שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר הוכיח: פעילות קבועה בגיל מבוגר שומרת את הגוף צעיר
    מחקר חדש שנערך בקרב מבוגרים בני 70-80 שעסקו בפעילות גופנית שיגרתית כתחביב לאורך זמן הראה כי גופם היה צעיר ב-30 שנה. "מדובר במבוגרים שעסקו בספורט כתחביב. ראינו כי היכולות הגופניות שלהם היו כשל צעירים בני 25. זה מאוד מעודד", אמר החוקר הראשי

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    לא רק ספורטאים תחרותיים, גם מי שעוסק בספורט כתחביב לאורך שנים זוכה ליתרונות בריאותיים משמעותיים. מחקר חדש שפורסם לאחרונה ב"ניו-יורק טיימס" הראה כי מבוגרים בני 70-80 אשר עסקו בפעילות גופנית במשך חמישה עשורים "נהנו" ממסת שריר, חוזק ויכולות אירוביות כשל בני ה-25.

     

    המחקר ביקש לבדוק עד כמה הנסיגה ביכולות הגופניות ובתפקוד הגוף אכן מושפעת מפעילות גופנית אצל אנשים שלא עוסקים בספורט תחרותי. ברור לכולם שעם הגיל מגיעה חולשה של מערכות הגוף אשר עשויה להוביל למחלות ופגיעה בעצמאות, במחקר זה ביקשו החוקרים לבדוק עד כמה אפשר לעכב או לדחות את אותה חולשה על ידי התמדה בפעילות גופנית.

     

    עוד על פעילות גופנית בגיל מבוגר:
    איך להפוך את ההליכה בחיק הטבע לאימון של ממש

    10 טיפים לשילוב פעילות גופנית בשיגרה

    לא רק הנאה: היתרונות המפתיעים של הריקוד

    אלו 30 היתרונות הבריאותיים להליכה יומיומית

     

    יתרונות בריאותיים רבים לעיסוק בפעילות גופנית לאורך שנים (צילום: shuttestock) (צילום: shuttestock)
    יתרונות בריאותיים רבים לעיסוק בפעילות גופנית לאורך שנים(צילום: shuttestock)
     

    כתחביב: עיסוק בספורט במשך 50 שנה

    במחקר החדש  אשר פורסם בכתב העת Journal of Applied Physiology  על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת בל סטייט אשר באינדיאנה ארצות הברית השתתפו מבוגרים אשר מבצעים פעילות גופנית כמו ריצה, שחייה ורכיבה לשם הנאה בלבד. "חיפשנו אנשים אשר התחילו להתאמן בשנות ה-70 ועשו זאת כתחביב", אמר מנהל המעבדה לביצועיים אנושיים באוניברסיטת 'בל סטייט' ועורך המחקר ד"ר סקוט טראפ.

     

    במחקר השתתפו 28 מבוגרים בני 70 ומעלה, גברים ונשים, אשר עסקו בפעילות גופנית כשיגרה במשך חמישה עשורים. קבוצה נוספת כללה מבוגרים בני אותו הגיל אשר לא עסקו כלל בפעילות גופנית והקבוצה השלישית של המחקר הורכבה מצעירים בשנות העשירים שלהם שמבצעים פעילות גופנית כשיגרה.

     

    משתתפי המחקר עברו בדיקות הכוללות מיפוי היכולות האירוביות, בדיקת נימי ואינזימי קראטין בדם, וזאת במטרה לבדוק את בריאות השריר, בדיקת המערכת הקרדיו-ווסקלארית ומערכות השרירים.

     

    החוקרים הודו כי ציפו לראות שינויים בהתאם לגיל הכרונלוגי כמובן לטובת הצעירים. "הופתענו לגלות שהשרירים של המתאמנים המבוגרים היו במצב דומה לקבוצה הצעירה האקטיבית, הן מבחינת הנימים והאנזים, קראטין והן מבחינת החוזק", אמרו החוקרים.

     

    "הבדל משמעותי היה ביכולות האירוביות שהיו גבוהות יותר אצל הנבדקים הצעירים. אולם בקרב קבוצת המבוגרים המתאמנת נתוני היכולות האירוביות היו טובים ב-40 אחוז לעומת קבוצת המבוגרים השנייה, שאינה עוסקת בספורט. כשעשינו השוואה בין היכולות האירוביות של המבוגרים המבצעים פעילות גופנית לאלו של אנשים לא אקטיביים, על פי נתונים ממסד נתונים, ראינו כי הן זהות לאנשים צעירים מהם ב-30 שנים".

     

    "הממצאים הללו לגבי בריאות השרירים והמערכת הקארדיו-ווסקולארית אצל מבוגרים אקטיביים", מוסיף ד"ר טראפ "גורמים לנו להבין שמה שהחשבנו כ'נורמלי' במה שקשור להידרדרות עם הגיל הוא בעצם לא נורמלי ואפשר למנוע אותו".

     

    גם הפעם - נדרש עוד מחקר

    לצד ממצאי המחקר ביקשו החוקרים לסייג ואמרו כי מדובר בחתך רוחב הבודק פרמטר אחד בחייהם של משתתפי המחקר מבלי להתייחס להרגלי

    התזונה שלהם, גנטיקה ועוד גורמים המשפעים על איכות ואורח החיים.

     

    בנוסף לא נבדקה האפשרות של התחלת העיסוק בפעילות גופנית בשלב מאוחר יותר בחיים וההשפעה על המצב הבריאותי.

     

    "אנחנו מתכוונים להמשיך לחקור", סיכם ד"ר טראפ "ממצאי המחקר שלנו הצביעו על כך שעיסוק בפעילות גופנית כשיגרת חיים במשך שנים בונה ומשמרת את בריאות הגוף וחוזקו ומאפשרת לנו להאט ואפילו למנוע חולשה גופנית בגיל מבוגר".

     

    "האנשים שלקחו חלק במחקר היו כל כך חזקים ונמרצים שלי, שאני בשנות החמישים לחיי, הם נתנו השראה".

     

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

     

     

    להתחיל להתאמן בגיל מבוגר ולהיות סגן אלוף העולם: צפו בפיני שכטר בן 78 שחזר להתאמן בגיל 50

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים