שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    במיוחד בחורף: 8 המלצות לטיול בטוח ומהנה בטבע

    החורף זה הזמן לצאת ולטייל, השמש החורפית מפנקת, הנחלים זורמים ואווירת השלכת משלימה את האווירה. דוד גל אור, מורה דרך יצא לפנסיה מוקדמת והצטרף לטיול אחרי הצבא של בנו ערן. יחד הם חרשו את שבילי הארץ וחזרו עם המלצות איך להנות מהטבע הישראלי בכל גיל

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    להתאהב במסלולי הארץ בכל גיל מחדש. בני הגיל השלישי כבר מזמן הפכו לטיילים וחורשי הארץ והעולם. הטבע מחבק את כולם ומחבר בין גוף לנפש. הטיול בצוותא מחזיר את כולם לימים השמחים והזיכרונות הנעימים מפיחים רגשות נעורים חדשים וההנאה רק גדלה.

     

    אולם לטיול בגיל השלישי יש קצב משלו ואין ספק שמדובר ביתרון, ההסתכלות וההתבוננות בטבע, מביאה שלווה ומחדשת את האדרנלין. בשבילי הארץ תוכלו לראות תינוקות רכים ואנשי 'שיבה טובה' שלא מוכנים לוותר על ההרגשה של טיול בטבע. אבל, יש לשים לב למצב הבריאותי וליכולות הפיסיות של כל אחד מהמטיילים. אל תאמצו עצמכם מעבר ליכולות שלכם ואל תצאו למסלול בדרגת קושי שתכביד עליכם. לפניכם שמונה דגשים לטיול מהנה ובטוח בגיל מבוגר.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    לעשות את שביל ישראל בגיל 70

    10 כללים להליכה נכונה ויעילה בגיל מבוגר

    בגיל 68 : הסבתות שעפות על החיים

     

    מפל עיט (צילום: דוד וערן גל אור
    מפל עיט שוצף ומרגש במיוחד בימי החורף(צילום: דוד וערן גל אור "מסלולים")
     

    1: ביחד או לבד 

    בין אם תבחרו לצאת כקבוצה, בזוג או לבד ישנם מספר דברים שחשוב לדעת לפני שיוצאים למסע. ראשית, בחרו את החברים שלכם. בגיל השלישי לא מומלץ לצאת למסע לבד, לכן תבחרו אנשים שיהיה לכם כייף לבלות איתם יום של טיול. חברים שמעלים את המורל וגורמים לכם לחייך ולצחוק.

     

    מבחינת בטיחות חשוב שתעדכנו תמיד את קרוביכם שיצאתם לטיול, איפה תהיו ומתי אתם צפויים לשוב. אפילו קבוצה גדולה יכולה ללכת לאיבוד בשטח.

     

    2: לימדו את השטח  

    לימדו את המסלול שאליו אתם הולכים בעזרת ספרים ייעודיים, אתרי אינטרנט או אפליקציות עדכניות. בחרו אזורים נגישים ודרגת קושי קלה עד בינונית, עם הזמן תעלו את רף הקושי. יש אפליקציות המאפשרות לכם לערוך סיור מוקדם וכך לבחור את המסלול המותאם לכם, כגון באפליקציית "מסלולים", של אתר האינטרנט מסלולים, להתאהב בארץ מחדש תוכלו לבחור מסלול לפי קצב ההליכה שלכם.

     

    מהבית תוכלו כבר לדעת איך להגיע למסלול הנבחר, מפה, תמונות, הסבר מפורט על המסלול עצמו, אפשרויות לקיצור המסלול וטיפים לתכנון נכון של המסלול. אטרקציות, אנקדוטות, משלים וסיפורים מעניינים הקשורים לאזור בו מטיילים.

     

    בתוך החורש בשביל הפיסגה של הר מירון (צילום: דוד וערן גל אור
    בתוך החורש בשביל הפיסגה של הר מירון(צילום: דוד וערן גל אור "מסלולים")
     

    3: בחירת מסלול בהתאם לצרכים

    השלב הראשון ביציאה לכל טיול הוא כמובן בחירת המסלול. בכדי שהמסלול שבו תבחרו יהיה המתאים ביותר לכם, צריך לזכור להתחשב בצרכים של כולם. לכן, יש ללמוד את כל הקריטריונים המרכזיים שלפיהם ניתן לבחור את המסלול – נגישות, דרגת קושי, משך הטיול, אורך המסלול ונתונים נוספים. לצדם האפשרויות – נקודות פריחה, רחצה במים, תצפיות יפות, כניסה למערות ועוד.

     

    4: מה אומרים הצבעים על הסלעים? 

    במפות מסומנים השבילים בצבעים שונים (כחול, ירוק, אדום, שחור ושביל ישראל) ואילו בשטח מופיעים צבעי השבילים על גבי סלעים, עצים וגדרות באופן הבא: קו לבן – צבע השביל – קו לבן נוסף (מלבד שביל ישראל, שמסומן בצבעי לבן-כחול-כתום). מומלץ בחום ללמוד לפני היציאה לטיול כיצד נראים סימוני השבילים בשטח, כך תוכלו להוביל בטיול בביטחה.

     

    5: ציוד מותאם ונוח

    ערכו רשימת ציוד לקראת הטיול, חישבו על כל הגוף שלכם והצרכים היומיומיים- הרגליים, הגב, הצוואר ונסו לקבל החלטות שייטיבו עמם. תנעלו זוג נעלי הרים, לא נעלי ספורט או סנדלים. חשוב שתהיה לנעל סוליה מספיק חזקה כדי לא להתגלש בשטח. כמו כן חשוב שהנעל בה מטיילים לא תהיה חדשה חשוב ללכת איתה לסיבוב ניסיון לפני הטיול.

     

    שימו לב שהתרמיל יציב עם חגורת בטן שמקלה על ההליכה מותאמת לגובה שלכם. על אף שחורף בחוץ חשוב לחבוש כובע להגנה מפני השמש ואפילו להשתמש בקרם הגנה.

     

    מפת סימון שבילים רלוונטית תסייע לכם ותיק עזרה ראשונה בסיסי יהיה לעזר במידת הצורך. רצוי להביא גם ערכת קפה ותה, אוכל ונייר טואלט.

     

    מעבר לכל אלו בהתאם לאופיו של כל מסלול הוסיפו ציוד נוסף שרצוי לקחת כגון: בגדי ים, פנסים, נעליים או סנדלים להליכה במים וכדומה. חשוב לא פחות - להצטייד בוויטמינים ובתרופות שלכם בכדי לא לשבש את פעילות הגוף.

     

    במעלה רחבעם (צילום: דוד וערן גל אור
    פריחה במעלה רחבעם(צילום: דוד וערן גל אור "מסלולים")
     

    6: צאו עם צאת החמה

    השכימו לצאת למסע בשעה מוקדמת. הנסיעה ליעד הטיול אורכת זמן וישנם פקקים וגורמים מעכבים נוספים. אם תדאגו להתעורר מוקדם ולהגיע אפילו שעה אחת לפני כולם אל השטח, זה יכול לעשות את כל ההבדל.

     

    בנוסף, השקיעה בחורף מוקדמת ולכן חשוב מאוד לצאת מאזור הטיול בטרם רדת החשכה.

     

    7: הכי כיף: ארוחה בחיק הטבע

    הטיול אינו שלם ללא ארוחה בחיק הטבע, או לכל הפחות נשנוש חטיפים, פיצוחים או ממתקים במהלך ההליכה.

     

    אם החלטתם לבשל בטבע, זכרו שמעבר לכלים ולציוד הנדרשים, יש צורך בגפרורים להדלקת האש, ובכלים בסיסיים (צלחות, סכו"ם וכוסות) לאכילה.

     

    כמו כן, כאשר מדליקים אש, חשוב לעשות זאת רק במקומות המותרים לכך, לשמור על כללי בטיחות ולהקפיד לכבות את האש היטב בסוף הבילוי במקום.

     

    חשוב לאסוף את האשפה ולא להשאיר אחריכם דבר, כדי שגם המפגש הבא עם הטבע יהיה נקי ומהנה.

     

    8: דווקא לטייל בחורף?

    בחורף כמו בקיץ זכרו לבדוק את מזג האוויר בזמן תכנון המסלול וביום שלפני היציאה והתכוננו בהתאם .

     

    בחורף קיימת לעיתים סכנת שיטפונות רוחות וקור. ברוב הימים החורף הישראלי לא מתאפיין בקור עז ומפרגן לנו ימים נעימים וטובים אותם אנו צריכים לדעת לנצל היטב.

     

    בחורף במיוחד הארץ כולה שופעת בפריחה ששווה ליהנות ממנה, הנחלים שוצפים במים קרירים ורעננים. הדרום מציג גבים מלאים במים ולעיתים גם משיטפונות מפתיעים שמרגש להביט בהם. אבל זיכרו - אין להיכנס לערוצי נחלים בימים בהם יש חשש משיטפונות ואין לחצות כבישים או שבילים ששוטפים במים.

     

     

    הכותב הינו מורה דרך מוסמך, מנכ"ל ומייסד של 'מסלולים להתאהב בארץ מחדש'

     

     

    צפו בשיטפון מגיע: כך נראים שיטפונות בנחלים בדרום הארץ

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: דוד וערן גל אור "מסלולים"
    הטבע מזמין: דוד, מימין וערן גל אור משמאל ממליצים לצאת לטייל
    צילום: דוד וערן גל אור "מסלולים"
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים