שתף קטע נבחר

משהב"ט יעדכן את הוראות הבטיחות לאתרי הבנייה - אבל ישאיר את המכרזים בחוץ

מדובר בפרק חדש ב"ספר הכחול", המשמש את משרד הביטחון בתחום הבינוי. הוראות הבטיחות החדשות יכללו בין היתר: חובת דיווח חודשי למזמין העבודה, רכב פינוי באתר, תדריכי בטיחות וממונה ביטחון. יחד עם זאת, במשרד לא הכניסו קריטריון של רקורד בטיחותי כחלק מהשיקולים לבחירת קבלן במסגרת המכרזים

משרד הביטחון מעדכן פרק חדש במפרט הכללי לעבודות בנייה ("הספר הכחול"), ובו - לראשונה - הסדרה של בטיחות בעבודות הבנייה. מדובר במהלך שנרקם בשנה האחרונה בעבודת מטה משותפת עם משרדי האוצר, הבינוי והשיכון, נתיבי ישראל והתאחדות בוני הארץ, בעקבות תאונות העבודה הרבות בעבודות הבנייה.

 

במסגרת ההבנות שהושגו הוחלט כי משרד הביטחון יכתוב פרק בטיחות חדש שיהווה את "האורים והתומים" של עולם הבטיחות הבנייה בישראל.

 

הצעת החוק למינוי עוזר בטיחות באתרי הבנייה עברה לקריאה שניה ושלישית

ההפקרות בענף הבנייה: "סירבתי לעבוד על המנוף בגלל רוח מסוכנת - ופוטרתי"

 

זירת הארוע (צילום: דוברות כב
אתר בנייה ברחוב ויצמן בפ"ת, בו נפלו 4 פועלים מפיגומים מוקדם יותר החודש(צילום: דוברות כב"ה מרכז)

 

"הספר הכחול" של משרד הביטחון נכתב על ידי אגף ההנדסה במשרד, ומחייב את המשרד בכל עבודות הבינוי המבוצעות באמצעותו. הספר משמש גם את משרדי הממשלה, ובמקרים רבים גם יתר השוק "מתיישר" לפיו, בעיקר במכרזים גדולים. לפעילות הבינוי המבוצעת עבור משרד הביטחון, על כל שלוחותיו, היקף גדול, ולכן מדובר באחד הגופים המשמעותיים בענף מבחינת הזמנות עבודה מקבלנים. יחד עם זאת, גם משרד הביטחון - למרות האכיפה המוגברת - אינו חף מתאונות. כך למשל ניתן לציין תאונה שהתרחשה בבסיס קציעות, במהלכה נהרג פועל.

 

בין הסעיפים הנכללים במפרט החדש: חובת גידור האתר, חובת נוכחות קבועה ומתמדת של מנהל עבודה מוסמך באתר, חובת תדריך בטיחות יומי לעובדים בנוגע לסיכונים האפשריים, חובת הצבת רכב פינוי בחירום באתר, חובת דיווח דו"ח בטיחות חודשי במקרה של אתר מאויש, הקבלן יקבל תדריך בטיחות מנציג המזמין במתקן; עבודות מסוכנות בתחום אתר מאויש יבוצעו באישור נציג המזמין במתקן בלבד; בעבודות שהיקפן עולה על 10 מיליון שקל, משרד הביטחון מחייב את הקבלן להעסיק ממונה בטיחות. במשרד הביטחון ציינו כי כבר החלו לאכוף באופן עצמאי את דרישות הבטיחות הללו בקרב הקבלנים הבונים בפרויקטים שלו, באמצעות מפקחי בטיחות מטעמו.

 

יחד עם זאת, ולמרות הכוונות הטובות, בהנחיות החדשות בתחום הבטיחות חסרה הוראה משמעותית אחת - והיא הכנסה של קריטריון "רקורד בטיחותי" של הקבלן שניגש למכרז כחלק מהניקוד הכולל שהוא זוכה לו. הכוונה היא שבעת קיום מכרז, משרד הביטחון ידרוש לדעת מהו העבר של הקבלנים בתחום הבטיחות, כך שבמידה ומדובר בחברה בעלת רקורד גרוע של ליקויי בטיחות ותאונות בנייה באתריה - תהיה לכך השפעה מכרעת על יכולתה להתמודד בהצלחה על מכרזים. מדובר בנקודה שלא רק משרד הביטחון חוטא בה. סעיף שכזה אינו נכלל כיום במכרזים של פרויקטים לאומיים לתשתיות, וכן בפרויקטים שמבוצעים ברמה העירונית. במשרד הביטחון אמרו כי בימים אלה הם בוחנים אפשרות של הוספת סעיף כזה כפרמטר במכרזים.

 

סמנכ"ל וראש אגף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון, ארז כהן: "משרד הביטחון מעלה את הרף הנדרש בתחום הבטיחות באתרי הבנייה בארץ במטרה לצמצם את התאונות בענף. הפרק החדש, שמסתכל בראייה רוחבית על כלל המשק, ייצר סטנדרט אחיד שישפר באופן משמעותי את רמת הבטיחות באתרי הבנייה בארץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים