שתף קטע נבחר

מבצעי בלאק פריידיי בישראל: הרשתות חוששות - והורידו מחירים

התחרות מחו"ל עשתה את שלה והקמעונאים הישראלים אימצו את בלאק פריידיי בלית ברירה. אך האם המבצעים שמציעים לצרכן המקומי אמיתיים? בראיון באולפן ynet נציגי רשתות החשמל מנסים להוכיח שלמרות שרוב השנה הם מוכרים במחירים גבוהים מחו"ל, בבלאק פריידיי הם נותנים פייט

 

 
בלאק פריידיי הישראלי משתלם לנו או לא? חגיגות יום שישי השחור יחולו בסוף השבוע הקרוב בארה"ב עם הנחות מפליגות באתרי הסחר המקוון ועובדים מותשים בחנויות הפיזיות. באמזון בריטניה וארה"ב כבר החלו במבצעי שבוע בלאק פריידיי, ואחריו יחול גם סייבר מאנדיי - עוד יום מבצעים שמוקדש לסיילים באינטרנט. בשנים האחרונות ישראל הצטרפה לחגיגה ובענק. 
 
למעשה, ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שאימצה את החג הזה. הקמעונאים המקומיים עשו זאת כמעט בעל כורחם, בגלל הנהירה של ישראלים לקניות אונליין מחו"ל ובפרט - בחג הזה. הם לא יכולים היו להתעלם מהעובדה שהצרכנים הישראלים החלו לרכוש פריטים מחו"ל בעשרות מיליוני שקלים - והחלו להציע מבצעים באתרים המקומיים ובחנויות, כשהשנה - יש יותר מבצעים מאי פעם.
 
אבל האם המבצעים שהקמעונאים הישראלים מציעים לצרכנים לקראת הבלאק פריידיי בכלל משתלמים? לא בהכרח: בעוד שהצרכנים האמריקנים יכולים להיכנס לחנות וליהנות מחצי מחיר על כל הפריטים בה, בארץ הקודש לא כל הרשתות הבינו את הקונספט. לרוב, ימצא הרוכש המקומי מבצע עם אותיות קטנות, הנחה לא משמעותית או שירות לקוחות לא אמפטי. עם זאת, יש יותר רשתות שמציעות מחירים תחרותיים מול חו"ל ומבצעי 40% הנחה על כל החנות באמת - ולא 20% עם אותיות קטנות והגבלות.

 

זה מעורר את השאלה: איך זה שפתאום הם יכולים? איך לפתע פתאום אחרי שנים של פערי מחירים של עשרות אחוזים מול חו"ל, הספקים והרשתות פה מוכרים בבלאק פריידיי בזול? זה בולט בעיקר בתחום האלקטרוניקה והדיגיטל. בראיון באולפן ynet שוחחנו עם מורן דאי, סמנכ"לית השיווק של רשת ניופאן, ועם חיים אביעד, מנהל פיתוח עסקי E-COMMERECR ברשת מחסני חשמל, שניסו להשיב על השאלה - האם הם מציעים לקראת הבלאק פריידיי מבצעים "אמיתיים", מדוע במשך כל השנה יקר פה וכיצד הם מצליחים להוזיל עלויות לקראת חג הקניות.

לוגו בלאק פריידיי (shutterstock)
בלאק פריידיי. מבצעים אמיתיים או אותיות קטנות?(shutterstock)

 

מו"מ של חצי שנה מראש מול הספק

"המבצעים אצלנו בהחלט אמיתיים, ואנחנו מבינים שכדי לשמור על נאמנות צרכנית וכדי לייצר אטרקטיביות במחירים, צריך להיערך לכך מראש", אומרת דאי, "אני מניחה שרבים כמוני ניהלו מו"מ ארוך של לפחות חצי שנה כדי להביא מוצרים ייעודיים לחג הזה, וזה מה שאיפשר לנו לפתוח את המבצעים העמוקים, האטרקטייביים רק ליום הזה. עם זאת, אנחנו גם מייצרים מבצעים עבור מוצרים קיימים ומבינים שאנחנו צריכים לסבסד אותם ביום הזה".

 

למרות הצורך בסבסוד מוצרים על ידי בעלי הרשתות, נראה כי הקמעונאים בהחלט מרוויחים מהשיגעון של חודש הקניות. "בשנים קודמות אנחנו ראינו שבדרך כלל חודש נובמבר היה חודש מנומנם, הוא לא היה חודש חזק שיש בו מכירות מרובות", מסביר אביעד, "אבל מהרגע שהתחיל באז המכירות, שכולל את יום הרווקים הסיני, ShoppingIL ובלאק פריידי שגולש אחר כך לסייבר מאנדיי – הבנו שיש פה עניין והמכירות עולות".

 

לדברי אביעד, בשנה שעברה נשברו שיאים במחזורי המכירות. "לכן הבנו שהשנה אנחנו צריכים להיערך קצת יותר טוב וקצת יותר נכון, גם מבחינת המבצעים וגם מבחינת הלוגיסטיקה, האספקה וכדומה", הוא מוסיף. "לפחות חצי שנה לפני נובמבר אנחנו פונים לספקים שלנו", הוא מתאר, זאת לצורך אספקת כמות מוגבלת של דגמים יעודיים לטובת הבלאק פריידיי עם מחירים ייחודיים לטובת היום הזה.

 

"ההיערכות נועדה לתת מנעד גדול מאוד של מוצרים שנמצאים במבצעים שלא קיימים במהלך השנה, שנמצאים רק ביום הזה, ואנחנו מפזרים את הסחורה גם בשוק וגם ברשתות השיווק הישירות שלנו באופן יחסי כדי לתת מענה לאוכלוסייה רחבה", מסכמת דאי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים