שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חורף חם ובריא לפי הרפואה ההודית - לגוף ולנפש
    הרגיעו את אש העיכול בתבשיל קדירה, פייסו את הקור בספל צ'אי הודי או חליטה, הזרימו את הדם בתרגול יוגה, המריצו את מצב הרוח בגוונים אדומים וכתומים. כך תכינו את הגוף והנפש לחורף על פי הרפואה ההודית

     שחור. ככה פחות או יותר נראה החורף

     

    במערב. אבל אצל ההודים העסק הרבה יותר חמים - ומורכב. לפי האיורוודה (הרפואה ההודית המסורתית), עונת החורף מאופיינת באיכויות של קור, יובש וקלילות הנובעות מתנועת הרוח והעלים הנושרים בשלבים הראשונים של העונה, ובאנרגיות של קור, כבדות ולחות המופיעות עם התגברות הקור והגשמים.

     

    עונה זו מתאפיינת בשילוב של שתי אנרגיות – אנרגיית הוואטה (‭Vata‬) שמורכבת מהיסודות אוויר וחלל, והקאפה (‭Kapha‬) שמורכבת מהיסודות אדמה ומים. בתחילת העונה הן יתבטאו ביובש ובקור, ובהמשכה - בעיקר בהפרעות במערכת הנשימה, בצינון ובפוטנציאל לעלייה במשקל.

     

    כדי לנהל חורף בריא  במיוחד, האיורוודה ממליצה להתנהל בהתאמה לריתמוס של הטבע ולאמץ במהלך העונה הרגלים שיסייעו לכם לשמור על גוף ונפש מאוזנים ויאפשרו לכם להתמודד בהצלחה עם התופעות והמחלות שאופייניות לתקופה זו. אם תחליטו לאמץ את ההמלצות האלה, יש סיכוי שהחורף הקרוב יהיה חם יותר ומלווה בפחות מחלות.

     

    לשמור על החום בעונה הקרה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לשמור על החום בעונה הקרה(צילום: shutterstock)

     

      ( )

    במהלך עונת החורף ה"אגני" (אש העיכול) גוברת ומשלהבת את מידת הרעב שלנו. איך כדאי לחמם את מערכת העיכול ומה כדאי לאכול כדי להשביע אותה בלי להעלות במשקל?

     

    ‭  .1‬מזונות חמים, מבושלים, מעט שמנוניים ומתובלים. מרקים, קיצ'רי (תבשיל של אורז ועדשים), דייסות ותבשילי קדירה שימתנו את ההשפעות של אנרגיות הוואטה (יובש, קור, קלילות) והקאפה (קור, כבדות).

     

    ‭.2‬ מזונות בעלי טעמים של מתוק, חמוץ ומלוח. לטעם המתוק (חלב, דגנים, בשר) מיוחסות איכויות של שמנוניות וכבדות והוא נחשב כמחזק את הגוף ובונה רקמות. הטעם החמוץ (פירות הדר, מזון מותסס) נחשב לטעם מחמם ושמנוני, וכך גם הטעם המלוח (מלח, אצות).

     

    האיכויות האלה הפוכות לאלה שמאפיינות את שלהי עונת החורף – יובש, קור, קלילות (רוחות) – ולכן מסייעות למתן את השפעתם על הגוף.

     

    ‭.3‬ מזונות שמתעכלים לאט. קטניות (עדשים, שעועית, חומוס, אפונה) וכן עוף ובשר. על פי האיורוודה, בתקופה החורף אנו מסוגלים להתמודד בהצלחה עם מזונות שדורשים עיכול ממושך.

     

    ‭.4‬שומן ממקור איכותי. אגוזים, שקדים, זרעים, אבוקדו, זרעי פשתן וגם גהי (חמאה מזוקקת שאפשר להכין בבית). הם יסייעו למתן את השפעת הוואטה בראשית החורף ויזינו את רקמות הגוף.

     

    ‭.5‬ הרבה ירקות, פירות וחלבון, לצד כמות מתונה של דגנים.

     

    דגנים: אורז בסמטי, חיטה (קוסקוס), קוואקר וקינואה.

     

    חלבון: עדשים, טופו, מונג דאל (מש קלוף וחצוי), עוף, הודו, דגים וביצים. כדאי להמעיט בצריכת מוצרי חלב כמו גבינות קשות, אך אפשר לשתות חלב חם ומתובל.

     

    פירות: אבוקדו, תפוז, תות.

     

    ירקות: העדיפו ירקות שורש כמו בטטה, סלק וגזר, וכן שעועית ירוקה, ארטישוק, דלעת, במיה, קישואים וזוקיני וירקות ירוקים עליים מבושלים.

     

    ‭.6‬ תבלינים ועשבי תיבול מחממים. קינמון, הל, פלפל שחור וג'ינג'ר, שבנוסף לחימום הגוף מסייעים גם בעיכול המזון.

     

    הודו (צילום: shutterstock)
    תבלינים הודים מחממים(צילום: shutterstock)

     

      ( )

    כדאי להימנע ממזונות קרים או קפואים (גלידות, ארטיקים), להמעיט בצריכת סלטים קרים ומזונות בעלי טעם מכווץ (כמו אפרסמון ורימון) או מר וחריף.

     

    כל אלה נחשבים למייבשים, קלילים ומקררים (למעט הטעם החריף שמחמם) ועלולים להוציא את הגוף מאיזון בעונה זו.

     

      ( )

    קר לכם? תגידו יפה שלום לאייסים הקפואים, לשייקים המרעננים ולמשקאות הצוננים. הם עלולים להגביר את איכויות הקור והקלילות של אנרגיות הוואטה והקאפה.

     

    מה כן לשתות? חליטות תה מתובלות בתבלינים בעלי השפעה מחממת כמו ג'ינג'ר, קינמון והל. הן מחממות, משפרות את זרימת הדם ומסייעות גם לעיכול. ויש לנו גם מתכון סופר מחמם: צ'אי הודי.

     

    הודו (צילום: shutterstock)
    צ'אי הודי. עשיר בנוגדי חמצון ובנוגדי דלקת(צילום: shutterstock)

     

    צ'אי הודי

    אין כמו המשקה המתקתק, הריחני והטעים הזה כדי לפתוח או לסיים איתו יום חורפי קר. התבלינים תומכים במערכת העיכול ועשירים בנוגדי חמצון ובנוגדי דלקת שתומכים במערכת החיסון.

     

    מה צריך (ל-5 כוסות):

    3 מסמרי ציפורן (או פחות מ-‭1/4‬ כפית תבלין טחון) 2 פיסות עגולות של שורש ג'ינג'ר (או פחות מ-‭1/4‬ תבלין טחון) קורט אגוז מוסקט מגורר 3 גרעיני הל מחורצים (או ‭ 1/4‬ כפית תבלין טחון) 1 מקל קינמון (או ‭ 1/4 ‬ כפית תבלין טחון)

     

    ‭1/2‬ כפית תה שחור

     

    קורט פלפל שחור

     

    ‭1¼‬ כוסות חלב (לבחירתכם)

     

    סוכר קנים, סילאן או דבש, לפי טעמכם

     

    מה עושים:  

    ‭.1‬ ממלאים סיר קטן ב־5 כוסות מים רותחים ומביאים לרתיחה נוספת. מוסיפים את התבלינים, טועמים ומתקנים תיבול. מבשלים כרבע שעה לפחות.

     

    ‭.2‬ מוסיפים את החלב ומחממים שוב עד לרתיחה. ממתיקים לפי הטעם בדבש, אבל רק לאחר שהצ'אי התקרר מעט.

     

      ( )

    מה עושים ההודים כדי לחזק את מערכת החיסון, למנוע סינוסיטיס ולהקל על הצינון? הנה כמה טיפים של האיורוודה למניעת מחלות חורף ולטיפול בהן.

     

    ‭.1‬ הזליפו טיפות של שמנים מלחלחים לאף. במהלך החורף חשוב להזין את הסינוסים שנוטים לסבול מיובש. "פראטימארשה נאסיה" היא טכניקה של הזלפת טיפות שמן רפואי (‭Nasya Oil‬) לנחיריים בדומה לטיפות אף (להשיג אצל מטפלים באיורוודה).

     

    היא מסייעת לשמור על מעברי נשימה נקיים ומסוככים, למנוע סינוסיטיס ומיגרנות ומעוררת את הנפש. לחלופין, אפשר גם למרוח מעט גהי (חמאה מזוקקת) או שמן שומשום בקצה הנחיריים.

     

    ‭.2‬ שמרו על לחות בבית. אם אתם מרבים להשתמש באמצעי חימום, כדאי להשתמש במכשירי אדים או להניח בחדר קערת מים (אפשר להזליף ‭ 2-1 ‬ טיפות של שמן אקליפטוס לימוני או לבנדר) כדי לשמור על לחות.

     

    ‭.3‬ שתו תה טולסי (‭.(Tulsi‬ חליטה זו, המכונה גם בשם "בזיליקום קדוש", עשויה להקל במצבים של חום גבוה, צינון, ליחה, שיעול, ברונכיטיס ואלרגיות נשימתיות. ניתן להשיגה בחנויות הטבע וברשתות השיווק.

      

      ( )

    על פי האיורוודה, לעור יש פילטר המאפשר לפראנה ("אנרגיית החיים"), ובכללה גם אנרגיית השמש, להיספג באמצעות העור. מה כדאי לעשות כדי לעודד חמימות?

     

    ‭.1‬ לבשו בגדים מחממים בגוונים חמימים כמו אדום, כתום וצהוב. לצבעים האלה יש השפעה מחממת על הגוף מבחינה אנרגטית. הם מסייעים לשמירה של אלמנט האש ונחשבים לצבעים ממריצים ומעוררי שמחה שעשויים להיטיב גם עם מצבים של מתח ודיכאון (במיוחד צהוב).

     

    ‭ .2‬צאו לשמש. בימים יפים של שמש חורפית כדאי להרבות בטיולים כדי ליהנות מאור השמש ולספק לגוף ויטמין D הנחוץ לו לשלל תפקודים. כדאי גם לבדוק חסר, ובמידת הצורך להשלימו בהתאם למינון שיומלץ על ידי הרופא המטפל.

     

    צאו החוצה בימים של שמש גם כשקר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    צאו החוצה בימים של שמש גם כשקר(צילום: shutterstock)

      

    התנוחות שיעזרו לשפר את זרימת הדם

    הירידה בטמפרטורה החיצונית גורמת לזרימת דם פחותה יותר לעור, לראש, לקרקפת ולגפיים, ולכן פעילות גופנית מומלצת יותר מתמיד ועשויה לשפר את זרימת הדם גם לאזורי הפריפריה של הגוף.

     

    שלוש התנוחות הבאות, שמקורן ביוגה, יסייעו לשפר את מחזור הדם, להפיג תחושת קישיון בשרירים ובמפרקים ולחמם את הגוף. מומלץ לבצע את התרגילים על מזרן נוח בבגדים נוחים.

     

    תנוחת הכיסא (‭Chair Pose - Utkatasana ‬ )

     

    עמדו ברגליים צמודות, כופפו את הברכיים קדימה ומשכו את הישבן לאחור, כאילו שאתם עומדים להתיישב על כיסא, ובמקביל מתחו את הזרועות מעלה.

     

    דגשים: שימו לב שהמשקל שלכם על העקבים ולא על הירכיים (הגו משוך לאחור והברכיים לא עוברות את קו אצבעות הרגליים). כמו כן משכו את הכתפיים מטה, הרחק מהאוזניים, ונסו שיהיו משוחררות ככל האפשר.

     

    כמה כמה: הישארו בתנוחה כ־‭10‬ שניות. ניתן לחזור עליה שלוש פעמים.

     

    הודו (צילום: shutterstock)
    להזרים דם לגוף. תנוחת הכיסא(צילום: shutterstock)

     

    תנוחת הילד (‭Child Pose - Balasana‬)

     

    ‭.1‬ שבו על הברכיים ופשטו את הזרועות והגו קדימה כשאתם דוחפים את עצם האגן לאחור ואת הידיים קדימה, המצח מונח על המזרן.

     

    ‭.2‬ נשמו בעדינות ושהו בתנוחה כמה דקות עד שתחושו ברגיעה. תנוחת כלב מביט מטה (‭Downward Facing Dog - Adho ‬ ‭ Mukha Svanasana‬)

     

    תנוחה זו מסייעת לקרקע את אנרגיית הוואטה ולהמריץ את אנרגיית הקאפה. התחילו בתנוחת הילד ותוך כדי נשיפה ובאיטיות נתקו את הברכיים, משכו את הישבן מעלה לכיוון התקרה ומתחו את הזרועות קדימה תוך שמירה על גו ישר (מהצד זה נראה כמו V הפוך).

     

    דגשים: שימו לב שכפות הידיים ברוחב הכתפיים, וכפות הרגליים ברוחב האגן. כפות הידיים דוחפות את המשקל לכיוון הרגליים והעקבים. כמה כמה: שלוש חזרות, שוהים בתנוחה חמש נשימות.

     

      ( )

    בעונת החורף העור נוטה להיות יבש, מחוספס ונטול חיים בשל הקור והרוח שבחוץ והחימום בבית.גםהשפתייםוהציפורנייםעשויותלהיראות חיוורות עקב זרימת דם מועטה. מה כדאי לעשות?

     

    1. לעסות את הגוף בשמן שומשום

    שימון הגוף בשמן שומשום חמים מסייע לחמם את הגוף, להגמיש את העור, השרירים והמפרקים, להקל על התנועה ולהזרים יותר "פראנה" (אנרגיית חיים) בגוף, וכבונוס הוא משיב לחות לעור מיובש.

     

    מה צריך:

     

    ‭1/4‬ כוס שמן שומשום

     

    מה עושים:

     

    ‭.1‬ מחממים את השמן בבקבוק זכוכית שמניחים בתוך סיר עם מים חמימים במשך כ־5 דקות.

     

    ‭.2‬ מעסים את הגוף בשמן, בייחוד באזור המפרקים, כפות הרגליים והראש למשך ‭ 20‬ דקות.

     

    ‭.3‬ מתרחצים במים חמימים.

     

     2. למרוח מסכת לחות מזינה לפנים

     

    מה צריך:

     

    ‭1/2‬ אבוקדו בשל

     

    1 בננה בשלה ורכה

     

    ‭1/2‬ כוס שיבולת שועל

     

    2 כפות דבש (לא חובה)

     

    מה עושים:

     

    ‭.1‬ מערבבים את כל המרכיבים בקערה עד לקבלת תערובת אחידה במרקם קרמי.

     

    ‭.2‬ מורחים על העור וממתינים כחצי שעה.

     

    ‭.3‬ שוטפים במים חמימים.

     

    חגית אריאלי-שיינפלד היא מטפלת מוסמכת באיורוודה

     

     

    ועד איזו טמפרטורה אנחנו יכולים לשרוד - גם כשקר?

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים