לכלים הבינוניים. אני סומך עליכם שתבואו עם ההשלכות ועם ההתפתחויות סביב אבזרי הבטיחות, ולאחר מכן נשקול את הצעדים לגבי ההמשך. אי אפשר מצד אחד לומר שאופנועים הם הפתרון למצוקת הפקקים והחנייה, ומצד שני למנוע את הפתרון".

 

בדיון תקף ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) את נציגי רשות המסים, בראשות המשנה למנהל הרשות מירי סביון, על כך שהביאו לאישור הוועדה את צו המס החדש פחות משבוע לפני פקיעת הצו הזמני עליו חתם שר האוצר משה כחלון. "למה תמיד אתם צריכים להביא את הצווים רגע לפני שהם פוקעים?! כדי לגרום לנו לאשר, אחרת המצב יחזור לעלויות המקוריות? קראנו לכם להביא להפחתה עבור הכלים הבינוניים, תביא אותה".

 

עד לשינוי שיטת המיסוי על רכב דו גלגלי ב-2015, הוטלו שני שיעורי מס בסיסיים: 72% על אופנועים ו- 40% על קטנועים וכלים עד 125 סמ"ק. לאחר השינוי חולקו הכלים לקטגוריות של נפח מנוע והספק מנוע, כאשר שיעור המס עולה ככל שמדובר בכלים בעלי מנוע גדול וחזק יותר. בהמשך קבעה הוראת שעה נוספת, שיעור מס של 25% על כלי רכב דו גלגליים מקטגוריה L1, הנחשבת לנמוכה ביותר - בעלי נפח מנוע של עד 125 סמ"ק והספק מנוע של עד 15 כ"ס, לתקופה קצובה על-מנת לבחון את השפעתם, כפתרון תחבורתי עירוני שעשוי לצמצם את בעיית הפקקים. לבקשת שר האוצר אישרה ועדת הכספים את הארכת הוראת השעה כאמור, עד ל-30 ביוני 2020.

 

כעת הוחלט לשנות את התמריצים לאביזרי בטיחות, באמצעות הנחות חדשות במס קנייה למערכות חדשות, לעומת ביטול הדרגתי של ההטבה למערכת ABS, שהפכה כיום לסטנדרט לפי התקינה האירופית הנהוגה בישראל, בכל כלי מעל 125 סמ"ק. ההחלטה לבטל את ההטבה על מערכת ה-ABS בהדרגה ולא בבת אחת, נבעה מהרצון למנוע עליית מחירים. ועדת הכספים לא הסתפקה בכך ונוכח התנגדות חבריה והתנגדות איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי, נקבע כי חלקה הראשון של הרפורמה ששומר על עיקר ההטבה בגין התקנת מערכת ה-ABS יוארך ויעמוד על שנה וחצי, במהלכן יבחן אופן יישום השלבים הבאים. כך הרפורמה כולה תיושם בשלושה שלבים, שיסתיימו באמצע שנת 2022.

 

ברשות המסים דיברו בדיון בשני קולות. מצד אחד התעקשו נציגה כי אין כוונה להעלות מסים, אבל הסבירו כי הביאו את צו המס החדש לאישור הוועדה כי כך נדרש במקרה של העלאת מס. "אם המיסוי יעלה או לא, זה תלוי ברכבים שיגיעו לכאן, אין פה רפורמה להעלאת מיסים או הכנסות למדינה", אמרה מירי סביון. "הכוונה היא לחלק את ההטבות שאנחנו נותנים בהקשר של אבזרי בטיחות במקום של עידוד התנהגות שאנחנו רוצים לעודד. במהלך השנה הבאה נמשיך לבדוק את עצמנו ואת השינויים ביבוא, אם נראה שהרפורמה לא יוצרת מה שביקשנו שתביא או תיצור העלאת מיסים נבחן אותה שנית".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ירון ברנר
ימאהה טימקס מול וספה מגזין 70 שנה
ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים