שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לא רק טייס: כשהקברניט עוצר נוסע שמתפרע
    הקברניט, הלא הוא מפקד המטוס, אחראי על הבטיחות בשחקים ומתוקף תפקיד זה יש לו אפשרות חוקית לעצור, לאזוק ולהסגיר נוסע שיסכן את שאר הנוסעים. לא פעם, כך מתברר, הטסת המטוס היא המשימה הקלה ביום העבודה של הקפטן

    קברניט (צילום: shutterstock)
    קברניט ברגע של נחת בתא הטייס(צילום: shutterstock)
     

    קברניט זו אחת הדרגות הבכירות בתעופה. אמנם מעל דרגה זו קיים תפקיד מדריך/בוחן, אבל גם אז במטוס יש רק קברניט אחד המוגדר כמפקד המטוס. מינוי לדרגת קברניט/ה איננו עניין של מה בכך: המינוי מחייב, מלבד ניסיון רב, גם כישורי ניהול, יחסי אנוש, יכולת לפתור בעיות בזמן קצר, תקשורת טובה, רמה מקצועית ללא פשרות ומעבר של סדרת אימונים ומבחנים.

     

    חוק הטייס, שהוא כמעט זהה בכל העולם, מכיר בחשיבות התפקיד. למעשה, מבחינת החוק יש אחראי אחד לבטיחות הטיסה והוא הקברניט. מאחר ובטיחות הטיסה היא בעלת חשיבות עליונה, הרי שכל פגיעה או חשש לפגיעה בבטיחות הטיסה חייבים לקבל מענה מיידי על ידי הצוות והקברניט.

     

    מאחר ואין באוויר אמצעי אכיפת חוק כגון משטרה או שופט תורן, נוצרים לפעמים מצבים שבהם יש לפעול על מנת שלא לסכן את בטיחות הטיסה הצוות והנוסעים. גם החוק מכיר בכך ובכל העולם מקנה החוק סמכויות מרחיקות לכת לקברניט לצורך שמירה על הבטיחות. ראוי לציין כי החוק איננו מתייחס לנושאי שירות או נוחיות נוסעים.

     

    למעשה, אחד האנשים היחידים שאינו שוטר אך יש לו/ה אפשרות חוקית לעצור אדם אחר או להסגיר אדם לרשויות החוק ללא צו זהו קברניט/ת המטוס. אין לקברניט זכות לשפוט, אולם יש לו/לה את כל הסמכויות החוקיות לאזוק ו/או להסגיר אדם החשוד בהפרת כללי הבטיחות בטיסה. 

     

    טיסת הטבעות: טייס חיתן בני זוג במערכת הכריזה 

      

    על פי נתוני הארגון העולמי של חברות התעופה, בין השנים 2007 ל-2016 היו בעולם 58 אלף תקריות של התפרעות נוסעים, אלימות, אי שמירת כללי בטיחות בניגוד להוראות הצוות או הטרדה של נוסעים אחרים או של הצוות. מאחר ולא כל האירועים מדווחים יש שוני במספר האירועים המתפרסמים. בקרב חברות התעופה יש הסכמה כי יש לפעול לשיפור הנושא. ארגון התעופה העולמי עושה מאמצים לשנות את אמנת טוקיו משנת 1963 העוסקת בנושא כדי להביא לירידה במספר התקריות ולהחמיר את הענישה במקרים המחייבים זאת.

     

    כשליש מהמקרים המדווחים נובעים משימוש יתר בשתייה חריפה ו/או סמים. באחד המקרים לדוגמה, שאירע בחברה שטסה לישראל דיווח צוות הדיילים לקברניט על קבוצת גברים בחלק האחורי של המטוס שהתנהגה בצורה שחרגה מכל כללי הבטיחות באופן שחייב התערבות מיידית. מאחר והם לא הגיבו לדרישת צוות הדיילים והדיילות, הודיע להם הקברניט כי במידה שההתפרעות תימשך, אזי הוא ינחית את המטוס תוך 40 דקות והם יועברו לטיפול משטרת יוון, כשהמשטרה הבאה בנתיב הטיסה היא משטרת טורקיה. בכך הסתיים האירוע והם שבו למקומם ללא הפרעה עד הנחיתה.

    טייסת (צילום: shutterstock)
    קפטנית בתא הטייס(צילום: shutterstock)
      

    במקרה אחר נוסעת עישנה בשירותים וגרמה להפעלת מערכת הגילוי, ההתראה והכיבוי. בהמשך הטיסה היא שוב עישנה על אף שדרכונה נלקח ממנה ואנשי הצוות הזהירו אותה כי תוגש נגדה תלונה והיא צפויה להיעצר אחרי הנחיתה. כעבור זמן מה, בעלה שהיה עד להתרחשות נכנס לשירותים ועישן. משנשאל אם לא הבין מה צפוי לאשתו, השיב כי היה רוצה ללוות אותה למשטרה אחרי הנחיתה במידה שהיא תיעצר ולכן עבר את אותה עבירה. גם הבעל נאלץ למסור לצוות את דרכונו.

     

    יש בעולם ובארץ מקרים שהסתיימו בהסגרת הנוסע/ת למשטרה המקומית להמשך טיפול. במרבית המדינות מתייחסים למקרים כאלה בחומרה. בכל מקרה של נחיתת ביניים לא מתוכננת כתוצאה מתקלה או בעיה בטיחותית יש לקברניט/ה את הסמכות המלאה לקבוע את שדה הנחיתה, שכן הנחתת המטוס בשלום היא בעדיפות עליונה. אולם, במקרים בהם השיקולים הם שיקולי נוחיות ולא בטיחות יכול הקברניט להתייעץ עם מרכז המבצעים של החברה לגבי קביעת העדיפויות לבחירת שדה התעופה לנחיתה.

     

    מרבית הנוסעים נהנים בטיסה, אך יש כאלה שעבורם הטיסה איננה סביבה טבעית או נוחה במיוחד. לפעמים צפוף, לפעמים קר או חם, צריך לשתף אחרים במרחב הציבורי ולא ניתן לצאת למרפסת לשאוף אוויר – אך למרות זאת הצוות מצפה מהנוסעים להישמע להוראות במהלך הטיסה ולמנוע בכך אי נעימות הדדית.

     

    קברניט מיקי כץ הוא דוקטורנט באוניברסיטת חיפה ומנחה סמינר טיסה ללא פחד

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים